امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : آخرین خبر
تاريخ انتشار : 1395/01/10 - 09:00 كد :122769
فرانسه از همکاری با ایران چه سودی می‌برد؟
سال‌ها تنش و دیپلماسی، در نهایت به نتیجه رسید. توافق هسته‌ای ایران مورد موافقت همه طرفین قرار گرفت و اجرایی شد و رئیس‌جمهوری این کشور بعد از سال‌ها تحریم برای سفری رسمی به اروپا وارد شد.

به گزارش سایت خبری رازق؛

پس از اجرایی شدن برجام، رئیس جمهور روحانی به فرانسه سفر کرد. این اولین سفر رسمی رئیس‌جمهور ایران به فرانسه از سال 1999 به بعد محسوب می‌شد. این سفر به قراردادهایی بزرگ در زمینه انرژی، خودروسازی و هواپیمایی منجر شد. در این سفر، هیاتی از فعالان اقتصادی رئیس‌جمهور ایران را همراهی می‌کردند.

فرانسه یکی از سرسخت‌ترین مخالفان ایران در سال‌های سخت مذاکرات هسته‌ای بود و شاید به دلیل همین سابقه بود که روحانی در سخنانی در پاریس اظهار داشت آمده تا صفحه روابط ایران و فرانسه را ورق بزند و تلخی‌های گذشته فراموش شود. با وجود این سابقه البته، روحانی به صورت رسمی و با تشریفات کامل در فرانسه مورد استقبال قرار گرفت. وزیر امور خارجه فرانسه مراسم استقبال رسمی از روحانی را انجام داد تا پس از آن وی به دیداراولاند در کاخ الیزه برود. جایی که قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس، قرارداد نفتی با توتال و قراردادی در زمینه خودروسازی با سیتروئن فرانسه امضا شد. دیدار بعدی روحانی با مانوئل والس بود که عده‌ای از مدیرانرده‌بالای اقتصادی فرانسه وی را همراهی می‌کردند. والس اعلام کرد فرانسه آماده حضور در ایران و نقش‌آفرینی در دوران بعد از تحریم این کشور است.

حضور در اقتصاد ایران و عقد قراردادهای اقتصادی با ایران، برای فرانسویان فرصت مغتنمی است. اقتصاد 400 میلیارددلاری ایران بازار خوبی برای فعالیت است، آن هم در دورانی که بخش بزرگی از جهان در رکود به سر می‌برد. این فرصت برای فرانسه آنقدر مهم بود که این کشور اولین گروه تجار خود را در اوایل سال 2014 به ایران فرستاد تا اوضاع را بررسی کنند، هر چند قراردادی میان دو کشور منعقد نشد.

اولین قراردادی که در سفر اخیر روحانی منعقد شد، قرارداد همکاری میان ایران‌خودرو و پژو بود که مقرر شد طی یک سال کارخانه پژو، 200 هزار خودرو در ایران تولید کرده و سرمایه‌گذاری 400 میلیون‌ یورویی طی پنج سال در این کشور انجام دهد. ایران‌خودرو و پ‍ژو البته، سال‌ها در خاورمیانه همکاران خوبی بودند، اما این رابطه وقتی در سال 2012 پژو مجبور شد تقریباً یک‌شبه از ایران خارج شده و ایران‌خودرو را با مشکلاتی فراوان کاملاً تنها بگذارد، رو به تیرگی رفت. البته تنها شاکی این تیرگی روابط، ایران‌خودرو نبود.

 این شرکت خودروسازی ایرانی در تمام این سال‌ها همچنان پژو را تولید و به فروش رساند و قطعات مورد نیاز را از جایی غیر از منبع اصلی خریداری کرد و سهمی به پژو پرداخت نشد. در هنگام عقد قرارداد اما، هر دو شرکت اعلام کردند گذشته را کاملاً فراموش کرده و منتظر شروع دوران جدیدی هستند.

توتال نیز قراردادی برای خرید 150 تا 200 هزار بشکه نفت خام در روز از ایران امضا کرد. ایرباس نیز فرصت یافت تا در بازسازی ناوگان فرسوده هوایی این کشور، مشارکت کند. قرارداد با ایرباس شامل آموزش خلبان و خدمه، مهندسان پرواز و... هم می‌شود. قراردادهای تجاری میان دو کشور، حتی شامل قرارداد آماده‌سازی 25 هکتار زمین برای کاشت صنعتی گوجه‌فرنگی هم بود.

 به نظر می‌رسد همانقدر که ایران برای استفاده از امکانات بین‌المللی و بازسازیزیرساخت‌هایی که در طی دوران تحریم آسیب دیده‌اند، مشتاق است، فرانسه نیز مشتاق استفاده از بازار گشوده ایران در دورانی است که بزرگ‌ترین مشکل پیش‌روی اقتصاد جهان، کمبود تقاضاست

منبع خبر : اقتصاد
تعداد بازديد : 378
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.