حسین گروسی در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به وضعیت صنعت خودروسازی کشور اظهار کرد: یکی از عواملی که در کشور ما میتواند صنعت خودروسازی را رشد دهد بحث کمیت تولید است و در واقع همیشه به دنبال کمیت کیفیت هم میآید.
وی ادامه داد: تولید خودروهای ما در سال 90 از 1.5 میلیون عدد به 70 هزار خودرو کاهش یافت و تا الان با وجود تمام تلاش هایی که در این عرصه صورت گرفته این تعداد به 1 میلیون عدد افزایش پیدا کرده و یعنی هنوز به تعداد تولید خودمان در سال 90 هم نرسیده ایم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم با اشاره به نتایجی که کاهش تولید خودرو به دنبال دارد، افزود: زمانی که تیراژ تولید پایین باشد هم قیمت تمام شده افزایش پیدا می کند و هم اینکه کیفیت افت پیدا می کند.
گروسی با بیان اینکه برای پیشرفت در صنعت خودروسازی باید تیراژ تولید خود را به 3 میلیون خودرو در سال برسانیم، عنوان کرد: تولید 3 میلیون خودرو در سال مطمئنا کیفیت خودرو را نیز به دنبال دارد.
وی ادامه داد: اینها موضوعاتی است که به صورت زنجیر وار به هم متصل هستند چرا که اصلا تولید زیر 3 میلیون خودرو در سال توجیه اقتصادی ندارد.
نماینده مجلس نهم افزود: وقتی میزان تولید خودرو زیر 3 میلیون عدد در سال باشد هم توجیه اقتصادی ندارد و هم اینکه طبیعتا خودرو ساز برای جبران هزینه ها از کیفیت خودروی خود می کاهد و از همه مهتر اینکه خودرو ایران مثل الان بعد از گذشت چندین سال هم هنوز نتوانسته بازار واقعی خود را به دست بیاورد.
وی با توجه به قراردادی که بین خودروسازی ایران و شرکت پژو فرانسه بسته شده است اظهار کرد: امیدواریم در رابطه با مشارکت فرانسه و ایران در صنعت خودرو سازی بتوانیم به هدف توسعه خودرویی برسیم چرا که با تولیدات مشترکی که در این زمینه صورت خواهد گرفت قرار است تا 30 درصد از این تولیدات به کشورهای خارجی صادر شوند که کمک شایانی به پیشرفت صنعت خودرو سازی کشور ایران خواهد داشت.
در قرارداد جدید پژو مکلف به 50 درصد سرمایه گذاری در ایران است
گروسی در رابطه با بدعهدی فرانسوی ها در سنوات گذشته و قرارداد دوباره با پژو، بیان کرد: متاسفانه در سال های گذشته فرانسه در اوج تحریم ها به تعهداتی که با ایران بسته بود عمل نکرد و علت آن این بود که پژو تا به امروز حتی یک ریال در ایران سرمایه گذاری نکرده بود اما در این قرار داد جدید پژو مکلف شده تا 50 درصد در ایران سرمایه گذاری کند و اگر این اتفاق بیفتد و واقعا قراردادهای محکمی بسته شود که بتواند 50 درصد سرمایه گذاری را در ایران بوجود بیاورد ناچار است تا برای حفظ سرمایه و سود خود هم که شده تا آخرین لحظه پای تعهدات خود بایستد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر در این قراردادهایی که با شرکت های خارجی بسته می شود بحث سرمایه گذاری نباشد و تنها واردات را صورت بگیرد قطعا در بحران ها ما را تنها خواهند گذاشت.