امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اقتصادی
تاريخ انتشار : 1395/08/07 - 13:25
كد :218202
جولان روغن زیتون‌ تقلبی در بازار
عضو شورای ملی زیتون با اشاره به جولان روغن زیتون‌های تقلبی در بازار، ۳ راه تشخیص روغن خالص از نوع تقلبی آن را تشریح کرد.

به گزارش سایت خبری رازق؛

نادر جلالت با بیان اینکه برداشت زیتون هنوز به پایان نرسیده است، اظهارداشت:برداشت زیتون برای روغن کشی در برخی قاط آغاز شده و در نقاطی دیگر هنوز شروع نشده است ضمن اینکه براساس شواهد موجود، امسال محصول کمی به مرحله روغن کشی می‌رسد.

وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیق مبنی بر اینکه میزان تولید در سال‌جاری چقدر خواهد بود، نداریم، خاطرنشان کرد: نیاز کشور به روغن زیتون با در نظر گرفتن مصرف سرانه ۲۰۰ گرم، بین ۱۵ تا ۱۶ هزارتن است. البته مصرف سرانه روغن زیتون در کشور طی ۱۰ سال از ۳۰ گرم به ۱۱۰ گرم افزایش یافت و ۳ تا ۴ سال هم طول کشید تا این عدد ۱۱۰ گرم به ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم برسد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت روغن زیتون باعث شد بازار این محصول دچار رکود شود، گفت: واردات روغن‌های قاچاق (پومیس) باعث شده مصرف سرانه مقداری افزایش پیدا کند اما چون این روغن‌ها به شکل قاچاق وارد می‌شوند ما آمار درستی در این زمینه نداریم.

جلالت با بیان اینکه مصرف روغن زیتون با فرهنگ‌سازی‌هایی که انجام شده، افزایش یافته است، ادامه داد: متاسفانه مردم هنوز در تشخیص روغن زیتون سالم با نوع تقلبی آن مشکل دارند و به‌راحتی نمی‌توانند روغن سالم را از نوع تقلبی آن تشخیص دهند.

سه روش تشخیص روغن زیتون تقلبی

عضو شورای ملی زیتون با اشاره به  جولان روغن زیتون تقلبی (پومیس) در بازار کشور، افزود: چند راه برای تشخیص روغن زیتون سالم از نوع تقلبی آن وجود دارد که از جمله آن می‌توان به استفاده از حس چشایی در این زمینه اشاره کرد.

جلالت ادامه داد: در این روش یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را در دهان می‌ریزیم، آن را در دهان می‌چرخانیم و با هوا قورتش می‌دهیم، اگر روغن سالم باشد، چند لحظه بعد احساس تلخی، تندی و تیزی گلو را می‌سوزاند و سپس این تلخی و تندی از بین رفته و طعم آن بسیار مطلوب می‌شود.

عضو شورای ملی زیتون اضافه کرد: همه روغن‌ها چرب هستند و در دهان ماسیده می‌شوند اما روغن زیتون چرب نیست و حس ماسیدگی را در دهان ایجاد نمی‌کند.

وی یکی دیگر از روشهای تشخیص روغن سالم را رنگ آن عنوان کرد و اضافه کرد: رنگ روغن سالم، زرد تا  زرد مایل به سبز است اما در این روش امکان تقلب وجود دارد و ممکن است رنگ روغن تقلبی را نیز به همین شکل درآورند.

عضو شورای ملی زیتون روش سوم را تشخیص از طریق بوی روغن زیتون عنوان کرد و گفت: روغن زیتون سالم بوی میوه یا علف تازه می‌دهد که البته درحال حاضر با افزودن برخی اسانس‌ها به روغن‌های پومیس، امکان تقلب در این زمینه وجود دارد بنابراین روش چشایی تنها روش مطمئن است.

جلالت به این پرسش که قیمت روغن زیتون سالم و خالص چقدر باید باشد؟ پاسخ داد: قیمت روغن در دنیا بنابر کیفیت روغن‌ها حداقل ۲ تا ۳ دلار و حداکثر ۲۰ تا ۲۵ دلار است؛ ۱۰ تا ۱۵ دلار حدود معمولی قیمت این محصول است.

وی با بیان اینکه در ایران نیز این عدد حدود ۴۰ هزارتومان است، ادامه داد: در ایران ما  نمی‌توانیم برای آن قیمت مشخصه‌ای تعیین کنیم چون در این زمینه نظارت خوبی وجود ندارد که آن را مدیریت کند و مطمئن باشیم روغنی که به دست مصرف کننده می‌رسد براساس کیفیتش باید به این قیمت مشخص باشد.
 

جلالت تصریح کرد: کیفیت را نمی‌توانیم از روی قیمت تشخیص دهیم اما قطعا روغن باکیفیت قیمت بالاتری نسبت به انواع تقلبی آن دارد به شرط آن‌که ما بتوانیم با کیفیت بودن یا نبودن آن را تشخیص دهیم.
 
انتهای پیام/ز
منبع خبر : مهر
تعداد بازديد : 330
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.