امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : آخرین خبر
تاريخ انتشار : 1395/03/21 - 16:11 كد :148912
چرا طبقه متوسط توان پس‌انداز ندارد؟
آیا سیاست‌های دولت‌های نهم و دهم ضد منافع طبقه متوسط بوده است؟ این سیاست‌ها چه آسیب‌هایی به این طبقه و اقتصاد کشور وارد کرده است؟ با روی کار آمدن دولت یازدهم سیاست‌های دولت در قبال طبقه متوسط چه تغییراتی داشته است؟

به گزارش سایت خبری رازق؛

به نقل از اقتصاد نیوز: رشد طبقه متوسط و قدرتمند شدن این طبقه می‌تواند یکی از عوامل مهم زمینه‌ساز برای رشد و توسعه کشور و حفظ تعادل اقتصادی باشد. رشد طبقه متوسط که به کوچک شدن دو طبقه «فقیر» و «غنی» منجر می‌شود، با رشد اقتصادی و رشد اشتغال پایدار همراه است و توان پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را در مردم افزایش می‌دهد. بنابراین قدرتمندی این طبقه می‌تواند به معنای قدرت گرفتن اقتصاد کشور باشد. اما طبقه متوسط در ایران چه جایگاهی دارد؟ این طبقه در دوران معاصر چه سرنوشتی داشته است؟ در سال‌های گذشته و به‌ویژه در یک دهه اخیر طبقه متوسط چه تغییراتی به خود دیده است؟ در حال حاضر این طبقه چه وضعیتی دارد؟

 
به گزارش اقتصادنیوز، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به‌تازگی با اعلام اینکه بیش از ۹۰ درصد سپرده‌های مردم در بانک‌ها زیر ۱۰۰ میلیون تومان است، گفته است: «طبقه متوسط توان پس‌انداز ندارند.» آن طور که مهر گزارش داده، ربیعی با اشاره به اینکه بیش از ٩٠ درصد سپرده های مردم نزد بانک ها به طور متوسط کمتر از ١٠٠ میلیون تومان است و ٨٠ درصد نیز کمتر از ٥٠ میلیون تومان اظهار کرده است: «در بخش تسهیلات ٥٠ درصد مردم هیچ گونه تسهیلاتی نگرفته اند و ٩٠ درصد تسهیلات بانک ها به ١٠ درصد مردم اختصاص یافته است.» وزیر تعاون، کار و رفاه عنوان کرده است: «بخش اعظم طبقه متوسط توان پس انداز ندارند، زیرا میزان هزینه و درآمدها به گونه ای است که قدرت پس انداز این اقشار را گرفته است.»

 
این اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه دولت تدبیر و امید به چه معناست؟ میزان هزینه‌ها و درآمدهای طبقه متوسط ایرانی در سال‌های اخیر به چه صورت بوده است؟ نسبت هزینه‌ها و درآمدهای خانوار در این سال‌ها چه وضعیتی داشته است؟

 
آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که از سال 1383 تا سال 1393 تنها در دو سال متوسط درآمد خانوار از متوسط هزینه خانوار بیشتر بوده و مردم می‌توانسته‌اند پس‌انداز کنند. بار اول سال 91 که متوسط درآمد سالانه خانوار 16 میلیون و 724 هزار تومان و متوسط هزینه سالانه خانوار 16 میلیون و 428 هزار تومان بوده که به این ترتیب فاصله درآمد به هزینه پس از هشت سال مثبت شده و به میزانی معادل 296 هزار و 82 تومان رسیده است. دومین باری که فاصله درآمد به هزینه مثبت شده سال 93 است که متوسط درآمد سالانه خانوار 24 میلیون و 131 هزار تومان و متوسط هزینه سالانه خانوار 23 میلیون و 486 هزار تومان است. در هر دو مورد نیز اختلاف متوسط درآمد با متوسط هزینه خانوار بسیار اندک بوده است.

 
فاصله درآمد سالانه به هزینه سالانه خانوار ایرانی در سال 84 معادل منفی 556 هزار تومان، در سال 85 معادل منفی 177 هزار تومان، در سال 86 معادل منفی 329 هزار تومان، در سال 87 معادل منفی 599 هزار تومان، در سال 88 معادل منفی 558 هزار تومان، در سال 89 معادل منفی 752 هزار تومان، در سال 92 معادل منفی 241 هزار تومان و در سال 92 نیز معادل منفی 143 هزار تومان بوده است.

 
آیا سیاست‌های دولت‌های نهم و دهم ضد منافع طبقه متوسط بوده است؟ این سیاست‌ها چه آسیب‌هایی به این طبقه و اقتصاد کشور وارد کرده است؟ با روی کار آمدن دولت یازدهم سیاست‌های دولت در قبال طبقه متوسط چه تغییراتی داشته است؟ آیا بزرگ شدن و قدرت گرفتن طبقه متوسط در دولت روحانی ممکن است؟ جان گرفتن طبقه متوسط در ایران چه تحولاتی را به همراه خواهد داشت؟ در حال حاضر کدام جریان سیاسی در کشور طبقه متوسط را ضعیف می‌خواهد؟

 
می‌توانید پاسخ‌های کارشناسان به این پرسش‌ها را در شماره 189 هفته‌نامه «تجارت فردا» که شنبه 22 خردادماه منتشر می‌شود، بخوانید. شماره 189 «تجارت فردا» در پرونده‌ای با عنوان «طبقه متوسط» با تحلیلی از سعید شریعتی و همچنین در گفت‌وگو با علی‌اصغر سعیدی به مسأله کاهش توان پس‌انداز طبقه متوسط پرداخته است.

انتهای پیام/ف

منبع خبر : اقتصاد نیوز
برچسب ها : پس انداز ، پول ، طبقه متوسط ، رازق 
تعداد بازديد : 265
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.