با توجه به سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب امروز کشور به نوعی بلوغ در حوزه اقتصاد رسیده و میداند که صادرات نقش مهمی در حوزه اقتصاد ایفا میکند؛ در سند چشمانداز و سیاستهای تدوین شده بهطور مثال در سیاستهای اقتصاد مقاومتی و برنامههای ششم توسعه برای حوزه صادرات برنامههایی تدوین شده است لذا کشور برای نجات در اقتصاد ملی باید به صادرات توجه جدی داشته باشد.
**لزوم حمایت جدی دولت از صادرات بنگاههای تولیدی
مهمترین موضوعی که امروز میتواند در رونق مباحث اقتصادی کشور نتیجه بخش باشد توجه به توان داخلی و در کلامی دیگر پیاده سازی صحیح و دقیق اقتصاد مقاومتی به تمام معنا در مقام عمل است نه اینکه تنها حرف آن را به میان بیاوریم.
پتانسیل و داشته های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به حدی بالا و قابل توجه است که میتوان با بها دادن به آنها برای بیش از نیاز امروز نیز شغل ایجاد کرد؛ اما در این میان باید دستگاه های کشور و نهاد ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند و در راس آنها قوه قضائیه، مجریه و مقننه باشند وهمچنین رسانه ها نیز به جهت بزرگترین مراجع تاثیر گذار در تمام مباحث حضور مستمر و مفیدتری داشته باشد تا بهترین نتایج حاصل شود بر همین اساس باید تاکید کرد که امروز توجه بیشتر به بخش تولید و افزایش صادرات امری بسیار ضروری است که دولت در این مسیر باید بیش از گذشته قدم بردارد.
شاید به جای اینکه دولت به دنبال این باشد که خلق پول کند بهتر باشد تا بنگاه های زود بازده را مورد حمایت قرار دهد تا چرخه اقتصادی را این واحد ها از طریق افزایش صادرات بچرخانند.
به هر صورت فرصت پسابرجام فرصتی کوتاه است و دولت برای رسیدن به رشد اقتصادی زمان زیادی ندارد از این رو باید ازهمه ظرفیت ها وفرصت ها به شکل مناسب استفاده شود بر همین اساس دولت باید با اجرای برنامههای کوتاه مدت زمینه های رشد اقتصاد ایران را تا پایان امسال فراهم کند.
** افزایش توان تولیدی و صادراتی بنگاههای تولیدی؛ اولویت فراموش شده دولت
در همین رابطه دولت باید راهکارهای عملی برای بهبود کسب و کار و تولید مصوب کند تا تولید کننده با آرامش و بدون دغدغه بتواند تصویری درست از سازو کار فعالیت تولیدی و اقتصادی خود داشته باشد.
در گذشته توجه بسیار زیادی به توسعه صنایع و شرکت های بزرگ برای افزایش توان تولیدی و صادراتی این گونه شرکت ها شده است، اما یکی از دیگر از راهکارهایی که برای افزایش صادرات غیر نفتی ایران مطرح است افزایش صادرات بنگاههای کوچک و متوسط است.
البته عوامل مختلفی بر افزایش صادرات بنگاه های مذکور تاثیر دارند، که یکی از این عوامل تولید کالاها و خدمات نوآورانه است؛ نوآوری موجب افزایش رقابت پذیری و ارزش افزوده بالاتر در صادرات برای این بنگاهها میشود.
در حال حاضر بخش کوچکی از بنگاههای کوچک و متوسط فعال در کشور به تولید محصولات با تکنولوژی بالا یا اصطلاحاً فناورانه و دانش بنیان مشغول هستند و این شرکت ها عمدتاً توسط استادان، دانشجویان، کارآفرینان و متخصصان علمی و فنی کشور با سرمایهی اندک و تعداد نیروی انسانی کم تاسیس می شوند.
بر اساس مطالعات صورت گرفته در بخشهای صنعتی مختلف، در حالت کلی این موضوع قابل بررسی است که بنگاه های کوچک و متوسط که صادرات انجام میدهند، عمدتاً محصولاتی تخصصی تر و با ارزش افزوده بالاتر را تولید می کنند، بنابر این نوآوری در محصولات و خدمات شان می بایست بطور مستمر ادامه پیدا کند.
