امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1395/10/02 - 15:07
كد :222180
طبق آمارهای بانک مرکزی؛
موج جدید گرانی کالاهای اساسی کلید خورد
طی یک سال اخیر قیمت برنج و حبوبات سیر صعودی داشته و ۵۰ تا ۷۰ درصد طبق گزارشات که آمارهای بانک مرکزی هم آن را تایید می‌کند، افزایش داشته است.

به گزارش سایت خبری رازق؛

در حالی که برخی خرده‌فروشی‌های سطح شهر حتی در جنوبی‌ترین نقطه پایتخت برنج درجه یک ایرانی را کیلویی 14 هزار تومان می‌فروشند، قیمت این محصول در بازار عمده‌فروشان مولوی همچنان کیلویی 11 هزار و 500 تا 12 هزار تومان است. «گران می‌خریم که باید گران بفروشیم، این روزها هر کیلو برنج را از بازار باید 12 هزار و 500 تومان بخریم تا 14 هزار تومان به شما بفروشیم». این سخنان صاحب سوپرمارکتی در منطقه 19 تهران است که هر کیلوگرم برنج درجه یک ایرانی را 14 هزار تومان قیمت زده و علت گرانی را افزایش قیمت در بازار عنوان می‌کند.
 
حال این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که با عرضه این همه برنج ایرانی که رئیس انجمن برنج ایران اذعان می‌کند حدود 5/2 میلیون تن برنج به مدد کشت دوم و افزایش بارندگی‌ها وارد بازار شده، این افزایش قیمت چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ مگر نه اینکه عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند و با افزایش عرضه باید قیمت کمی تعدیل شود. شاهد دیگری بر این مدعا محدود کردن واردات برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی در فصل برداشت برنج ایرانی است تا کشاورزان بتوانند برنج خود را براحتی در بازار عرضه کنند.
 
بازار عمده‌فروشان مولوی تهران، برخلاف ادعای فروشندگان در مرکز شهر، اصلاً خبری از افزایش قیمت برنج نیست و در آخرین گزارش تهیه شده از سطح بازار، قیمت برنج به کیلویی 12 هزار و 500 تومان رسیده بود اما این بار خبری از افزایش قیمت در این کالا نبوده و حتی در برخی موارد، مغازه‌دارانی که مستقیماً برنج را از شمال به مغازه خود انتقال می‌دهند، با حذف هزینه واسطه‌گری، برنج درجه یک ایرانی را کیلویی 11 هزار و 500 تومان می‌فروشند.  یکی از فروشندگان بازار مولوی که بهترین برنج خود را در نهایت کیلویی 11 هزار و 500 تومان قیمت زده، درباره وضعیت قیمت برنج می‌گوید: آنقدر وضعیت بازار کساد و خراب است که حاضریم سود چندانی نبریم ولی انبارهایی را که مملو از روغن، برنج و حبوبات است، خالی کرده و پول خود را نقد کنیم.  
 

وی به نکته جالبی اشاره می‌کند که با افزایش قیمت دلار، بازار به یک مرتبه با یک توقف مواجه می‌شود و کسی میل به خرید ندارد.به گفته این فروشنده بازار مولوی، به عنوان مثال شرکت تولیدکننده روغن لادن به ازای هر 60 میلیون تومان بار که خرید می‌کنیم، 2 سکه تمام بهار آزادی هدیه می‌دهد و ما هم بسیار خرید کرده‌ایم اما تمام کالاها در انبار مانده است، چرا که مشتری نداریم. یکی دیگر از فروشندگان بازار مولوی، توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را عامل کسادی بازار می‌داند و می‌افزاید: این فروشگاه‌ها تمام مشتریان ما را به خود جذب کرده‌اند و فقط شاید روی 2 کالای روغن و برنج تخفیف‌های اساسی می‌دهند اما بقیه کالاهای خرد بشدت قیمت بالاتری دارند،
 
مثلاً ما یک کیلوگرم فلفل را 37 هزار تومان می‌فروشیم اما 100 گرم از این محصول در فروشگاه‌های زنجیره‌ای 12 هزار تومان است. یکی دیگر از نکاتی که در تهیه گزارش جلب توجه می‌کند، افزایش قیمت حبوباتی همچون نخود، لپه و لوبیاچیتی است. قیمت نخود که جزو ارزان‌ترین حبوب محسوب می‌شود، از کیلویی 6 هزار تومان به 9 هزار تومان و لپه از 8 هزار و 500 تومان به 10 هزار تومان رسیده است.

