امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1396/01/31 - 13:46
كد :231180
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خبر داد؛
هدف‌گذاری ۲ میلیارد دلاری تجارت ایران و ویتنام
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن تاکید بر سیاست راهبردی «نگاه به شرق» جمهوری اسلامی ایران، هدف گذاری انجام شده برای روابط تجاری ۲ میلیارد دلاری ایران و ویتنام را با توجه با ظرفیت های واقعی دو طرف قابل دسترسی دانست.

به گزارش سایت خبری رازق؛

غلامحسین شافعی که در صدر هیاتی تجاری به ویتنام سفر کرده، در سخنانی در همایش تجاری ایران و ویتنام با بیان این مطلب افزود: امسال را می‌توان آغاز فصلی جدید و بهاری نو در توسعه روابط فی‌مابین بخصوص در روابط اقتصادی و تجاری ایران و ویتنام دانست، نقطه عطفی که می‌توان آن را بعنوان مبدائی تاریخی برای تحلیل و ارزیابی مناسبات و مبادلات دو کشور در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه «نگاه به شرق»؛ سیاست راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است، گفت: دولت یازدهم در ایران نیز به سیاست نگاه به شرق اهتمام ویژه داشته و در فضای پساتحریم هم، همچنان آن را با قوت دنبال کرده است. بخش خصوصی ایران نیز با جدیت و علاقه مندی بسیار به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با شرق، ازجمله کشور دوست؛ ویتنام نگاه می‌کند.

رئیس اتاق ایران به عضویت ویتنام در آ.سه.آن و پیمان ترانس- پاسفیک اشاره کرد و گفت: این عضویت ها، اهمیت ویتنام را در تحقق سیاست نگاه به شرق ایران دوچندان می کند؛ ویتنام از اعضای فعال و تاثیرگذار اتحادیه اقتصادی آ سه آن (ASEAN) است که می‌تواند فرصت مناسبی برای ورود کالاهای ایرانی به این اتحادیه که پنجمین قدرت اقتصادی دنیاست را فراهم کند. همچنین با توجه به عضویت ویتنام در پیمان ترانس- پاسفیک (TPP)، امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی از طریق ویتنام به کشورهای عضو با تعرفه بسیار کم فراهم می‌ شود.

شافعی تاکید کرد: از سوی دیگر؛ موقعیت منحصر بفرد جغرافیایی و اقتصادی ایران که در چهار راه ارتباطی جهان واقع شده است، فرصت بی بدیلی را برای ویتنامی‌ها فراهم می‌کند تا به بازار بزرگ ۴۰۰ میلیونی منطقه دست یابند. ایران امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر دست یابی به کشورهای CIS، افغانستان، ترکیه و عراق را داراست، واقعیتی که مورد تأیید و توجه بسیاری از کشورهای منطقه مانند هند و چین قرار گرفته و رقابت آنها را در خصوص سرمایه گذاری در این زمینه بدنبال داشته است.

وی با بیان اینکه موقعیت ممتاز و امتیازات جغرافیایی ایران و ویتنام، موضوع سرمایه گذاری مشترک در ایران و ویتنام را توجیه پذیر می‌کند، اظهارداشت: بعنوان مثال سرمایه گذاری مشترک در ایران در صنعت پوشاک و تولیدات نساجی، می‌تواند ضمن انتقال تجربه و تکنولوژی ویتنامی‌ها، بازار بزرگ ایران و کشورهای اطراف را تأمین کند؛ همچنین سرمایه گذاری مشترک در ویتنام در زمینه تولیدات نهایی محصولات پتروشیمی با تأمین خوراک از ایران، فرصت حضور در بازار بزرگ آسه آن و کشورهای عضو پیمان ترانس- پاسفیک را مهیا می‌کند.

رئیس اتاق ایران سطح روابط ایران و ویتنام را قابل قبول ندانست و افزود: سهم ایران از بازار ۱۴۸ میلیارد دلاری ویتنام، تنها ۳۶۷ میلیون دلار و متقابلا سهم ویتنام از بازار ۷۸ میلیارد دلاری ایران، تنها ۱۸ میلیون دلار است که با در نظر گرفتن حجم و بزرگی اقتصادهای دو کشور و مکمل بودن آنها و از همه مهمتر پیشینه روابط، ارقام مذکور اصلاً درخور و شایسته نیست.

وی تصریح کرد: هدف گذاری کوتاه مدت و بلند مدت ۲ میلیارد دلاری روابط تجاری دو کشور، با ظرفیت های واقعی دو کشور همخوانی داشته و قابل دسترسی است.

به گفته شافعی، ایران در بخشی از محصولات وارداتی و مورد نیاز ویتنام مانند مشتقات نفتی و قیر، محصولات پتروشیمی، انواع کودهای شیمیایی، آهن، فولاد و مس، با ارزش تقریبی ۳۰ میلیارد دلار، از مزیت خوبی برخوردار بوده و جزء چند کشور اول تولیدکننده در جهان محسوب می‌شود. متقابلاً ویتنام نیز می‌تواند بخشی از نیاز بازار ایران بخصوص در زمینه پوشاک و تولیدات نساجی، تجهیزات الکترونیکی و برخی از ماشین آلات را تأمین کند.

 

 

انتهای پیام/ز

تلگرام ما

اول خبر | خبر امروز
تعداد بازديد : 335
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.