همانند سالهاي گذشته، سفرها از روز ۲۵ اسفند آغاز ميشود و تا ۱۳ فرودين ادامه دارد. مشاهدات در سالهاي اخير نشان ميدهد شهرهاي مازندران و گيلان و پس از آنها، خراسان رضوي، اصفهان و يزد داراي بيشترين تعداد گردشگران بوده است.
طبق گزارشهاي ستاد مركزي هماهنگي خدمات سفر، در سال ۹۳ خوزستان، هرمزگان و فارس هم به شهرهاي محبوب ايرانيان اضافه شده اند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از ثبت حدود ۵۷ ميليون اقامت در شب و با در نظر گرفتن چهار روز ميانگين براي سفر در تعطيلات نوروز ۹۳ خبر داد كه پيش بيني ميشود اين تعداد مسافرت در نورورز ۹۴ افزايش داشته باشد.
مانند سالهاي گذشته، بيشترين اقامتكنندگان در چادرهاي مسافرتي و كمپهاي موقت بودند كه تعدادشان به حدود ۳۰ درصد ميرسد و هتلها، هتل آپارتمانها و مهمان پذيرها حدود هشت درصد از اين اقامت را به خود اختصاص دادند و خانههاي استيجاري ۱۷ درصد را شامل شدند.
با توجه به آمارهاي ارائه شده، ايرانيان بيشتر به مسافرت با وسايل نقليه شخصي تمايل دارند و اگر اينطور نباشد از وسايل نقليه جادهاي مانند اتوبوس و ميني بوس استفاده ميكنند. با اعلام تك نرخي شدن بنزين در زمستان سال جاري نگرانيها براي مسافرت با وسيله شخصي بيشتر شده و با توجه به تعيين تكليف نشدن استفاده از كارتهاي سوخت، نوروز ۹۵ دستخوش اتفاقاتي ميشود.
احتمال مصرف بيش از يك ميليارد ليتر بنزين
در حالي كه كمتر از ۲۰ روز ديگر تا آغاز سال نو و اوج گرفتن سفرهاي نوروزي شهروندان زمان باقي مانده است، اخبار و اطلاعات مربوط به ايام نوروز و سفرهاي نوروزي آرام آرام مورد توجه رسانهها قرار ميگيرد.
بسياري از مردم ايران هماكنون براي سفرهاي نوروزي برنامهريزي كردهاند و اين در حالي است كه قيمت حاملهاي انرژي از جمله بنزين در روزهاي پاياني سال تك نرخي شده است.
در تعطيلات نوروزي سال ۹۳ يك ميليون و ۵۸۳ هزار نفر به وسيله حمل و نقل ريلي سفر كردند و در مدت زمان ۲۰ روزه تعطيلات ۱۳ هزار و ۳۹۶ فروند هواپيما خارجي و ۸ هزار و ۳۵ فروند پرواز داخلي داشتهاند كه نشان ميدهد در تعطيلات نوروزي سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ ميزان پروازهاي داخلي و خارجي ۱/۱۹ درصد رشد داشته است.
از بين شيوههاي جابهجايي مسافر در كشور در انواع جاده اي، ريلي و هوايي، بيش از ۹۰ درصد، توسط جادههاي كشور صورت ميگيرد. بر همين اساس ضرورت توجه به وضعيت ارائه خدمات، سوخت رساني و امنيت جادهها در بخش حمل و نقل جادههاي مسافر آشكار ميشود. همانطور كه ايام نوروز پيك مسافرت ايرانيان است، بايد تعطيلات نوروزي را پيك مصرف بنزين هم دانست، چرا كه سفرهاي نوروزي پلهاي براي افزايش مصرف بنزين تلقي ميشود.
