امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : خبر برتر 2
تاريخ انتشار : 1395/03/22 - 10:47 كد :148967
بازار؛ غرق سکوت و رکود/ کام مردم به خرمای رمضان هم شیرین نشد
امسال اگرچه پنجه رکود از دامن بازار کوتاه نشده اما با شروع ماه رمضان رونقی هرچند گذرا را به خود گرفت، رونق کم اثری که با گذشت چند روز از ماه مبارک رمضان دیگر اثری از آن دیده نمی شود.

به گزارش سایت خبری رازق؛

هر سال با فرا سیدن ماه مبارک رمضان هیاهوی و هجوم مردم به سمت بازار مولوی و راسته فروشندگان مواد غذایی برای تامین نیازهای خود در طول این ماه افزایش پیدا می کند امسال هم اگرچه پنجه رکود از دامن بازار کوتاه نشده اما با شروع ماه رمضان رونقی هرچند گذرا را به خود گرفت. رونق کم اثری که با گذشت چند روز از ماه مبارک رمضان دیگر اثری از آن دیده نمی شود.

امروز بازار آرام است و از آن هیاهوی همیشگی اش خبری نیست. یکی از فروشندگان راسته فروشندگان مواد غذایی می گوید: بازار امروز نسبت به روزهای گذشته آرامش و سکوت بیشتری دارد اما در روزهای گذشته حضور مردم برای تامین نیازهایشان چشمگیرتر بود.

محمود شمسایی یکی از کاسبان راسته مولوی در گفت و گو با خبرنگار «رازق» می گوید: وضعیت بازار آن قدر خراب است که ماه رمضان هم نتوانسته تغییر چشم گیری در بازار به وجود بیاورد، زیار قیمت‌ها آنقدر افزایش پیدا کرده که دیگر کسی رغبت به خرید ندارد به همین خاطر مجبوریم از سود خود بکاهیم تا شاید مردم کمی میل به خرید پیدا کنند.

شمسایی ادامه داد: برای مثال خرما که در سال گذشته با قیمت 4800 تومان عرضه می شد امسال به 10 هزار تومان رسیده چرا که ارگان های مربوطه نتوانسته اند نرخ مناسبی را برای این محصول تعیین کنند و قیمت ها تا این حد افزایش پیدا کرده است

.

علت افزایش دو برابری قیمت خرما دلال بازی است

این کاسب بازار مولوی با اشاره به علل افزایش قیمت خرما، عنوان کرد: دلال بازی موضوعی است که ما را از تمام جهات مورد آسیب قرار داده، در حال حاضر هم علت افزایش دو برابری قیمت خرما نسبت به سال گذشته همین دلال بازی است.

شمسایی با بیان اینکه چرا عرضه کنندگان عمده مواد غذایی مثل خرما مستقیما با تولید کنندگان این محصولات ارتباط نمی گیرند و با حذف واسطه ها خرید های خود را انجام نمی دهند، عنوان کرد: برخی از تولید کنندگان هم هستند که دست کمی از دلال های موجود در این بازار ندارند چرا که خود همین تولید کنندگان هم محصولات خود را حتی با قیمت هایی بالاتر از قیمت های دلالان و شرکت‌های پخش ارائه می کنند.

وی گفت: قدرت خرید مردم کاهش یافته که اینطور خرید و فروش در بازار کم است و واقعا پول دست مردم نیست که اینها کسب و کار را در بازار بی رونق کرده است.

می گویند تورم کاهش یافته اما واقعیت چیز دیگری است!

وی با بیان اینکه هر روز تنها در تلویزیون اعلام می کنند که تورم کاهش یافت و یا رونق اقتصادی در پیش رو داریم اما در واقعیت چیز دیگری را می بینیم، افزود: تا همین الان بارها اعلام شده که تورم صفر شده است، اما به نظر من این تورم را طوری حساب می گویند که صفر شود.

شمسایی گفت: خرمای 5 هزار تومانی به 10 هزار تومان رسیده است، برنجی که سال گذشته 7 هزار تومان بود امسال به 12 هزار تومان رسیده است آنوقت چطور است که تورم کاهش یافته؟!