 
همچنین لوبیاچیتی هم از کیلویی 9 هزار و 500 تا 10 هزار و 500 تومان در بازار عمده‌فروشان مولوی به فروش می‌رسد که قاعدتاً در فروشگاه‌های مرکز شهر قیمت به مراتب بالاتر است اما قیمت لوبیا قرمز همان کیلویی 7 هزار تومان باقی مانده و عدس ایرانی از کیلویی 8 تا 9 هزار تومان به کیلویی 7 هزار تومان کاهش یافته است که محمدی یکی از فروشندگان بازار مولوی دلیل آن را اجازه واردات عدس از کانادا می‌داند و می‌افزاید: اگر دولت برای سایر حبوبات هم اجازه واردات دهد، قیمت‌ها کمی متعادل‌تر می‌شود. هر کیسه برنج 10 کیلویی درجه یک هندی 47 هزار تومان عرضه می‌شود که در کنار آن برنج اروگوئه نیز وارد بازار شده و بسته‌های10 کیلویی آن 30 هزار تومان به فروش می‌رود. مردی میانسال که مشغول خرید برنج با حجم زیاد برای خانواده خود است، می‌گوید: افراد خانواده ما به طور مشترک و یکجا برنج عمده را از مولوی و به طور سالانه خرید می‌کنند و بین افراد تقسیم می‌کنیم تا در هر کیلو حداقل 2 تا 3 هزار تومان برای ما صرفه‌جویی شود. اکنون برنج درجه یک ایرانی را کیلویی 11 هزار و 500 تومان خریده‌ایم که همین برنج در محله ما در غرب تهران کیلویی 14 هزار تومان به فروش می‌رسد.  
 
یکی دیگر از مشتریان که فقط به قیمت‌ها نگاه می‌کند، می‌گوید: آنقدر برنج ایرانی گران شده که من کارمند با 3 فرزند مجبورم برنج خارجی کیلویی 4 هزار تومان را با برنج دودی مخلوط و استفاده کنم اما حبوبات که دیگر ایرانی و خارجی ندارد و هر کیلو حبوبات را باید حدود 10 هزار تومان بخریم که عملاً برای‌مان مقدور نیست. برای تهیه این گزارش سری هم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای زدیم.
 
قیمت برنج درجه یک دم‌سیاه رودسر گیلان هر کیلو 12 هزار و 850 تومان، برنج هاشمی 12 هزار و 200 تومان، برنج مروارید شمال کیلویی 7 هزار تومان و برنج هندی درجه یک در کیسه 10 کیلویی 51 هزار تومان و هندی درجه دو 46 هزار تومان و همچنین برنج اروگوئه در کیسه‌هایی 10 کیلویی 32 هزار تومان قیمت خورده است. طی یک سال اخیر قیمت برنج و حبوبات سیر صعودی داشته و 50 تا 70 درصد طبق گزارشات که آمارهای بانک مرکزی هم آن را تایید می‌کند، افزایش داشته است. هم‌اکنون نیز با توجه به اتمام فصل برداشت برنج داخلی، به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی واردات برنج آزاد شده است. بنا به این گزارش هفته گذشته نیز شاهد افزایش قیمت کره و بعضا شیر بودیم که این موج گرانی گویا نمی‌خواهد بازار را رها کند.

 

انتهای پیام/ز

منبع خبر : وطن امروز
تعداد بازديد : 365
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.