امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : خبر برتر 1
تاريخ انتشار : 1395/11/20 - 07:36
كد :225851
«رازق» گزارش می دهد:
رونق رکود در بازار شب عید/ جیب های خالی مردم و نگاه های منتظر بازاریان!
بازاریان و کاسبان در حالی در آستانه شب عید قرار گرفته اند که دورنمای بازار شب عید خالی از رونق و هیجان همیشگی است.

به گزارش سایت خبری رازق؛

امسال به روال سال های گذشته اصناف و واحدهای تولیدی خود را برای شب عید آماده می کنند ولی رونق همیشگی بازار به علت گرانی و نبودن قدرت خرید در مردم مشاهده نمی شود.در زیر با بررسی گفته های فعالان بازار و تولیدکنندگان اوضاع بازار را بررسی کردیم.

لوازم خانگی
یک تولیدکننده لوازم خانگی با بیان اینکه رکود بازار لوازم خانگی امسال بیشتر از سال قبل شده است، گفت: فروش لوازم خانگی در بازار شب عید امسال کمتر از سال گذشته است.

محمد میمندی اظهار داشت: در حال حاضر بازار لوازم خانگی با رکود بیشتری نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده که دلیل این مسئله عوامل مختلف از جمله کاهش قدرت خرید مردم و قاچاق کالا است.

وی با اشاره به نوسان نرخ ارز این مسئله را عاملی برای افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی و در نتیجه افزایش قیمت فروش محصولات در بازار عنوان کرد.

میمندی با اشاره به اجرای طرح فروش کالا با کارت اعتباری از سوی وزارت صنعت گفت: اجرای این طرح موفق نبود و فروش کارخانه‌ها در این طرح بسیار محدود بود.

فعالان بازار و تولیدکنندگان از وضعیت دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کارخانه‌های تولید لوازم خانگی انتقاد می کنند و معتقدند برای واردات برخی قطعات مورد نیاز باید حقوق و عوارض گمرکی پرداخت کرده و این در حالی است که محصول تولید شده با قطعات وارداتی صادر می‌ شود اما نمی‌توان حقوق و عوارض پرداختی را دوباره به تولید برگرداند.

طبق قانون باید حقوق و عوارض پرداخت شده، پس از صادرات کالا به تولیدکننده بازگردانده شود اما با توجه به اینکه این عوارض به یک نهاد پرداخت می‌شود ولی باید از نهادی دیگر دریافت شود، این اقدام به سختی قابل انجام است و بسیاری از تولیدکنندگان قید دریافت آن را می‌زنند.

سعید یوسف‌زاده تولیدکننده صنایع غذایی نیز با انتقاد از رویه صندوق توسعه ملی در پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان، بیان داشت: برای دریافت یک وام 60 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی از ما 300 هزار دلار حق کارشناسی مطالبه شده است و به گفته مسئولان صندوق توسعه ملی باید 0.5 درصد مبلغ وام را به صورت دلاری به این صندوق پرداخت کنیم. این مبلغ را در حالی باید پرداخت کنیم که بابت کارشناسی 350 میلیون تومان به بانک پرداخت کرده‌ایم علاوه بر این 300 تا 400 میلیون تومان نیز حق کارشناسی به شرکت‌ها پرداخته‌ایم.
به گفته یوسف‌زاده بابت قرارداد دریافت این وام نیز 970 میلیون تومان هزینه محضری دریافت می‌شود که در مجموع هزینه دریافت تسهیلات را برای تولیدکنندگان افزایش می‌دهد.

بازار میوه

طبق اطلاعات باغداران شمال درمورد آخرین وضعیت باغات مرکبات شمال که طی یک ماه اخیر بر اثر بارش برف و سرمای زیاد با مشکل مواجه شده اند 500 هزار تن از مرکبات شمال براثر سرما از بین رفته است و از طرف دیگر به دلیل عدم تنظیم بازار از سوی دولت، دلالان وارد بازار شده و آن را خراب کرده‌اند.

کار به جایی رسیده که دلالان مرکبات را به یک سوم قیمت سال گذشته از باغداران می‌خرند و چون باغداران از تنظیم بازار اطمینان لازم را ندارند اقدام به عرضه بیش از حد محصول در بازار کرده‌اند که سبب افت شدید قیمت مرکبات شده است.

شواهد نشان می دهد دولت برای خرید محصولات خسارت دیده اقدام جدی نکرده است و کشاورزان با یک نوع بحران هرج و مرج در زمینه مرکبات و حتی کیوی مواجه شده‌اند و زحمات یکساله‌شان در حال نابودی است.

باغداران شمال در پاسخ به اینکه پس با این حساب نمی‌توان چشم‌اندازی برای صادرات مرکبات داشت،گفتند: صادرات که هیچ، پیش‌بینی ما این است که با این اوضاع برای تنظیم بازار شب عید هم با مشکل مواجه شویم و باید زودتر دولت فکری به حال این موضوع کند.
با بارش سنگین برف در یک ماه اخیر در استانهای گلستان،‌مازندران و گیلان و یخ زدگی باغات مرکبات خسارت های زیادی به باغداران مرکبات وارد شد.

