تاريخ انتشار : 1396/05/05 - 13:48
كد :256590
چه تدبیری برای کاهش قیمت پیاز در بازار شده است؟
به گفته حسین اصغری، قیمت پیاز در روز گذشته سر مزرعه میانگین ۲۶۰۰ تومان در هر کیلو بوده که در میادین ترهبار بین ۲۶۰۰ تا ۳۱۰۰ تومان رسیده و در سطح خردهفروشی ۳۴۵۰ تومان بوده است.

مدیرکل محصولات علوفهای و صیفیجات وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزایش قیمت پیاز دلائل مختلفی دارد که کاهش سطح زیرکشت باعث افزایش قیمت از مزرعه تا مصرفکننده است و پیشبینی کرد که این قیمت تا یکی ۲ هفته آینده به حالت تعادل برسد.
حسین اصغری، در پاسخ به این که چه تدبیری برای کاهش قیمت پیاز در بازار شده، اظهار داشت: ما هر ساله طرح استمرار کشت و میزان کشت هر محصول را به استانها ابلاغ میکنیم، تا چه محصولی به چه میزانی کشت شود، اما خیلی وقتها این مسئله رعایت نمیشود و ما هم ابزاری برای مهار یا کنترل این مسئله در دست نداریم. نمونه آن؛ بحث پیاز است که برمیگردد به قیمت پیاز در دو سال اخیر.
وی افزود: در دو سال گذشته قیمت این محصول بسیار پایین بوده و در نتیجه کشاورزان، دیگر علاقهای به کشت آن نداشتهاند و در نتیجه بازار به هم ریخته است و ما برای اجرایی کردن الگوی کشت، نیاز به یک سری الزامات تشویقی و تنبیهی داریم.
اصغری همچنین به این نکته اشاره کرد که ما هر روز محصولات مهمی مانند پیاز را در سه سطح مزرعه، میدان اصلی ترهبار و خردهفروشی پایش و رصد میکنیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
وی در مورد روند تولید محصولی مانند پیاز در کشور گفت: با توجه به تنوع اقلیم آب و هوا، اواخر هر سال تولید پیاز از مناطقی مانند جنوب کرمان، جیرفت و به تدریج فارس وارد بازار میشود که دقیقاً در نیمه اردیبهشت قیمت پیاز سر زمین در جنوب کرمان کیلویی ۱۴۵۰ تومان بود که این عدد در میدان بارفروشان ۲ هزار تومان و در خردهفروشی ۳۴۵۰ تومان قیمت خورد.
وی با اشاره به اینکه قیمت از تولید تا مصرف به شدت تغییر میکند، خاطرنشان کرد: همین زنجیره دقیقاً حلقه مفقوده ماست، مضاف بر آنکه میزان ضایعات از مزرعه تا مصرف بسیار بالاست.
به گفته مدیرکل محصولات علوفهای و صیفیجات وزارت جهاد کشاورزی، قیمت پیاز در روز گذشته سر مزرعه میانگین ۲۶۰۰ تومان در هر کیلو بوده که در میادین ترهبار بین ۲۶۰۰ تا ۳۱۰۰ تومان رسیده و در سطح خردهفروشی ۳۴۵۰ تومان بوده است.
وی به این نکته هم اشاره کرد که هنگام افزایش قیمت محصولات پرمصرفی مانند پیاز، واسطهها و دلالان سود خود را هم کاهش میدهند، تا بتوانند محصول را راحتتر عرضه کنند، وگرنه در مواقع دیگر قیمت هزینه واسطهگری بالاتر است.