امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : خبر برتر 1
تاريخ انتشار : 1395/07/08 - 11:45
كد :216724
در پی عدم کیفیت خودروهای داخلی؛
نمره منفی سیاست های دولت در کاهش استقبال از خودروهای وارداتی/ خدمات پس از فروش خودروهای داخلی پاسخگوی نیازها نیست
خودروهای خارجی صرف نظر از اینکه به لحاظ قیمت و لوکس بودن با فرهنگ جامعه اسلامی ایران سازگاری ندارند، در بلندمدت به تولید داخلی نیز ضربه می‌زنند اما آمار ها از افزایش شش برابری واردات خودرو در سال 1404 خبر می دهند و در این راستا با عدم کیفیت خودروهای داخلی و خدمات نه چندان مطلوب پس از فروش آن ها بازار فروش خودروهای وارداتی هم چنان گرم تر می شود.

به گزارش سایت خبری رازق؛

شواهد موجود نشان می‌دهد که ایران تبدیل به یک بازار برای خودروهای سایر کشورها شده است و مشاهده می‌کنیم که خودروهای خارجی در ایران جولان می‌دهند.

آمارهای منتشره حاکی از استقبال بیش از پیش مردم از خودروهای وارداتی است. مثلاً؛ برخی آمارها نشان داد که در ماه اول سال 1393 واردات خودرو به ایران چهار برابر شد. مهم اینکه، در فروردین سال 1393، دو هزار و ۳۰۹ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۵۲ میلیون دلار وارد ایران شد، در حالی که در فروردین‌ماه سال 1392 تنها ۵۱۵ دستگاه خودرو به ارزش ۱۲ میلیون دلار به ایران وارد شده بود.

همچنین، در سند "اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ایران ۱۴۰۴" پیش‌بینی  شده است که خودروهای سبک (شامل سواری و وانت) در سال ۱۴۰۴ دو میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه در ایران تقاضا داشته باشد که ۳۰۰ هزار دستگاه از این میزان، از طریق واردات تامین خواهد شد.

واردات خودرو در سال 1404 شش برابر می شود

 این آمار بدان معناست که واردات خودرو به ایران در سال 1404، نسبت به زمان فعلی شش برابر خواهد شد.

افزایش تقاضا برای خودروهای وارداتی در ایران در حالی صورت می‌‌گیرد که دولت عوارض گمرکی زیادی برای آن در نظر گرفته است و همین خودروها با قیمت‌هایی بالا در ایران به فروش می‌رسند، با این وجود تقاضا برای خودروهای وارداتی همچنان در ایران وجود دارد و در حال افزایش است.

به نظر می‌رسد، یکی از دلایل مهم تقاضای ایرانیان برای خودروهای وارداتی، کیفیت نداشتن نمونه‌های داخلی است. در حال حاضر، جوی در کشور پدید آمده است مبنی بر اینکه خودروهای ساخت داخل، کیفیت بالایی ندارند و دردسرهای بعد از خرید خودروهای داخلی آنقدر زیاد می‌باشد که خرید خودروهای ساخت خارج را مقرون به صرفه کرده است.

 از سویی دیگر، خدمات پس از فروش خودروهای داخلی نیز به اندازه‌ای نیست که بتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد و مشتر‌ی‌مداری را به بهترین نحو به نمایش بگذارد. در همین ارتباط می‌توان به گلایه‌های مشتریان از ساعات کار نمایندگی‌های خودروهای ایرانی برای تعمیرات اشاره کرد که تنها در ساعات اداری انجام می‌شود و مشکلاتی را برای دارندگان این خودروها به وجود آورده است.

البته تفکراتی که درباره خودروهای ساخت داخل در ایران وجود دارد، ریشه در واقعیت دارد و زمانیکه به کیفیت خودروهای داخلی و خدمات پس از فروش آنها نگاه می‌کنیم، متوجه این واقعیات می‌شویم. به همین دلیل است که سیاست‌های دولت مبنی بر افزایش عوارض گمرکی خودروهای وارداتی و حتی اطلاع‌رسانی در زمینه لزوم استفاده از کالاهای داخلی و از جمله خودروی ساخت داخل تأثیر چندانی ندارد.

خودروهای خارجی صرف نظر از اینکه به لحاظ قیمت و لوکس بودن با فرهنگ جامعه اسلامی ایران سازگاری ندارند، در بلندمدت به تولید داخلی ضربه می‌زنند و به ورشکستگی کارخانجات خودروسازی داخلی و بیکاری بیشتر کارگران منجر می‌شوند.

 به همین دلایل لازم است که صاحبان این صنعت در ایران و دولت تدابیر جدی بیاندیشند. البته همانگونه که تجربه نشان داده است، تدابیر فعلی اعم از افزایش عوارض گمرکی خودروهای وارداتی و حتی ممانعت از ورود برخی از انواع خودروها نیز نتوانسته است در کاهش تقاضای ایرانیان برای آنها تأثیر داشته باشد. به طوریکه ما همه ساله شاهد افزایش تقاضا برای خودروهای وارداتی هستیم.

 بنابراین لازم است که در راستای افزایش کیفیت خودروهای داخلی و بهبود کیفیت پس از فروش خودروهای ساخت داخل گام برداریم. از سویی دیگر، فرهنگ‌سازی در زمینه لزوم حمایت از تولیدات ساخت داخل به منظور کمک به ارتقای سطح کیفیت آنها نیز باید دردستور کار قرار گیرد تا از عوارض ناشی از افزایش تقاضا برای کالاهای خارجی و به ویژه خودروهای ساخت خارج جلوگیری نماییم.

انتهای پیام/م

تعداد بازديد : 410
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.