تاريخ انتشار : 1396/01/30 - 20:45
كد :231102
موتورسیکلت سه چرخ برقی ایستا ساخته شد
برای اولین بار در کشور گروه صنعتی هوروش طراحی و ساخت موتورسیکلت سه چرخ برقی ایستا را در اصفهان به اتمام رساندند. در این موتور سیکلت انتقال و تولید نیرو توسط یک الکتروموتور، برای تبدیل جریان دریافتی از باطری ها به نیروی مکانیکی انجام می شود.
به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان؛ محمدرضا ترابی فرد گفت: طراحی و ساخت این موتور سیکلت با همکاری یک تیم شش نفره براساس رشته تحصیلی و تجربه کاری در بخش های طراحی، ساخت شاسی و کاور ، طراحی سیستم انتقال نیرو و حرکت ، بخش های الکتریکی و غیره انجام گرفت.
ترابی فرد اظهار کرد: یکی از چشم اندازهای صنعت خودروسازی در دنیا، استفاده از انرژی های جایگزین و جهت گیری به سمت وسائل نقلیه پاک از جمله خودروها و موتورسیکلت های هیبریدی و الکتریکی است، این موضوع مطرحی به عنوان یکی از زمینه های تحقیقاتی در شرکت های مهم خودرو سازی و موتورسیکلت سازی دنیا است. بنابراین با توجه به رشد صنعت خودرو و موتورسیکلت در کشور، مصرف بالای بنزین و در نتیجه مشکل آلودگی هوا پرداختن به این موضوع اهمیت بالایی دارد.
وی با تاکید بر این که طراحی و ساخت این موتورسیکلت از پایه با استفاده از دانش و تجهیزات داخلی انجام گرفته است،گفت: ایده طراحی و ساخت این موتورسیکلت برقی از نوع ایستایی است که قابلیت تغییر به نوع نشسته را نیز دارد، در این موتور سیکلت انتقال و تولید نیرو توسط یک الکتروموتور(هاب موتور) انجام می شود، الکتروموتور جریان دریافتی از باطری ها را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند، باطری ها هم توسط شارژر و از برق شهری (220 ولت) بعد از 5 ساعت شارژ می شوند.
عضو بسیج مهندسین صنعتی استان اصفهان (مبارکه) در تشریح این فناوری گفت: قلب یک موتورسیکلت برقی موتور آن است، که فاقد کلاچ و دنده است. بنابراین برخلاف موتورسیکلت های بنزینی دارای کلاچ و دنده که به دلیل بازه کوچک آنها در ابتدا نیازمند یک گشتاور بالا برای تامین گشتاور برای حرکت نهایی هستند موتورسیکلت الکتریکی دارای توانایی ایجاد یک گشتاور مناسب در یک بازه بزرگ و در نتیجه سهولت در رانندگی (شتاب و قدرت بالاتر) است.
وی مزیتهای اصلی این موتورسیکلت را کاهش 4/1 هزینه سوخت نسبت به موتورسیکلت های بنزینی، طی مسافت 80 کیلومتر با یک بار شارژ ، سرعت مناسب (45 کیلومتربرساعت)، قیمت حدود 3/1 نسبت به نمونه های خارجی، صدای فوق العاده پایین، فرسودگی کم، دوستدار محیط زیست و عدم نیاز به پلاک و گواهی نامه عنوان کرد.
به گفته این دانش آموخته مهندسی مکانیک، مهمترین مشکلات مخترعین عدم حمایت مالی و کمک به طرح ها برای شروع تولید انبوه، عدم اعتقاده راسخ به جوانان و مخترعین کشور، نگاه وارداتی برخی مسئولان و ارزشمند تر دانستن علم و اختراعات کشورهای خارجی است.
ترابی فرد در پایان گفت: گروه صنعتی هوروش ساخت اولین موتورسیکلت دو چرخ Ac کشور را نیز در سال 91 بعد از یک سال تحقیق و فعالیت به اتمام رسانده و در مسابقات ملی طراحی و ساخت ماشین الکتریکی دانشگاه شریف شرکت کردند. برای موتورسیکلت سه چرخ برقی ایستا زمان تحقیقات و طراحی حدود 4 ماه و زمان ساخت حدود 6 ماه که در مجموع 10 ماه به طول انجامید. این گروه همچنین در حال طراحی و ساخت کشنده ویلچر می باشند که به راحتی یک ویلچر معمولی را به یک ویلچر برقی با هزینه ای کم تبدیل خواهد کرد.
منبع خبر : دانا