امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1394/08/19 - 13:22 كد :10587
تولید ۵ روز بی‌رمق خودروسازان به فروش رفت/ خلوت شدن نمایندگی‌ها در روز دوم
دومین روز فروش قسطی خودرو در قالب بسته خروج از رکود دولت در حالی سپری می‌شود که مراجعه مردم به نمایندگی‌ها کمتر شده و خودروسازان برای فروش خودرو سفته را به جای چک بانکی قبول نمی‌کنند.

به گزارش سایت خبری«رازق» در روز دوم اجرای بسته خروج از رکود توسط دولت، از مراجعات مردمی به نمایندگی‌ها به اندازه روز گذشته خبری نیست و در چنین شرایطی الزام به ارائه چک بانکی و عدم پذیرش سفته برخی متقاضیان را از خرید خودرو منصرف کرده است.

طبق اعلام قائم مقام وزیر صنعت در نخستین روز اجرای این طرح حدود 12 هزار دستگاه خودرو به فروش رسیده است.

به گفته معاون بازاریابی ایران خودرو، روز گذشته حدود 8 هزار دستگاه از محصولات این شرکت خودروساز به صورت اقساطی به فروش رسیده است که با در نظر گرفتن مجموع خودروهای فروخته شده طبق اعلام قائم مقام وزیر صنعت، سهم سایپا حدود 4 هزار دستگاه است.

 خودروسازان تولید 5 روز بی رونق خود را فروختند/خودروهای مورد تقاضا در روز اول

بر این اساس، در روز نخست اجرای طرح فروش اقساطی خودرو، سه هزار نفر برای خرید پژو 405، 2700 نفر برای پژو 206 ، هزار نفر برای پژو پارس و هزار نفر هم برای دنا و رانا ثبت نام کرده‌اند. در فروش محصولات سایپا نیز بیشترین تقاضا و 70 درصد فروش این شرکت به تیبا و پراید اختصاص داشته است.

به گزارش فارس، این میزان فروش در شرایطی صورت گرفته که طبق آمار وزارت صنعت، تولید روزانه ایران خودرو حدود هزار دستگاه و تولید روزانه سایپا حدود 800 دستگاه خودرو است و میزان تولید خودروسازان به کمترین رقم رسیده است.

به این ترتیب در روز نخست اجرای طرح فروش خودرو، ایران خودرو به اندازه تولید 8 روز خود و سایپا به اندازه تولید 5 روز خود فروش داشته‌اند.

این در حالی است که خبرهای قبلی از انباشت بیش از 100 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان حکایت دارد و به این ترتیب حدود 10 درصد از موجودی پارکینگ خودروسازان به فروش رسیده است.

در عین حال ظرفیت عرضه خودرو در طرح دولت نیز حدود 100 هزار دستگاه پیش‌بینی شده است.

* تحویل سفته به جای چک اجرایی نشد/دست خالی کارگران

طرح فروش اقساطی خودرو در شرایطی اجرایی شده که یکی از مدارک اصلی مورد نیاز برای ثبت نام خرید خودرو، چک بانکی است. خریداران برای پرداخت اقساط تسهیلات بانکی خرید محصولات ایران خودرو در مدت یک سال باید 4 فقره چک بانکی، در مدت 2 سال 8 فقره چک بانکی، در مدت 3 سال 12 فقره چک بانکی و در مدت 4 سال 16 فقره چک بانکی به فاصله سه ماهه به نمایندگی شرکت‌های خودروساز ارائه دهند.

برای خرید محصولات سایپا هم در اقساط یک ساله، دو ساله و سه ساله باید 6 فقره چک بانکی و برای اقساط 4 ساله 8 فقره چک بانکی ارائه شود.

تهیه این تعداد چک بانکی به راحتی امکان پذیر نیست چرا که اگر فردی خودش صاحب دسته چک باشد باید  تا  8 فقره از چک‌های خود را بابت تسویه در مدت یک تا 4 سال به نمایندگی ارائه کند و چنانچه دسته چک نداشته باشد، به سختی می‌تواند فرد دیگری را راضی کند که این تعداد چک را در اختیار او قرار دهد.

این در حالی است که میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفته بود: «اگر متقاضیان دریافت وام کالا یا خودرو دسته چک نداشته باشند، می توانند از سفته هم استفاده کنند.» ولی خودروسازان این موضوع را اجرا نکردند.

محسن رامهرمزی که یک کارگر است و برای اطلاع از شرایط فروش خودرو به یکی از نمایندگی‌های خودروساز مراجعه کرده، به خبرنگار فارس می‌گوید: تهیه تعداد زیادی چک بانکی برای خرید قسطی خودرو کار مشکلی است و من که یک کارگر هستم نمی‌توانم این تعداد چک را تهیه کنم.

وی ادامه می‌دهد: شعار دولت این بود که با اجرای این طرح، امکان خرید خودرو برای اقشار کم درآمد فراهم شود ولی با ای شرط عملا محقق نشد.

به این ترتیب اقشار کم درآمد و کارگر که توان خرید پایینی دارند و بیش از بقیه نیازمند دریافت تسهیلات بانکی هستند، از مزایای این وام محروم خواهند شد، هر چند محاسبه سود مرکب برای این تسهیلات نیز انگیزه زیادی برای خرید خودرو توسط اقشار کم درآمد جامعه باقی نمی‌گذارد.

اجرای بسته خروج از رکود در قالب فروش اقساطی خودرو در حالی صورت می‌گیرد که کیفیت خودروها همچنان پایین است و علاوه بر این، محاسبه سود مرکب باعث بالا رفتن قیمت خودروهایی می شود که در فروش نقدی هم با قیمت گران به دست مردم می‌رسند.

انتهای پیام/ر

تعداد بازديد : 575
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.