امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : خبر برتر 1
تاريخ انتشار : 1395/12/13 - 13:51
كد :227574
استمرار نفوذ ترکها در بازار اقتصادی ایران/
فروشگاه‌های زنجیره‌ای ترکیه، نفس بنکداران را می‌گیرد
تلاش ترکیه برای تسخیر بخش هایی از بازار ایران از نمونه اقداماتی است که بنابر اعتقاد کارشناسان، بسیاری از فعالان صنفی در کشور را به چالش خواهد کشید.

به گزارش سایت خبری رازق؛

مدت هاست فعالان اقتصادی ترکیه بازار ایران را به عنوان بستر و زمینه ای مناسب برای فعالیت تجاری برگزیده اند و تلاش و تکاپوی آنها برای توسعه بازاریابی در این مرز و بوم به میزانی شدت یافته که مرز نگرانی ها را در نوردیده و بسیاری از بُنَکداران و فعالان توزیع مواد غذایی را در تنگناهای شدید اقتصادی قرار داده اند.

 
صادق یاوری،دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گویی،با اشاره به اطلاعات دقیق و برنامه ریزی هدفمند ترکیه در عرصه توزیع و فروش مواد غذایی اظهار داشت:امر مذکور موید این واقعیت است که متاسفانه برخی از امتیازات ارائه شده به فعالان تجاری ترک در ایران با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوان نیست.
 
وی افزود:بر اساس اطلاعات و گزارشات منتشر شده در رسانه ها،اِعمال تخفیف برای واردات محصولات غذایی تولید شده در کشور مذکور به نحوی انجام شده که بر اساس توافق منعقد شده،طرف ترکها تنها یکبار تخفیف صادرات محصولات ایرانی به ترکیه را لحاظ کرده،اما در مقابل کشور ایران این موضوع را بصورت سالیانه در کاهش تعرفه واردات محصولات ترکیه ای عملیاتی می کند.
 
دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:یکی از مخاطراتی که در حوزه فعالیت اقتصادی ترکها در ایران به شدت احساس می شود به فروشگاه های زنجیره ای باز می گردد که با حمایت و پشتیبانی های گسترده ترک ها و با هدف دستیابی به سهم هر چه بیشتر بازار اجرایی می شود.
 
*تعطیلی مغازه داران و سایه سنگین فروشگاه های زنجیره ای بیم
 
چندی پیش،علی کرباسی،دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت وگویی با رسانه ها با اشاره به افزایش بی رویه فروشگاه های زنجیره ای خارجی در ایران عنوان کرد:"30 درصد از بنکداران در میدان اعدام تهران تعطیل شده و با تاسیس هر فروشگاه جدید مانند بیم ترکیه،درصد بیشتری از این مغازه ها تعطیل خواهند شد".
 
امین رستم پور،یکی از فعالان صنفی و توزیع کنندگان مواد غذایی در استان تهران نیز ،با اشاره به نقش تعیین کننده حمایت از تولید کنندگان و توزیع کنندگان محصولات داخلی در حصول و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت:فروشگاه های هایپراستار،جانبو و بیم ، بسیاری از سوپرمارکت داران و فعالان توزیع مواد غذایی را متضرر کرده و بر اساس اظهارات برخی مسئولان، ضریب فروش واحدهای صنفی داخلی فعال در این عرصه قریب به55 درصد کاهش یافته است.
 
وی افزود:با در نظر گرفتن رکود،تنگناهای مالی،کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات اقتصادی متعدد در عرصه اقتصادی،بیش از پیش به عمق مصائب و نارسایی های مذکور پی خواهیم برد.
 
رستم پور گفت:اگرچه آمار و مطالعه دقیقی دال بر اینکه این میزان کاهش تا چه میزانی ناشی از فعالیت فروشگاه های زنجیره ای اشاره شده بوده است ،انجام نشده،اما تردیدی وجود ندارد که در این کاهش و اُفتِ فروش،نقش چنین فروشگاه هایی بی تاثیر نبوده و قطعا سهمی از این عدد و رقم بسیار نگران کننده،به فعالیت همین فروشگاه های زنجیره ای معطوف می شود.
 
*سهم محصولات ترکیه ای در قفس فروشگاه ای زنجیره ای رو به افزایش است
 
سید حمید طباطبایی،یکی دیگر از فعالان صنفی عرصه فروش و توزیع مواد غذایی در گفت و گویی، با اشاره به لزوم ورود مجموعه صنعت،معدن و تجارت برای مدیریت و کاهش و مهار فعالیت فروشگاه های زنجیره ای خارجی در ایران گفت:مشخص نیست،منطق فعالیت چنین مجموعه هایی در ایران بر چه اساسی استوار است.
 
وی افزود:ممکن است این ادعا مطرح شود که با وجود خارجی بودن فروشگاه های فوق،لذا این کالاها و محصولات  غذایی تولید داخل است که در مراکز مذکور توزیع می شود.
 
این فعال صنفی عرصه فروش و توزیع مواد غذایی عنوان کرد:اما با یک بررسی میدانی در فروشگاه های مذکور به روشنی به این واقعیت تلخ پی می بریم که متاسفانه سهم محصولات و کالاهای تولیدی کشور ترکیه در قفسه فروشگاه های زنجیره ای اشاره شده،رو به افزایش است.
 
طباطبایی گفت:در شرایطی که باید حمایت و پشتیبانی از اصناف و توزیع کنندگان محصولات غذایی داخلی به عنوان یک اصل مد نظر قرار گیرد،این بازاریابی و اشتغالزایی برای طرف ترکیه ای نه تنها منطقی نیست،بلکه در آینده زمینه ایجاد و بروز صدمات و چالش هایی عمیق برای فعالان مرتبط با این حوزه در عرصه داخلی( اعم از مغازه داران،بنکداران و...) را فراهم خواهد ساخت.
 
وی در خاتمه یادآور شد : اساسا فعالیت فروشگاه های زنجیره ای،کسب و کار خرده فروشان را تحت الشعاع قرار می دهد اما در نهایت خروجی و ثمره آن برای تولید کنندگان داخلی،موثر و سازنده می باشد اما راه اندازی فروشگاه هی زنجیره ای ترکیه ای با چنین دستاوردهایی همراه نخواهد بود و در میان مدت و بلند مدت به بَستَری برای بروز چالش هایی عمیق برای اقتصاد کشور مبدل خواهد شد.

انتهای پیام/
تلگرام ما

اول خبر | خبر امروز
تعداد بازديد : 402
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.