امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1395/08/05 - 17:03
كد :218099
میانگین عرضه داخلی کیلویی 5400 تومان و عرضه خارجی کیلویی 1330تومان؛
قیمت میوه در بازار داخلی ۵ برابر بازار صادراتی!
آمارهای رسمی موجود در بازار داخلی و صادراتی نشان می‌دهد که هر کیلوگرم میوه برای مصرف‌کنندگان داخلی بیش از ۵۴۰۰ تومان عرضه می شود، در حالی که قیمت این محصولات برای بازار خارج به صورت میانگین کیلویی ۱۳۳۰ تومان است که این مسئله با توجه افزایش وزنی بیش از ۱۷۸ درصدی صادرات از نظر مسائل اقتصاد پایدار با توجه به بحران آبی کشور منطقی به نظر نمی رسد.

به گزارش سایت خبری رازق؛

در شش ماهه نخست امسال بیش از ۲۰ قلم انواع میوه به ۴۴ کشورجهان صادرشده است که به ۲۲۱ هزار و ۷۶۴ تن به ارزش ۸۵ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۳۶۷ دلار می‌رسد که از نظر وزنی ۱۷۸.۹۸ و از نظر وزنی ۷۱.۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و بر اساس این آمار به راحتی می توان در یافت که هر کیلوگرم میوه صادراتی درجه یک ایرانی به صورت میانگین ۳۸ سنت به کشورهای مختلف صادر شده که با احتساب نرخ  ۳۵۰۰ تومانی دلار معادل کیلویی ۱۳۳۰ تومان است.

این در حالی است که امارهای رسمی منتشر شده از بازار خرده فروشی تره‌بار نشان می‌دهد که قیمت متوسط هرکیلوگرم میوه در بازار داخلی بیش از ۵۵۰۰ تومان است چرا که بر اساس گزارش‌های هفتگی منتشر شده بانک مرکزی از متوسط قیمت مواد خوراکی در سطح خرده‌فروشی در شهر تهران نشان می دهد که هفته گذشته متوسط قیمت هر کیلوگرم میوه ۵۷۵۸ تومان بوده است که البته این قیمت برای میادین میوه‌وتره‌بار با قدری نوسان پایین‌تر است

اما جای چند سوال در این میان باقی می ماند اینکه اگر قیمت ۱۳۳۰ تومانی برای میوه‌های صادراتی از نظر اقتصاد تولید و اقتصاد آب و مسائل مرتبط با صادرات آب مجازی به صرفه است چرا به این قیمت میوه‌های تولید شده ایرانی در بازار داخلی به دست مردم نمی‌رسد و اگر این قیمت‌ها برای صادرات میوه  پایین است، چرا با این قیمت‌های پایین و مشکلات بحران آبی که در کشور وجود دارد این حجم از میوه در داخل تولید می‌شود تا مجبور شویم به هر قیمتی آن‌را صادر کنیم؟

سوال بعدی اینجاست که اگر به عنوان مثال هر کیلوگرم سیب ۱۰۳۰ تومان به مرزهای کشور رفته‌ و به مشتریان فروخته می‌شود به این معنی است که این محصول به هر قیمتی که از باغدار خریداری شده با هزینه‌های برداشت، سورت، فرآوری و بسته بندی، حمل ونقل و احیانا هزینه‌های گمرکی و بازاریابی کیلویی ۱۰۳۰ تومان به تجار خارجی فروخته شده است و این بدین معنی است که میوه‌های درجه یک ایرانی که برای صادرات در نظر گرفته می‌شوند برای تولید کنندگان صرفه اقتصادی داشته که با قیمت بسیار نازل تر از نرخ صادراتی به تجار ایرانی بفروشند تا آن‌ها با هزینه‌های که روی آن برای استاندارد سازی صادرات انجام می‌دهد میوه‌های صادراتی‌ را نهایتا با قیمتی بسیار پایین تر از بازار داخلی به تجار خارجی بفروشند.

نگاهی به میوه‌های صادراتی و تفاوت آن‌ها با قیمت بازار داخلی مبین این مسئله است که اختلاف بالایی در بازار داخلی و خارجی میوه از نظر قیمت وجود دارد و به صورت  میانگین قیمت هرکیلوگرم میوه در بازار داخلی پنج برابر بیشتر از بازار صادراتی است.

به عنوان مثال؛ هر کیلوگرم انار صادراتی در شش ماه نخست نهایتا کیلویی ۷۰ سنت صادر شده که معادل ۲۴۵۰ تومان است در حالی که همین مسئول در بازار داخلی و بر سطح خریده فروشی کیلویی ۵۶۰۰ تومان در سطح خرده فروشی به مصرف‌کنندگان داخلی عرضه شده است که البته به این مسئله باید این نکته را نیز اضافه کرد که تفاوت کیفیت واستانداردهای میوه‌های صادراتی بسیار بیشتر از میوه‌هایی است که در بازار داخلی عرضه می‌شود و این تفاوت قیمت برای محصولاتی مانند سیب بیش از پنج برابر بیشتر است. یعنی هرکیلوگرم سیب درجه یک صادراتی نهایتا کیلویی ۱۰۳۰ تومان عرضه می‌شود در حالی که قیمت این محصول در بازار داخلی بر اساس گزارش هفتگی بانک مرکزی در هفته پایانی مهرماه کیلویی حدود ۵۰۰۰ تومان بوده است.

وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید، تامین و تنظیم بازار محصولات کشاورزی موظف است تا قیمت این محصولات را به گونه‌ای کنترل کند که منافع تولیدکنندگان و مصرف‌ کنندگان را به صورت توامان در برداشته باشد و اگر دلالان و واسطه‌های غیرضرور عامل این نگرانی هستند تسهیل در بازار رسانی آن اقدام کنند و بازار میوه را به گونه‌ای تنظیم کنند که مردم بتوانند به بهترین قیمت آن‌ها را خریداری کرده و تولیدکنندگان نیز بیشترین سود منطقی را از فروش محصولاتشان ببرند.

انتهای پیام/ز

منبع خبر : ایسنا
تعداد بازديد : 356
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.