بازار پوشاک
حسین درودیان معاون هماهنگی امور بازرسی اتاق اصناف تهران ضمن اشاره به حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو و آسیب شدید مالی کسبه پلاسکو در پی این حادثه گفت: اولویت ما این است که کسبه پلاسکو در نمایشگاه های بهاره پایان سال حضور داشته باشند.
 
وی همچنین در خصوص انتشار اخبار و گمانه زنی هایی مبنی بر گرانی پوشاک در آستانه شب عید به دلیل حادثه پلاسکو نیز با تکذیب اخبار و شایعات در این زمینه اظهار کرد: رکود اقتصادی همچنان حاکم بر بازار است و در چنین شرایطی تولیدکنندگان برای خلاص شدن از معرکه ی بدهی در تلاش هستند که اجناس خود را به قیمت مناسب عرضه کنند، از طرفی دیگر عمده ی تولیدکنندگان در صنف پوشاک در سطح شهر پخش و پراکنده هستند و اغلب بنکداران در ساختمان پلاسکو حضور داشتند، پس در نتیجه احتمال گرانی پوشاک در پی حادثه پلاسکو وجود ندارد.

دورودیان در پایان تصریح کرد: حدود ۳۰۰ بازرس از اتاق اصناف تهران به همراهی بازرسانی از اتحادیه آجیل و خشکبار، پوشاک، شیرینی و میوه و دیگر اتحادیه های مرتبط برای کنترل بازار شب عید مستقر هستند و در ایام پایانی سال و باقی مانده تا شب عید مشغول گشت زنی در سطح شهر هستند.

بازار خودرو
غلامحسین قاسمیان در گفت و گو با خبرنگار رازق در مورد وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: بازار فروش خودرو در فضای آرام و آمیخته با رکود قرار دارد و تلاطمی در آن وجود ندارد.

وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: خرید و فروش در بازار خودرو به آن شکل صورت نمی گیرد و معطوف به خودروهای دست دوم است.
نایب رییس اتحادیه نمایشگاه اتومبیل با تأکید براینکه جشنواره هایی را شرکت های خودروسازی داخلی راه انداخته اند، اضافه کرد:جشنواره های شرکت های بزرگ خودروسازی کشور با هدف رونق و ایجاد شوک به بازار خرید و فروش خودرو است.

نمایشگاههای بهاره فرصتی برای حمایت از تولید کنندگان داخلی

یکی از طرح هایی که چند سالی است در سراسر کشور اجرا می شود برپایی نمایشگاه های بهاره است. نمایشگاه های بهاره که در ماه های بهمن و اسفند، در نقاط مختلف شاهد برپایی آن هستیم، با هدف حمایت از تولید کننده ی داخلی و مصرف کننده برپا می شود در این نمایشگاه ها قرار بر این است که تولید کنندگان داخلی تولیدات خود را بدون واسطه و به صورت مستقیم به مصرف کنندگان ارائه کنند و اصناف مختلف در کنار مسئولان، در این حوزه وارد عمل می شوند.

از آنجا که بازار شب عید یک فرصت اقتصادی مناسب برای اصناف و تولیدکنندگان داخلی است، بسیاری از تولیدکنندگان مخصوصا کارگاه های تولیدی کوچک، چشم انتظار بازگشایی این نمایشگاه ها هستند تا بدون واسطه کالاهای تولیدی خود را که در این شرایط دشوار اقتصادی تولید کرده اند، در اختیار خریداران قرار دهند. همچنین تعداد زیادی از خانواده ها نیز برای تامین مایحتاج عید خود منتظر هستند تا به صورت مایحتاج عید خود را با صرف هزینه، وقت و انرژی کمتر تهیه نمایند.

از شروط اصلی داشتن غرفه در این نمایشگاه ها، فروش کالای داخلی و ممنوعیت ارائه ی کالاهای خارجی است که برای متخلفین جریمه مالی هم در نظر گرفته شده است. اما علی رغم همه این شرایط آنچه نظر مراجعه کنندگان به این نمایشگاه ها را به خود جلب می نماید، عرضه ی انواع کالاهای چینی در این نمایشگاه ها و مخصوصا هجوم دست فروشان بسیار زیادی است که در اطراف نمایشگاه ها اقدام به فروش کالاهای ارزان قیمت و عمدتا بی کیفیت چینی می نمایند و با هزار ترفند مشتریان نمایشگاه ها را به سمت خود جلب می کنند که در بسیاری از مواقع نیز با استقبال خریداران مواجه می شوند

تغییر در نگرش و فرهنگ مصرف خریداران امری ضروری است. اگر مردم ایران به عنوان یک هموطن دغدغه پیشرفت کشور خود را دارند و به نقش خودشان در رونق اقتصادی کشور و کاهش بیکاری هموطنان آگاهی و باور داشته باشند با تفکر در مورد رفتار مصرف خود و با انتخاب الگوی صحیح خرید و مصرف فردی و خانوادگی خود، گامی کوچک اما بسیار مهم در جهت کاهش مشکلات اقتصادی جامعه بردارند و از محصولات تولیدکنندگان ایرانی خرید کنند.
تعداد بازديد : 756
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.