به گزارش «رازق»، دولت طرح خرید کالای ایرانی را با ارائه تسهیلات برای خریداران با هدف رونق بخشی به بازار فروش کالای ایرانی با اما و اگر های فراوان آغاز کرد.
اکنون پس از گذشت 3 ماه از آغاز این طرح خسرو تاج قائممقام وزیر صنعت اعلام کرد: در طرح کارت اعتباری خرید کالای بادوام ایرانی بیش از 100 هزار کارت اعتباری تا به امروز صادر شده که در قالب آن 16 میلیارد تومان کالا توسط مردم خریداری شده است.
این آمار آن هم بعد از سه ماه از اجرایی شدن طرح کارت اعتباری خرید کالا نشان میدهد که مردم استقبال چندانی برای خرید کالای مورد نیاز خود در قالب این طرح نداشتهاند.
از جمله موارد این طرح خرید کالا تا سقف٦ میلیون تومان است و میتوان به این نتیجه رسید که حدود 600 میلیارد تومان باید حجم کالای فروخته شده در این طرح باشد اما تاکنون کمتر از 3 درصد این رقم محقق شده است.
تولیدکنندگان هم از طرح خرید اعتباری کالا استقبال نکردند
نادر قاضی پور در گفت و گو با خبرنگار «رازق»، با اشاره به عدم استقبال از طرح خرید اعتباری کالا اظهار کرد: تولیدکنندگان زیادی از این طرح استقبال نکردند.
وی با اشاره به مزیتهایی که رونق تولید داخلی می تواند برای ما به دنبال داشته باشد، افزود: تولید ملی خود به تنهایی می تواند هزار و یک مزیت برای ما به دنبال داشته باشد که باید آن را رونق ببخشیم و آمادگی خود را حتی برای صادرات افزایش دهیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه همه افراد جامعه موظف به خرید کالاهای داخلی هستند، بیان کرد: اگر بنده یک بار کالای ایرانی را بخرم که ایراد داشته باشد در سری بعد مطمئنا تولید کننده داخلی وقتی ببیند جنسش فروش میرود ایرادات کالای خود را برطرف می کند.
قاضی پور افزود: البته این در مورد شرکت های انحصاری مثل ایران خودرو و سایپا نمی تواند صادق باشد اما در زمینه لوازم خانگی که رقابت تنگاتنگی وجود دارد می توان این موضوع را اثبات کرد.
لزوم فرهنگ سازی در زمینه خرید کالای ایرانی
وی با اشاره به فرهنگ سازی که در زمینه خرید کالای ایرانی باید صورت بگیرد، عنوان کرد: برای مثال اکثر بانک ها میآیند و برای مشتریان خود قرعه کشی هایی را برگزار می کنند و پول نقدی را به برندگان خود اهدا می کنند که اگر به جای همین پول نقد ها بیاییند که کالای ایرانی را به عنوان جایزه در نظر بگیرند هم راهکاری است برای رونق کالاهای داخلی و هم اینکه فرهنگ سازی در زمینه مصرف این نوع کالاها صورت گرفته است.
فریدون احمدی نیز نماینده مجلس در گفت و گو با خبرنگار «رازق» اظهار کرد: چنین طرحی با عنوان طرح «میزان» در دولت قبل نیز اجرایی شد که آن هم زیاد موفق عمل نکرد.
وی افزود: به نظر من علت عدم موفقیت چنین طرح هایی این است که مصرف کنندگان را با این تفکر مواجه می کند که ارائه چنین طرح هایی فقط برای خرید تولیدات بی کیفیت داخلی و حمایت از تولیدکنندگان آنهاست نه حمایت از مصرف کننده!
نماینده مجلس دهم با توجه به علل دیگر ناموفق عمل کردن چنین طرح هایی عنوان کرد: تامین منابع مالی این وام ها نیز از دیگر معضلاتی بود که دولت در پرداخت این وام ها با آنها مواجه است چرا که باید منابع این وام ها از منابع ارزان قیمتی تامین می شد که لازمه آن پرداخت اختلاف سطح سرمایه بانک ها با تسهیلات ارائه شده از سوی مردم است.
احمدی در تشریح نحوه عملکردی که در پرداخت وام های خرید کالا و کارت های اعتباری صورت می گرفت، بیان کرد: تسهیلاتی که از سوی دولت ارائه می شد با سود 17 تا 18 درصدی به مصرف کننده پرداخت می شد که در این فروش اقساطی تولید کننده نیز طبیعتا بایستی درصدی را روی قیمت های خود اضافه کند که در واقع با آن سود 18 درصدی بانک شاید تا 25 درصد سود روی یک جنس ایرانی گرفته شود که اختلاف این مبالغ را دولت از خود تولید کنندگان بصورت تخفیف می گرفت به این معنا که به تولید کنندگان می گفت جنس آنها را در چنین سیستمی می فروشد و در عوض چند درصدی از قیمت کالاها را به عنوان تخفیف از تولید کنندگان می گرفت که این خود به تنهایی می تواند از اصلی ترین علل این موضوع باشد.
وی در پایان با بیان اینکه دولت باید از چنین طرحی کنار برود، خاطر نشان کرد: دولت باید چنین طرح هایی را به بخش خصوصی واگذار کند چرا که قطعا بخش خصوصی با صرف وقت بیشتر می تواند در این عرصه موفقیت هایی را بسیار بهتر از دولت کسب کند.
انتهای پیام/