گروه خبري : اخبار تصاویر برگزیده
تاريخ انتشار : 1395/11/11 - 11:45
كد :225030
حاشیه نگاری از اولین روز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر؛
استارت تاخیر در اکران ها در اولین روز جشنواره زده شد
نخستین روز از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد، در حالی آغاز شد که از همان سأنسهای ابتدایی نمایندگان رسانهها، منتقدان و هنرمندان در محل برگزاری حضور داشتند.
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در اولین روز خود شاهد حضور پرشور رسانه ها و بازیگرانی بود که منتظر ایجاد یک اثر متفاوت و خلق آثار جدید هستند.
شروع جشنواره فیلم فجر با ادای احترام به جانبازان
برج میلاد با نمایش فیلم مستند «آبی کمرنگ» به کارگردانی آرش لاهوتی به طور رسمی کار خود را یک روز زودتر از دیگر سینماها آغاز کرد؛ برای اکران این اثر که در جشنواره سینما حقیقت مورد توجه قرار گرفته بود، سید مهدی طباطبایینژاد، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مرتضی رزاقکریمی مدیر بخش مستند جشنواره فیلم فجر در سالن حاضر شده بودند.
این مستند در ارتباط با جانبازان اعصاب و روانی که در بیمارستان ها بستری هستند، است و رنج و مصائب آنها را به نمایش میگذارد؛ در حقیقت باید گفت سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر سینمای ایران با ادای احترام به جانبازان و رخصت گرفتن از آنها کارش را آغاز کرد.
حذف فرش قرمز محقق نشد
اولین اتفاق متفاوت جشنواره سی و پنجم نسبت به سال های گذشته که دبیر جشنواره چند روز پیش خبر داده بود حذف فرش قرمز برای عوامل فیلمهای سینمایی بود که در سال های گذشته انتقادهای زیادی به همراه داشت؛ مقایسه معنادار حضور هنرمندان اروپایی بروی فرش قرمز و هنرمندان ایرانی شرکتکننده در جشنواره فیلم فجر 34 نشان داد، مخاطبهای ایرانی به این نتیجه رسیدهاند که برخی از هنرمندان داخلی نتوانستند از فرهنگ اصیل ایرانی خود در انتخاب لباس تبعیت کنند.
علی رغم خبری که حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در مورد حذف فرش قرمز داده بود، در اولین روز جشنواره محقق نشد و مراسم فرش قرمز با حضور بازیگرانی همچون پژمان بازغی، ناصر هاشمی و بابک بهشاد برای فیلم "خانه دیگری" در محل کاخ جشنواره برگزار شد.


کلید خوردن تاخیرها در اولین روز جشنواره سی و پنجم
در برنامه تنظیم شده برای کاخ جشنواره فیلم سینمایی «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی اولین اثر سینمایی بود که در بخش چشم انداز سینمای ایران به نمایش در می آمد که نمایش این اثر سینمایی با تاخیر ۳۰ دقیقه ای برای اهالی رسانه و منتقدان شروع شد. این در حالی است که برنامه ریزی نمایش فیلم ها به گونه ای صورت گرفته است که تاخیر در شروع یک فیلم، باعث تاخیر در شروع نمایش بقیه آثار و همچنین نشست های آنها می شود و از آنجا که سانس آخر ساعت ۲۳ در نظر گرفته شده و قرار است بعد از آن هم نشست آن فیلم برگزار شود به نظر می رسد خبرنگاران و عکاسان از همین شب اول باید تا دم دم های صبح در برج میلاد بمانند.
جای سینمای دفاع مقدس در فجر خالی است
پژمان بازغی درخصوص کمرنگ شدن ژانر دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم هایی در دوره های پیشین جشنواره به نمایش در آمده اند که بیشتر از اینکه در ژانر دفاع مقدس باشند به مسائل اجتماعی می پردازند.
وی ادامه داد: ژانر دفاع مقدس نیاز جدی به امکانات بالا دارد. در حال حاضر دیگر نمی شود با تولید محیطی اثری در خور مخاطب به وجود آورد زیرا ژانر دفاع مقدس به طور ویژه ای به ژانر اکشن و سینمای اکشن نیازمند است.
بازغی در این خصوص خاطرنشان کرد: فیلم های حال حاضر بیش از اینکه به دفاع مقدس بپردازند به مسائل اجتماعی روز پرداخته اند به همین خاطر این فیلم ها را در حوزه دفاع مقدس قرار نمی دهم.
اکران یک فیلم به زبان آذری و با زیرنویس فارسی
کارگردان فیلم "او" درباره انتخاب زبان آذری برای فیلم گفت: «زبان فیلم، زبان مادری من است. قبل از این فیلم در تلویزیون فیلمهایی به زبان فارسی کار کردم، اما فکر کردم در سینما فیلمی به زبان مادریام بسازم و فیلمام اصالت داشته باشد.»
یوسفینژاد درباره اینکه زبان فیلم ممکن بود باعث عدم ارتباط مخاطب با فیلم شود، گفت: «فکر کردم با توجه به دیدن فیلمهای خارجی همراه با زیرنویس مخاطبان با فیلم ما نیز ارتباط خواهند گرفت. این فیلم اگر به زبان دیگری بود، قطعا این فیلمی که دید نمیشد و ریسک آن را پذیرفتم.»
فیلم«اِو» مرا به ایتالیا برد
سعید راد که در جلسه حضور داشت، به تحسین فیلم «اِو» پرداخت وگفت: «این فیلم مرا به سینمای ایتالیا برد. بازی تکتک بازیگران باشکوه بود و فیلم کستینگ فوقالعادهای داشت. من با اینکه زبان ترکی بلد نیستم اما از فیلم لذت بودم. طنز فولکلور موجود در فیلم من را به وجد می آورد.»

گزارش از سعید پیرزاده
انتهای پیام/ز
منبع خبر : راه دانا