امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اقتصادی
تاريخ انتشار : 1394/08/19 - 15:13 كد :10615
آیا کمپین نخریدن خودرو صفر شکست خورد؟
کمپین "خرید خودرو صفر ممنوع " با گذشت بیش از سه ماه با طرح جدید پرداخت وام 25میلیون تومانی خرید خودرو و استقبال 12هزارنفری در روز نخست با شکست مواجه شد و دولت در مقابل هجمه تبلیغاتی چندماهه شبکه‌های اجتماعی پیروز شد.

به گزارش سایت خبری«رازق» "خرید خودرو صفر ممنوع " عنوان کمپینی بود که از مرداد ماه امسال در شبکه‌های اجتماعی تشکیل شد و هرچند در آغاز راه با حمایت‌‌های مردمی هم همراه شد ولی پس از مدتی مورد سوء استفاده جریان‌های ضد تولید داخلی هم قرار گرفت. مدعیان راه اندازی این کمپین هدف اصلی خود را ترغیب مردم به نخریدن خودروهای داخلی عنوان کردند. آنها در شبکه‌های اجتماعی پیام‌های متعددی را مخابره و ارسال می‌کردند و خودروهای موجود در بازار را گران می‌دانستند که مردم باید برای کاهش قیمت‌ها از خرید‌ آنها خودداری کنند.

به گزارش مشرق، کمپین نه به خرید خودرو زمانی با استقبال مردم در جامعه روبه‌رو شد که خودروسازان داخلی هم بر طبل گرانی کوبیدند آن‌هم زمانی که نتایج مذاکرات هسته‌ای اعلام شد و مردم در انتظار کاهش قیمت‌ها بعد از توافق هسته‌ای بودند!

هرچند تشکیل این کمپین‌ها در شبکه‌های اجتماعی موضوع جدیدی نبود اما فعالیت گسترده کمپین "خرید خودروی صفر ممنوع" باعث شده تا این پرسش مطرح شود: آیا نخریدن خودروهای داخلی منجر به کاهش قیمت و یا جلوگیری از افزایش قیمت‌ خودرو خواهد شد؟

عمده کارشناسان معتقد بودند این‌گونه موضع‌گیری‌ها تأثیر چندانی در تغییر قیمت خودرو نخواهد داشت زیرا در نهایت خریداران بعد از وقفه چندماهه بنا به نیازهای خود مجبور به خرید خودرو می‌شوند و حتی می‌توان پیش‌بینی کرد بعد از رکود چندماهه، بازار با انبوه تقاضای انباشته مواجه شود.

در آن مقطع نعمت‌زاده در واکنش به راه‌اندازی این کمپین با تأکید بر حمایت همه‌جانبه از تولید داخلی و مصرف کالاهای ساخت داخل گفته بود: اگر کسی چنین کمپینی را دنبال کند به نیروی انسانی و اشتغال و تولید داخلی و درآمد ملی خیانت می‌کند.

حمیدرضا فولادگر هم به‌عنوان رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی با بیان "بنده مخالف برگزاری کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» هستم" اظهار داشت: نمی‌توان تولید داخل را تحریم کرد بلکه باید ضمن حمایت از تولید ملی، از تولید محصولات بدون کیفیت و فروش آن در بازار جلوگیری کرد.

کنار این اظهارات علیلو به‌عنوان رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی نیز معتقد بود: "این کمپین در ابتدای امر از جانب مردم و برای پیام رسانی به مسئولان بود، ولی طولانی شدن آن باعث ورود مافیای واردات خودروهای چینی شده که به‌ضرر کشور و مردم است".

برخی هم کنار خودروهای چینی برخی واردکنندگان را یکی از دست‌اندرکاران اصلی کمپین نخریدن خودرو اعلام کردند که فهیمی عضو انجمن واردکنندگان خودرو با رد این مسئله گفت: وقتی کسی تحت فشار باشد، اتهام زدن به دیگران را راحت انجام می‌دهد و این موضوع نیز اتهامی است که صحت ندارد، زیرا کلاس قیمتی خودروهای وارداتی قابل رقابت با خودروهای داخلی نیست و اصولاً واردکنندگان خودرو تمایلی به ایجاد چنین کمپین‌هایی ندارند، البته عرضه خودرو باید بر اساس نیاز مصرف‌کننده و شرایط بازار باشد.

با گذشت زمان مسئولین همچنان به اعلام نقطه نظرات خود در مورد کمپین نخریدن خودرو می‌پرداختند و هرکس نظری را اعلام کرد اما تصمیم مناسبی برای بازار خودرو گرفته نشد و بازار خرید و فروش خودرو در رکود مطلق قرار داشت. این موضوع باعث شد تا انبار شرکت‌های خودروساز مملو از خودرو شود اما خریداری در بازار نباشد که در نامه 4 وزیر به رئیس جمهور رقم آن بیش از 100هزار خودرو اعلام شد، البته خودروسازان آمار درستی از موجودی انبارهای خود اعلام نکردند.

به هر حال دولت پس از انتشار نامه 4 وزیر و با گذشت چند ماه در نهایت در قالب بسته‌‌ای سیاست‌های تشویقی را برای تحریک تقاضا در سطح بازار اعلام کرد. براساس یکی از این سیاست‌ها مردم می‌توانند در طرح خرید خودرو با وام 25میلیون تومانی با مراجعه به نمایندگی‌های فروش شرکت‌های خودروساز از تسهیلات 25میلیون تومانی وام خرید خودرو با سود 16 درصد استفاده کنند.

این طرح از روز گذشته 18 آبان ماه آغاز شد و بنا به گفته مسئولان وزارت صنعت، در همان روز نخست 12هزار خودرو به فروش رسید تا پایانی باشد بر کمپین تحریم خودروی صفر ایرانی و پیروزی دولت بر شبکه‌های اجتماعی.

انتهای پیام/ر

تعداد بازديد : 489
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.