امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : خبر برتر 2
تاريخ انتشار : 1395/09/30 - 09:05
كد :221971
افت شدید قدرت خرید مردم در پی گرانی های چند سال اخیر؛
آجیل خشکباری برای اشرافی ها/ دست کوتاه مردم از سفره شب یلدا + جدول
در صورتی که امسال در استانه شب یلدا شاهد افزایش قیمت چشمگیری نیستیم اما گرانی های چند سال اخیر منجر به کاهش شدید قدرت خرید مردم شده تا تهیه اقلام شب یلدا برای همه میسر نباشد.

به گزارش سایت خبری رازق؛

مردم ایران از سالهای دور همیشه شب یلدا را گرامی داشته اند یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است.

مردم روزگاران دور و گذشته که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می داد و در طول سال با سپری شدن فصل ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

در جشن ها مانند عید نوروز مردم در سراسر کشور با تهیه آجیل، میوه و شیرینی، تنقلات مخصوص و هندوانه به استقبال این شب می روند اما با افزایش تقاضای این محصولات در بازار هر سال در این ایام، شاهد افزایش قیمت هستیم.

**قیمت هندوانه یک سوم سال های قبل است

حسین مهاجران در گفت و گو با خبرنگار رازق با اشاره به بازار میوه و تره بار در شب یلدا، اظهار کرد: امسال تولید هندوانه که بیشترین مصرف شب یلدا را به همراه دارد و بیش از سال قبل است.

وی با تأکید بر اینکه قیمت هندوانه یک سوم سال های قبل است، تصریح کرد: انار بعد از هندوانه بیشترین مصرف را در شب یلدا دارد.

رییس اتحادیه میوه و تره بار استان تهران با تأکید براینکه  انار درجه دو و متوسط با قیمت پایین در بازار عرضه می شود، اضافه کرد: این انار به شکل فراوان در بازار به مردم عرضه می شود و انار درجه یک بین چهار هزار و ۵۰۰تا پنج هزار تومان است.

مهاجرانی با اشاره به این موضوع که پنج نوع میوه هم در شب یلدا متقاضی زیاد دارد، گفت: نارنگی، پرتقال، ازگیل، انگور و موز در شب یلدا مصرف دارد که قیمت ها متعادل است و بعید است که افزایش قیمتی داشته باشیم.

وی با بیان این مطلب که  موز طی دو سه روز اخیر هزار تومان افزایش یافته است، اضافه کرد: موز در کنار هندوانه و انار قرار دارد و بیشتر هندوانه و انار در این شب مصرف دارند.

رییس اتحادیه میوه و تره بار تهران در خاتمه اظهار کرد: باید دید در شب یلدا چه اتفاقی خواهد افتاد اما بازرسان ما نه تنها در این شب بلکه در تمام ایام سال نظارت و کنترل دقیق بازار را در دستور کار دارند و از هر گونه نوسان غیر عادی جلوگیری خواهند کرد.

علی بهره مند رییس اتحادیه قنادان تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار رازق در مورد بازار شیرینی جات در شب یلدا، گفت: شب یلدا از مقاطع زمانی رونق بازار قنادی در کشور در قیاس با سایر ایام عادی سال به شمار می رود.

وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: چند روز پیش عید میلاد حضرت محمد(ص) بود که بازار قنادی از رونق خوبی در این روز برخوردار بود و شب یلدا نیز از ایام رونق بازار قنادی است.

بهره مند با تأکید براینکه در شب یلدا افزایش قیمت شیرینی جات را در صنف قنادی نخواهیم داشت، اضافه کرد: افزایش قیمتی در این شب در برنامه هایمان نداریم و بازار در تمام ایام سال به ویژه در این روزها با نظارت های ویژه مواجه است تا از هر گونه نوسان غیر مجاز قیمتی جلوگیری شود.

رییس اتحادیه قنادان تهران با اشاره به این موضوع که وضعیت بازار در اینگونه مناسبت ها بهتر می شود، تصریح کرد: در این ایام رونق را در بازار قنادی شاهد خواهیم بود.

**آجیل خشکباری برای اشرافی ها

اما مهمترین محصولی که شاید هرسال بیشتر از دسترس مردم خارج می شود شاید آجیل و تنقلات باشد که گاهی با اتخاذ تصمیماتی عجیب در واردات آن شاهد افزایش قیمت چشمگیر این محصولات در بازار بوده ایم.

به عنوان نمونه بادام هندی به دلیل اینکه در داخل کشور تولید نمی‌شود و واردات آن ممنوع شده است، به صورت کالای قاچاق در کشور عرضه می‌شود و فندق به دلیل سرمازدگی که در سال گذشته داشته با کاهش تولید رو به رو بوده است.

همین عوامل باعث شده است فندق و بادام هندی امسال ۳۰ تا ۶۰ درصد گران‌تر نسبت به سال‌های گذشته در بازار خشکبار کشور عرضه شود.

درباره سایر اقلام خشکبار ظاهرا افزایش قیمتی وجود ندارد، زیرا سالانه ‌به میزان ۲۶۰ هزار تن پسته، ۱۶۰ هزار تن بادام، ۲۳۰ هزار تن گردو، ۲۳۰ هزار تن کشمش، ۲۵ هزار تن فندوق، ۲۲ هزار تن توت، ۴۴ هزار تن انجیر و ۱۸ هزار تن بادام زمینی به عنوان مهم‌ترین اقلام خشکباری در کشور تولید می‌شود که با توجه به تنوع و بالا بودن تولید، بازار این محصولات در شرایط و وضعیت مناسبی قرار دارد.

قیمت انواع آجیل در مغازه های سطح شهر به شرح جدول ذیل است:

 

متوسط قیمت درجه یک

متوسط قیمت درجه دو

نام محصول

50000

36000

پسته احمد آقایی

46000

35000

پسته کله قوچی

53000

39000

پسته اکبری

40000

32000

پسته فندقی

35000

30000

تخمه ژاپنی

24500

18000

تخمه کدومرمری

28000

20000

تخمه کدو گوشتی

10000

6000

تخمه آفتابگردان

13000

8000

تخمه محبوبی

35000

30000

فندق

57000

50000

بادام

46000

40000

بادام منقا کاغذی

22000

15500

بادام زمینی

66000

60000

بادام هندی

54000

40000

انجیر خشک

56000

45000

توت خشک

15000

11000

کشمش سبز

12000

8500

کشمش پلویی

26000

22000

گردو با پوست کاغذی

55000

48000

مغز گردو

68000

60000

مغز پسته

52000

47000

مغز فندوق

56000

43000

مغز بادام

74000

66000

خلال پسته

17000

13000

آلبالو خشک

28000

22000

آلو بخارا

12500

8000

نخودچی دو آتیشه

57000

50000

آجیل چهار مغز

44000

36000

آجیل شب یلدا

 



اما افزایش قیمت ها در چندسال اخیر باعث شده است که تهیه همه اقلامی که در فوق ذکر شد برای کارگران با درآمد پایین مشکل باشد که مسئولان باید با سیاست های حمایتی از این اقلام مصرفی مخصوصا در ایام شب یلدا و عیدنوروز داشته باشند و فکری اساسی برای اقشار پایین جامعه کنند تا آنها نیز بتوانند مانند دیگران اوقات خوبی در کنار خانواده داشته باشند.

انتهای پیام/م

تعداد بازديد : 382
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.