**اجرای برجام هم گشایشی در صادرات ایجاد نکرد
در حال حاضر بیش از چند ماه از توافق هستهای و اجرای برجام و لغو تحریم ها گذشته اما فضای کسب و کار بهبود نیافته و هنوزاقتصاد ایران در رکود به سر می برد و زمان به سرعت در حال گذشتن است لذا نباید فرصت ها را با درگیر شدن در مسایل حاشیه ای از دست داد.
بی تردید یکی از راهکارهای خروج از بن بست رکود، تقویت بنگاه های تولیدی و توجه به موضوع صادرات در این بنگاهها است، علی رغم این که دولت در جلسات مختلف در این زمینه مذاکرات و مصوباتی داشته اما هنوز بوی بهبود ازاوضاع صادرات در این بنگاهها شنیده نمی شود.
قطعاتقویت بنگاه های تولیدی و توجه به صادرات آنها می تواند موجب افزایش تولید ، رونق صادرات ، کاهش نرخ بیکاری ، افزایش سطح اشتغال و خروج از رکود شود اما همچنان قوانین دست و پاگیر دولتی مانع از تحقق رشد بنگاه های تولیدی است.
شاید چالش مهم بنگاه های تولیدی در این زمینه خود مصوبات دولتیها باشد، قطعا اگر خواهان رشد تولید در ایران هستیم باید موانع تولید را از جلوی راه بر داریم البته دولت نمی تواند به همه بنگاه ها پول تزریق کند و اصلا لازم نیست که چنین کاری صورت بگیرد بر همین اساس دولت باید با تصویب قوانین کسب و کار و تسهیلات برای صادرات کالاهای آنها در یک بازه زمانی بسیار کوتاه امکان فعالیت را برای تولید کنندگان فراهم کند چرا که از قوانین موجود برای بنگاه های تولیدی نمی توان انتظار گشایشی داشت.
در همین رابطه دولت حتی می تواند به الگوهای کسب و کار و تولید و صادرات کشورهایی مانند چین هم توجه کند چرا که درایران تولید کننده با چالش های اساسی برای تولید روبروست و یکی از موانع اصلی رشد تولید و صادرات همکاری نکردن دولت است و تولید کننده در ایران برای تولید و صادرات باید رنج ها و مصیبت های زیادی را به جان بخرد.
**صادرات؛ راه نجات اقتصاد بحران زده کشور
رهبر معظم انقلاب هم طي چند سال اخير در حوزه اقتصاد روي بحث اقتصاد مقاومتي تاکيد فراواني داشتهاند و بر حسب اهميت اين موضوع، سال 1395 را هم سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» نامگذاري کردند؛ بنابراين دولت بايد نقشه راهي را ترسيم کند که در زمينه مقاومسازي اقتصاد، گامهاي عملي برداشته شود.
بنگاههاي اقتصادي که در مسير ارتقاي کميت و کيفيت توليد گام برداشتهاند، چنانکه ذکر شد با مشکلات عديدهاي مواجه هستند که اگر اين مشکلات رفع شود، ميتوانند در راستاي مقاومسازي اقتصاد کشور، چارهساز شوند.
در شرايط کنوني کمبود نقدينگي و سرمايه در گردش، مهمترين و جديترين مشکل واحدهاي توليدي و صنعتي کوچک و متوسط است و بررسيها نشان ميدهد که براي رفع مشکل کمبود نقدينگي و سرمايه در گردش واحدهاي توليدي و صنعتي کوچک بايد 10 هزار ميليارد تومان نقدينگي تزريق شود.
البته تنها نقدينگي نيست که ميتواند بحرانها را از سر راه توليد بردارد و به گفته بهرام شکوري، رئيس کميسيون معدن و صنايع معدني اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران، امروز راه نجات توليد و بنگاههاي اقتصادي کشور صادرات است که موجب رونق اشتغال و توسعه کارآفريني ميشود.
حال اين روزها و با برخي گشايشهاي اميدوارکننده در محيط بيروني اقتصاد، بنگاههاي توليدي نيز اميدوارند شاهد گشايشي در کسب و کارشان باشند اما مشکل اينجاست که بنگاههاي توليدي ما حال و روز خوبي ندارند و باید برای آن فکری کرد.
قطعا تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي، نيازمند حل و فصل شرايط بحراني و فلجکنندهاي است که بنگاههاي توليدي با آن مواجه هستند و شاید تنها راه برون رفت از این چالش توجه به "صادرات" باشد.
انتهای پیام/م