امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اقتصادی
تاريخ انتشار : 1395/07/06 - 12:42 كد :216599
راهکارهایی برای نجات پسته
رییس سابق اتاق بازرگانی ایران در یاداشت تلگرامی خود به طرح مشکلات صادرات پسته و راهکارهایی برای آن پرداخت.

به گزارش سایت خبری رازق؛

محسن جلال پور، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران در یادداشت تلگرامی خود نوشت:

از بامداد امروز كه نوشته "رنج پسته" را در كانال منتشر کرده ام، خیلی ها پرسیده اند چرا انجمن پسته در طول سال های گذشته خاموش بوده و این نقدها را علنی نکرده و کاری از پیش نبرده است؟ بعضی ها هم پرسیده اند خب حالا راه حل چیست؟

اول این که باید بگویم انجمن پسته از ابتداي شكل گيري يعني از اوايل سال ١٣٨٥ به طورمرتب درباره آینده تولید و بازار پسته هشدار داده است. اما متأسفانه در این سال ها صدای این تشکل به جایی نرسیده و همه می دانیم که تشكل هاي صنفی، قدرت اجرايي نداشته و ندارند.

نکته دیگر این که انجمن سعی کرده در سال های گذشته این نگرانی را ازطریق مطبوعات و رسانه ها به گوش سیاست گذاران برساند اما همه می دانیم که اصولا در طول سال های گذشته،سیاست گذاران نسبت به مسائل از این بزرگ تر هم بی توجهی نشان داده اند.اما اکنون که دولت و مجلس تا حدودی به نظرات تشکل های صنفی توجه نشان می دهند،امیدواریم موضوع نجات پسته ایرانی را در دستور کار قرار دهند و به راهکارهای تدوین شده در انجمن پسته نیز توجه لازم صورت گیرد.در ادامه به برخي ازتمهيداتي كه مي تواند از فجایع بزرگ تر جلو گیری کند اشاره می کنم: 

دربخش توليدمهم ترين دغدغه هاوراهكارها این ها هستند:


١: يكپارچه كردن مديريت درعين احترام كامل به مالكيت

٢: توجه به بهره وری آب با هدايت آن به باغ های پرثمر و ارزشمند و جلوگيري از هدر رفت آن در باغ های ضعيف و از كارافتاده (مهم ترين اصل درانتخاب باغ برتر، كيفيت خاك و زمين و چگونگي درختان است)

٣: ترویج فوری روش های نوين کاشت،داشت و برداشت. با این هدف که نتیجه نهایی منجر به بهبود نحوه آبياري،هرس،كوددهي،سم پاشي و....شود.

٤: انتقال ظرفیت ها به مناطق جديد كه از وضعیت آبی و زمین خوب برخوردار باشند و امکان کاشت و برداشت علمی و مدرن در آن ها فراهم باشد. احتمالا این فرآیند حدود 10 سال طول می کشد.

٥: تغيير نوع واريته از واريته كم محصول و آسيب پذير به واريته مقاوم و پرمحصول .

٦: تغييرسيستم آبياري ازسيستم هاي سنتي به مكانيزه

درصادرات نيز مي توان تمهيدات ذيل را اجرايي کرد:

١: ارسال محموله هاي باكيفيت وسلامت وكنترل ونظارت جدي بركيفيت محموله هاي صادراتي

٢: بازاريابي علمي و تلاش برای حضور در بازارهاي جديد

٣: جلوگيري جدي از رقابت مخرب و ناسالم صادركنندگان ايراني ازطریق شفاف سازی اطلاعات مهم و اثر گذارو نظارت سالم برصادرات.

٠٤:استفاده ازموقعيت دربازارهاي مناسب در برهه هاي خاص(به عنوان مثال موقعيت امروز بازار روسيه كه از سوي آمريكا درتحريم است)

٥: به كارگيري ديپلماسي اقتصادي براي لغو محدوديت هاي گمركي و تعرفه هاي مربوطه (تا قبل ازپيوستن به WTO)

٦: رفع موانع نقل وانتقال ارز و حل مشكلات تأمین مالی

٧:تخصيص تسهيلات ارزي يكساله، با نرخ ليبور قابل دسترسي براي صادرات اين محصول

٨:شكل گيري بنگاه هاي بنكداري بزرگ به عنوان حلقه وصل توليدكنندگان خرد به صادركنندگان و تنظيم ميزان عرضه و تقاضا در زمان هاي مختلف  و پوشش مورداعتماد براي عقد قراردادهاي زمان دار توسط صادركنندگانمسلما راهكارها و ايده هاي ديگري نيز وجود داردكه چنانچه عزم جدي در انجام امر مشاهده شود توسط بازیگران بزرگ اين صنعت قابل ارائه است.

 

انتهای پیام/ز

منبع خبر : خبرآنلاین
تعداد بازديد : 387
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.