امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1395/03/08 - 13:44 كد :127762
پیش‌دستی شورای رقابت و تردید خودروسازان
شورای رقابت در حالی طی هفته‌های گذشته مصوبه افزایش قیمت خودرو را صادر کرد که مدیران خودروساز هنوز در مورد اعمال این افزایش قیمت‌ها به جمع‌بندی نرسیده‌اند و اصولاً مشخص نیست مصوبه افزایش قیمت خودرو بر چه اساسی صادر شده است؟

به گزارش سایت خبری رازق؛

شورای رقابت اوایل اردیبهشت ماه مجوز افزایش 1.81 درصدی قیمت محصولات ایران‌ خودرو و افزایش 0.4 درصدی قیمت محصولات سایپا را صادر کرد.

بر همین اساس در روزهای ابتدایی خرداد ماه فهرستی از قیمت جدید خودروها توسط شورای رقابت به خودروسازان ابلاغ شد که اکثر محصولات ایران خودرو و سایپا را شامل می‌شد.

البته در این مصوبه شورای رقابت ذکر شده که به ارقام فوق مالیات بر ارزش افزوده، خدمات، عوارض شماره گذاری و بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود. به این ترتیب قیمت‌ها از ارقام اعلام شده در جدول شورای رقابت نیز بیشتر خواهد بود.

نکته جالب در این میان شک و دو دلی خودروسازان برای اعمال افزایش قیمت های مصوب است. مدیران خودروساز در حالی از عدم قطعیت در اجرای مصوبه جدید شورای رقابت سخن می‌گویند که روال تجدید نظر در قیمت خودروها قاعدتاً ارائه درخواست از سوی خودروسازان به شورای رقابت و تصمیم‌گیری نهایی شورا در این خصوص است.

* دو دلی ایران خودرو

مصطفی خان کرمی، معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در این مورد به فارس می‌گوید: هنوز برنامه‌ای برای اعمال دستورالعمل شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو نداریم و ممکن است تصمیم بگیریم این افزایش قیمت را اعمال نکنیم.

وی با بیان اینکه باید تصمیم بگیریم که افزایش قیمت را به چه میزان و در مورد چه محصولاتی اعمال کنیم، می‌گوید: شاید تصمیم بگیریم که اصلاً افزایش قیمتی روی محصولاتمان اعمال نشود.

خان کرمی در پاسخ به این سوال که با توجه به رکود موجود در بازار، آیا افزایش قیمت خودرو را به صلاح می دانید؟ می‌گوید: در این مورد باید ببینیم سیاست مدیریت ایران خودرو چه چیزی است.

* سایپا هم مردّد است

رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا نیز در این مورد به فارس می‌گوید: هنوز در مورد اجرای مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو تصمیم نگرفته‌ایم.

به گفته وی، این موضوع در ستاد عالی فروش سایپا و هیأت مدیره مورد بررسی قرار خواهد گرفت و هر تصمیمی که اتخاذ شود در فروش محصولات اعمال خواهد شد.

وی می‌گوید: به این ترتیب در مورد نحوه اجرای دستورالعمل افزایش قیمت خودرو، میزان این افزایش قیمت و اینکه در مورد چه محصولاتی و به چه طریقی اعمال شود، در هیأت مدیره تصمیم‌گیری خواهد شد.

به این ترتیب مشخص نیست که مصوبه افزایش قیمت خودرو با چه استدلالی و بر چه مبنایی صورت گرفته و اگر خودروسازان به دنبال افزایش قیمت محصولاتشان در شرایط رکودی بازار نیستند، پس چرا شورای رقابت چنین مصوبه‌ای را صادر کرده است.

در عین حال، اگر این مصوبه با درخواست خودروسازان صادر شده پس چرا حالا برای اجرای آن مردد هستند و نمی‌دانند این رشد قیمت را در مورد کدامیک از محصولاتشان باید اعمال کنند.

در این میان، توجه ویژه شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو نیز جالب توجه است چرا که این شورا وقت زیادی را به این مقوله اختصاص داده و کمتر شاهد حضور شورا در قیمت‌گذاری دیگر محصولات دارای بازار انحصاری هستیم.

این در حالی است که جزئیات قابل توجهی در خصوص نحوه تعیین قیمت جدید خودروها نیز اعلام نشده و مشخص نیست کیفیت خودروها و تورم دقیقاً به چه صورت در فرمول قیمت‌گذاری خودرو لحاظ شده است.

انتهای پیام/ر

منبع خبر : فارس
تعداد بازديد : 392
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.