امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1395/11/19 - 14:54
كد :225788
رئیس سازمان بسیج اصناف کشور:
رتبه کسب و کار در کشور کاهش شدیدی داشته است / حال و هوای بازار نشان از رکود دارد
حسن پور گفت: متاسفانه رکود اقتصادی مردم را مجبور به تخلف می کند و وقتی فردی بنیه اقتصادی ضعیف داشته باشد و با فشار اقتصادی زیاد روبرو شود فرد مجبور به رو آوردن به کالای قاچاق و احتکار و گرانفروشی می شود.

به گزارش سایت خبری رازق؛

حضور بازاریان در تمامی عرصه های انقلاب اسلامی ایران مدال افتخاری بر سینه پر مهر این قشر است.

هنگامی که تاریخ معاصر را مطالعه می کنیم می‌بینیم که اصناف و بازار همواره پشت سر مرجعیت و روحانیت حرکت می‌کردند که نمود آن نیز در تمامی مبارزات پیش از انقلاب اسلامی کاملا مشهود است.

در این خصوص مصاحبه ای خواندنی با مسئول سازمان بسیج اصناف کشور، غلامرضا حسن پور انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

– کسبه و بازاریان سر پنجه های اقتصاد برای رشد اقتصادی جامعه هستند،با توجه به رکود شدید و تورم اقتصادی آیا دولت طرحی برای حمایت از این قشر زحمت کش داشته یا دارید؟

همانطور که اشاره کردید سر پنجه های اقتصاد که همان بازاریان هستند در رشد اقتصادی قطعا موثر و تاثیر گذار در معادلات اقتصادی کشور هستند.

دولت هم بعضی طرح ها و پیشنهاداتی داد ولی امسال در عمل هیچ چیزی مشاهده نکردیم.حتی در پرداخت وام به کسبه و بازاریان علیرغم هماهنگی هایی که انجام شد اتفاقی نیفتاد و دولت هم در این موضوع گرفتار است.

– توصیه شما به بازاریان جهت رونق بخشیدن به کسب و کارشان چیست؟

توصیه ما  این نیست که چیزی را از دولت مطالبه کنیم  و خود اصناف و بازاریان همت کنند و کار را انجام دهند و حتی بعضی از شهرستانها خودشان مبالغی را وسط گذاشتند و با وامهای کم و با چهار درصد توانستند امور را راه اندازی کنند و نگاه ما به کسبه و بازار است نه به خود دولت و این شرط موفقیت بازاریان است.

– حمایت بسیج اصناف از بازاریان در این ضمینه چگونه است؟

بسیج اصناف در کار اقتصادی دخالت نمی کند و در این مباحث با شعار هدایت،حمایت و نظارت وارد شده ایم و گامهای خوبی برداشته شده است مخصوصا در برخی از صنوف کار گروههای خوب و ویژه ای تشکیل شد از جمله کارگروه طلا و جواهر، نساجی و پوشاک، لوازم خانگی ،چوب و مبلمان، فرهنگ و رسانه  و کارگروه زنان که امیدواریم تخصصی این کارگروهها پیگیری شوند.

– به نظر شما در حال حاضر کسبه و بازار از لحاظ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اعتقادی با چه معضل هایی روبرو هستند؟

در این ضمینه نه تنها کسبه و بازاریان بلکه در همه جامعه این فاصله ها احساس می شود.در بحث تهاجم فرهنگی باید تلاش کرد تا آسیبهای اجتماعی،سیاسی فرهنگی را به حداقل برسانیم.

– چه طرحی برای تبدیل کردن این تهدیدها به فرصت ها دارید؟

باید برای جوانانی که در اصناف هستند هویت ها را ترسیم کنیم به صورتی که برایشان مجسم کنیم که بازاریان قدیم چگونه عمل می کردند،اهل نماز، قرآن، اهل کسب و کار حلال بودند و شهدایشان در چه وضعیتنی بودند و الگو هایشان را برایشان نشان دهیم و با این الگو معرفی کردن و هویت بخشی  کارهای جدید را با روشهای  جدید برای کاسبهای جدید ارائه دهیم .

یکی از کارهای خوب و جدید انجام شده شاگرد پروری  است که در کنار یک  کاسب قدیمی، کاسب پرورری انجام می شود بعد وارد کسب و کار شود که اگر این کار نشود آسیبهای جدی متوجه خواهد شد.

– د ر مورد اصول فقه و روش آموزش آن در بازاربفرمایید.

حضرت علی علیه السلام می فرمایند: اول فقه بیاموزید بعد به کسب و کار مشغول شوید.

سال ۸۸ این مبحث در بسیج اصناف شروع و در آموزشهای صنفی برای کسب پروانه کسب این بحث الزام شد.

آموزشهای فقه بازار از دوره چهارم از سال ۹۴ به صورت الزامی در کل کشور برگزار شد و سال گذشته دویست هزار نفر و امیدواریم امسال بیشتر از گذشته برگزار این تعالیم را فرا بگیرند و بسیج اصناف متکفل برگزاری این آموزشها شد.

-آیا رکود اقتصادی موجود در کشور در تشدید گرایش کسبه و بازار به سمت استفاده از کالاهای قاچاق تاثیر گذار هستند یا خیر؟

بله متاسفانه رتبه کسب و کار ما زیاد کاهش پیدا کرده است وحال و هوای بازار نشان از رکود دارد و به قول رییس جمهور باید از سفره مردم ببینیم که رکود وجود دارد یا خیر ولی متاسفانه این رکود وجود دارد و به هر شهر وارد می شویم با توجه به شب عید که باید نشان از تحرک و فروش و جنب و جوش باشد این رکود مشاهده می شود.

متاسفانه این رکود مردم را مجبور به تخلف می کند و وقتی فردی بنیه اقتصادی ضعیف داشته باشد و با فشار اقتصادی زیاد روبرو شود فرد مجبور به  رو آوردن به کالای قاچاق و احتکار و گرانفروشی می شود و امیدواریم با تلاش همدیگر این مورد حل شود و فضا را برای تخلف مهیا نکنیم.

– میزان تاثیرگذاری بازاریان در بین جامعه چقدر است.

یک بازاری وقتی چندین نفر به آنها مراجعه کند می تواند بر آنها تاثیر گذار باشد و  قطعا حرف آنها در جامعه موثر است.

یک بازاری  می توانید آرامش و امید به جامعه دهد و همانطور که  می تواند به نفع جامعه باشد به ضدجامعه هم می تواند عمل کند و  مجموعه بسیج اصناف می تواند با بصیرت افزایی و تبیین گفتمان اقتصادی و  ارزشها می تواند رسالت خود را به خوبی عمل نماید.

انتهای پیام/ز

تعداد بازديد : 364
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.