سعید ایزدیان با اشاره به واردات و صادرات حدود ۹۰ درصد از کل محمولههای اقتصادی ایران از طریق بنادر عنوان کرد: وقتی بنادر این محوریت را دارند یعنی برای مبارزه با قاچاق نیز باید ۹۰ درصد از تمرکز به این حوزه اختصاص یابد. موضوعی که با توجه به عملکرد سالهای گذشته به نظر میرسد چندان به آن توجهی نمیشود.
وی با بیان اینکه متاسفانه هماهنگی لازم میان دستگاههای ذیربط در مبارزه با قاچاق در بنادر ایران وجود ندارد تاکید کرد: هرچند سازمان بنادر جلساتی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا برگزار میکند اما به نظر می رسد این هماهنگی در ارتباط با گمرک وجود ندارد. گمرکات ما در بنادر از نظر سازمانی، امکاناتی و حتی ساختمان تا همین اواخر با مشکلاتی جدی دست و پنجه نرم میکردند و این امر مبارزه با ورود کالاهای غیر قانونی را دشوار میکرد.
معاون سابق سازمان بنادر با اشاره به لزوم تقویت ارگانهای نظارتی بنادر ایران در بررسی دقیق کالاها بیان کرد: متاسفانه ما هنوز در حوزه اسکن کالاهای جدید و استفاده از دستگاههای هوشمند با مشکل مواجهیم و توان گمرکات در این حوزه بالا نیست.
سعیدیان علت اصلی شکل گیری این شرایط را فراموش کردن نقش حاکمیتی بنادر و محوریت یافتن درآمدزایی دانست و گفت: برای مبارزه با قاچاق نیاز به یک نگاه حاکمیتی و کلان وجود دارد. این در حالی است که سازمان بنادر به عنوان سازمانی که منابع مالی اش ۱۰۰ درصد درآمد-هزینه ای تامین میشود برای بالا بردن گردش مالی خود نگاه حاکمیتی را در برخی مواقع فراموش میکند. این شرایط برای گمرک نیز وجود دارد با این تفاوت که درآمد گمرک به حساب خزانه واریز میشود.
وی نامشخص بودن برخی سیاست های کلان در بنادر ایران را یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در دشواری مقابله با قاچاق عنوان کرد و افزود: پیشانی بنادر ما اپراتورها هستند و در شرایطی که باید آنها در فضایی شفاف و رقابتی کار کنند ما میبینیم که بندر شهید رجایی به عنوان اصلی ترین قطب اقتصادی ایران در طول ۷ سال گذشته در شناخت اپراتور خود با بلاتکلیفی روبهرو بوده است و حتی وقتی بزرگترین محموله قاچاق در سالهای گذشته کشف می شود نیز نمیتوان به طور دقیق از آینده این بندر سخن گفت.
معاون سابق سازمان بنادر ادامه داد: این اتفاق در حالی در بنادر ایران میافتد که ما میبینم امروزه در بسیاری از بنادر بزرگ دنیا نه تنها فضای اجرای عملیات دریایی شفاف شده که حتی با کاهش نقش و نفوذ انسان امکان قاچاق کالا به حداقل رسیده است.
سعیدیان درباره راه حل احتمالی قابل پیش بینی برای مقابله با قاچاق در بنادر ایران نیز اظهار کرد: برای به وجود آمدن تغییر نیاز به یک اراده قوی وجود دارد که متاسفانه میتوان گفت تا زمانی که مدیران کلان دریایی از بین کسانی انتخاب می شوند که تجربه چندانی در این حوزه نداشته اند شاید تصور این تغییر رویه سخت باشد و این امر هزینه های دریایی ایران را افزایش خواهد داد.
انتهای پیام/ز