وی معتقد است: تمام این موارد در حالی است که با رکود هم دست و پنجه نرم می کنیم و رکود نیز علاوه بر تورم عاملی برای بازار خرابی است.

محمد سرشار یکی از مغازه داران صنف چای و قهوه فروشان است که سال ها در صنف برنج و حبوبات فعالیت می کرد امابنا به دلایلی که خودش آن را اقتضایات زمانه می نامد تغییر صنف داده و دیگر تنها چای و قهوه عرضه کند.

این کاسب قدیمی بازار می گوید: روال همه ساله به همین شیوه است، مردم سعی می کنند تا قبل از ماه رمضان نیازهای خودشان را تهیه کنند تا با شروع ماه رمضان دیگر مجبور نباشند که با زبان روزه در این آفتاب در بازار خرید های خود ا انجام دهند.

سرشار با توجه به اینکه البته با گذشت چند روز از  ماه مبارک وضعیت کمی بهتر خواهد شد، عنوان کرد: با این شرایط بازهم همین چند روز اول است که شاید کمی بازار اینطور سوت و کور باشد و طی روزهای آینده حداقل روال سال های گذشته اینطور نشان داده که با شروع نذر و نیازهای مردم خرید و فروش ها آغاز شده و شاید وضعیت کلی بازار نسبت به روزهای عادی هم بهتر شود.

وی با بیان تغییر قیمت هایی که در آستانه ماه رمضان صورت گرفته، عنوان کرد: قیمت چای همچنان ثابت مانده و تغییر خاصی را نداشته اما در این چند روز اخیر قیمت قهوه کمی افزایش داشته است کما اینکه خرما را نیز اطلاع دارم که در این چند روزه با افزایش قیمت همراه بوده است.

چای ایرانی از 14 هزار شروع می شود و به 40 هزار می رسد

این کاسب قدیمی راسته مولوی ادامه داد: قیمت های چای از 14 هزار تومان شروع می شود که نوع درجه یک چای ایرانی به 40 هزار تومان هم می رسد.

 سرشار در پاسخ به این سوال که چرا مصرف چای خارجی در میان ایرانیان، افزایش پیدا کرده، افزود: متاسفانه این موضوعی است که به ذائقه ما ایرانی ها بر می گردد به نظرم ذائقه ما در سال های اخیر به سمت چای خارجی پیش رفته است در صورتی که چای ایرانی بسیار مرغوب تر از چای های موجود خاجی است چرا که هم  طبیعی تر است و هم خواص بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته ذائقه ها در حال برگشت به سمت چای ایرانی است بیان کرد: یکی از خواص بسیار مهمی که چای ایرانی دارد بدون عطر و اسانس بودن آن است که خوشبختانه در این سال ها مردم این موضوع را متوجه شده اند و به سمت چای ایرانی گرایش بیشتری پیدا کرده اند.

بازار رنگ سکوت و رکود به خود گرفته!

حسین محبی یکی دیگر از کاسبان بازار است. وی می گوید: تا چند روز قبل از شروع شدن ماه رمضان به نظر وضعیت بازار نسبت به روزهای عادی وضعیت بهتری پیدا کرده بود اما امروز باز هم بازار رنگ سکوت و رکود به خود گرفته است.

وی ادامه داد: معمولا تا چند روز مانده به شروع ماه رمضان مردم به بازار مراجعه می کنند و کالاهای مورد نیاز خودشان را تهیه می کنند و با شروع ماه رمضان دوباره بازار در رکود خود فرو  می رود.

محبی با اشاره به وضعیت قیمت ها با شروع ماه رمضان، اظهار کرد: قیمت ها با شروع ماه مبارک رمضان زیاد تغییری نداشته اند به جز چند قلم مانند خرما که نسبت به سال گذشته با افزایش دوبرابری قیمت همراه بوده است.

انتهای پیام/ر

تعداد بازديد : 584
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.