امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1395/09/10 - 12:10
كد :220417
رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری؛
چگونه مرکبات سرمازده را از سالم تشخیص دهیم؟
رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری گفت: میوه‌هایی که در اثر سرما آسیب دیده‌اند نرم و اسفنجی می‌شوند و بوی بد می‌دهند در صورتی که میوه‌های سالم، سفت هستند و عطر و طعم خاصی دارند. همچنین هر گونه تغییر رنگ و لکه روی میوه‌ها نشان دهنده خسارت ناشی از یخبندان است.

به گزارش سایت خبری رازق؛

مرتضی گل‌محمدی با اشاره به توصیه‌های فنی کاهش خسارت سرما در مرکبات اظهار کرد: خسارت یخبندان در میوه های مرکبات ممکن است پس از چند روز مشخص شود و میزان خسارت در استان مازندران بر اساس شهرهای مختلف و نوع ارقام مناطق جغرافیایی و میزان دما متفاوت است.

وی درباره اقدام باغداران برای میوه های آسیب دیده از یخبندان گفت: با توجه به ثبت درجه حرارت توسط سازمان هواشناسی در مناطق غرب استان مازندران به نظر می‌رسد میزان خسارت ناشی از یخبندان زیاد نباشد.

گل‌محمدی با اشاره به اینکه میوه‌های نارنگی آسیب پذیری کمتری نسبت به یخبندان دارند، عنوان کرد: میوه هایی که آسیب دیده اند قابلیت ترمیم خسارت های جزئی را دارند و در بعضی مناطق شمال با وجود برف هیچ گونه خسارتی به میوه مرکبات وارد نشده است.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری کشور با تاکید بر اینکه با روش هایی می توان میوه های آسیب دیده را شناسایی و میوه ها برداشت شود، عنوان کرد: در صورتی که میوه ها تلخ شده باشند توصیه می شود میوه برداشت شود و برای مصرف تازه خوری و آبمیوه استفاده شود.

وی با اشاره به روش های تشخیص میوه های سالم و آسیب دیده اظهار کرد: میوه هایی که در اثر سرما آسیب دیده اند نرم و اسفنجی می‌شوند در صورتی که میوه های سالم سفت بوده و می توانند روی درخت باقی بمانند و نیازی به برداشت سریع آنها نیست.

گل محمدی افزود: میوه های آسیب دیده بوی بد می دهند در صورتی که میوه های سالم عطر و طعم خاصی دارند.

رییس پژوهشکده میوه های نیمه گرمسیری هر گونه تغییر رنگ و لکه روی میوه ها را نشان دهنده خسارت ناشی از یخبندان دانست و گفت: میوه های برداشت شده و میوه هایی که در اثر یخبندان به شدت آسیب دیده اند ممکن است بعد از یک یا دو هفته نرم و پفکی شوند.

وی درباره میوه هایی که تلخ شده اند، اظهار کرد: میوه هایی که تلخ شده قابلیت برگشت پذیری به حالت غیر تلخی را ندارند و به همین دلیل نگهداری آنها روی درخت تاثیری در کاهش تلخی نخواهد داشت و میوه هایی که تلخ و دچار آسیب سرمایی نشده باشند قابلیت انبارداری دارند و توصیه می شود میوه های تلخ شده روی درخت باقی نمانند تا تاثیر منفی روی محصول سال بعد نداشته باشند.

گل‌محمدی افزود: میزان خسارت ناشی از سرما و یخبندان در ارقام مختلف مرکبات متفاوت است؛ به طوری که میوه هایی شامل لیموترش که نسبت به پرتقال و گریپ فرود به یخبندان حساس‌تر هستند به هیچ عنوان برای کاشت در شمال ایران توصیه نمی شود.

وی تصریح کرد: درختان کیوی که برداشت میوه آنها انجام شده، باید نسبت به هرس شاخه ها و سبک سازی تاج و قیم ها اقدام شود.

گل محمدی افزود: در صورت نشست زیاد برف روی داربست ها اقدام به تخلیه برف شده تا از شکستگی تاج و خم شدن قیم ها جلوگیری شود.

وی یادآور شد: تاک هایی که میوه آنها برداشت نشده توصیه در برداشت میوه است و میوه هایی که آسیب دیده اند دارای علائم لهیدگی و آب گزیدگی بوده که با برش میوه و تغییر رنگ قابل تشخیص است و میوه هایی که سفت بوده و بدون علائم هستند دارای خاصیت انباری است.

انتهای پیام/ز

منبع خبر : ایسنا
تعداد بازديد : 394
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.