بر اساس آمارهاي رسمي در تعطيلات نوروز ۹۳، بهطور ميانگين روزانه ۸۳ ميليون ليتر بنزين مصرف ميشد كه اگر اين رقم را در هر روز در نظر بگيريم، خودروهاي ايراني در نوروز ۹۳ تا حدود ۱۱۶۲ ميليون ليتر مصرف بنزين در ۱۴ روز داشته اند. با توجه به آمار و ارقام از مصرف بنزين در سال ۹۳ ميتوان به صورت تقريبي مصرف بنزين در نوروز ۹۴ را محاسبه كرد. در اين صورت با توجه به طرح تك نرخي شدن بنزين در زمستان سال ۹۳، اگر قيمت مصرفي در تعطيلات با نرخ آزاد و هزار تومان سهميهاي باشد، خودروهاي ايراني در ۱۴ روز نوروز ۹۴، رقمي نزديك به يك ميليارد و ۱۰۰ ميليون ليتر بنزين مصرف ميكنند. اين آمار به وعدههاي دولت مبني بر عدم افزايش قيمت بنزين در سال ۹۵ مربوط ميشود.
تسهيل سوختگيري در نوروز با عرضه آزاد بنزين
در ماههاي پاياني سال جاري، كارتهاي سوخت كه تازه شهروندان به آن عادت كرده بودند، حذف شد و احتمال ميرفت كه قيمت حاملهاي انرژي، از جمله بنزين گران تر از گذشته شود. حذف شدن كارتهاي سوخت به اين معني نبود كه اين كارتها بدون استفاده شده اند، اما به نظر مردم اينچنين بود كه ديگر اين كارتها قابل استفاده نيستند و به كارتهايي بي اهميت تبديل شده اند.
اين مساله به اين شكل بود كه مردم ديگر از كارتهاي سوخت خود استفاده نميكردند و بدون كارت به جايگاهها رفته و از كارت سوخت جایگاهداران به صورت آزاد بنزين دريافت ميكردند.
در حال حاضر بیشتر شهروندان از كارت سوخت جایگاهداران براي خريد بنزين استفاده ميكنند و اين مساله عدم استفاده مردم از كارتهاي سوخت، مشكلات متعددي در سطح جايگاههاي عرضه بنزين كشور به وجود آورده است. همچنين رويه عدم استفاده از كارتهاي سوخت توسط شهروندان محدوديتهاي متعددي براي جایگاهداران به وجود آورده است.
به عنوان مثال هر كارت سوخت جایگاهداران در طول شبانه روز تنها براي انجام ۲۵۰ عمليات سوخت گيري طراحي شده است. اگر در نظر بگيريم كه در نوروز ۹۴ هم شهروندان از كارتهاي سوخت خود استفاده نكرده و از كارت سوخت جایگاهداران استفاده ميكنند، تامين سوخت در تعطيلات نوروزي براي جايگاههاي سوخت مشكل به وجود ميآورد. به غير از نگراني درباره تامين سوخت در تعطيلات نوروزي، بايد به زمان طولاني سوخت گيري به اين صورت اشاره كرد. با توجه به محدوديتهاي جایگاهداران براي فروش سوخت به شهروندان، شاهد افزايش مدت زمان سوخت گيري در جايگاههاي سوخت خواهيم بود.
از ديگر مشكلات استفاده از كارت سوخت جايگاهداران، ميتوان به وجود فساد ناشي از عرضه اين فرآورده نفتي اشاره كرد. عرضه كارتي بنزين هم با مفاسد و مشكلات متعدد خود رو به رو است و عرضه آزاد بنزين ميتواند فساد ناشي از عرضه كارتي اين فرآورده نفتي را به حداقل كاهش دهد.
با اعداد به دست آمده از مصرف سوخت ايرانيان در سفرهاي نوروزي سالهاي گذشته، نگراني كه به وجود ميآيد تامين سوخت خودروها است. بيژن حاج محمد رضا، رئيس اتحاديه جايگاهداران سوخت درباره آمادهسازي جايگاهها براي سفرهاي نوروزي گفت كه در حال حاضر تمامي جايگاههاي كشور آماده به كار هستند و فقط چند جايگاه تعميرات تلمبه دارند كه تا چند روز آينده تكميل ميشود. در كل كشور ۳۴۵۰ جايگاه سوخت تك و دو منظوره داريم كه فقط يك تا ۲ در صد ممكن است در حال تعميرات باشند كه تا روزهاي آينده مرتفع ميشود.
انتهای پیام/ر