امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اقتصادی
تاريخ انتشار : 1396/02/15 - 11:26
كد :232584
ایران میانبر امن خاورمیانه و اروپا
طرح تبدیل ایران به هاب ارتباطی منطقه تحت پروژه EPEG یا «دروازه جدید انتقال ارتباطات ایران و اروپا» آغاز شده و با این طرح، راهی میانبر، ایمن و جایگزین برای کشورهای منطقه و اپراتورهای بزرگ بین‌المللی ایجاد و ایران به هاب ارتباطی منطقه تبدیل خواهد شد.

به گزارش سایت خبری رازق؛

هم‌اکنون مسیر اصلی ارتباط شرق به غرب از کانون بحرانی و پرتراکم کانال سوئز و باب‌المندب عبور می‌کند. ظرفیت این مسیر ۲۵ ترابایت است و هنوز هیچ مسیر جایگزینی برای آن وجود ندارد. کنسرسیوم‌های بسیاری در دنیا در حال شکل‌گیری هستند تا مسیرهای رزرو و جایگیزینی برای آن ایجاد کنند.

کنسرسیومی متشکل از چهار شرکت ارتباطاتی از چهار کشور در سال ۹۰  قرارداد ساخت و نگهداری از سامانه‌ کابلی جدیدی را امضا کرده و بدین ترتیب طرحی با نام «بزرگراه ارتباطی ایران و اروپا» (Europe-Persia Express Gateway) یا به اختصار (EPEG) معرفی شد. بر این اساس قرار بر آن است که EPEG به برندی برای سامانه‌ فیبر نوری جدید تبدیل شود که اروپا را به خاورمیانه متصل کرده و به سایر نقاط «خلیج فارس» و نیز کشور «هند» گسترش یابد.

پروژه بزرگراه ارتباطی ایران و اروپا، اروپا و آسیا را از مسیر آلمان، روسیه، آذربایجان و ایران دنبال می‌کند و از جنوب ایران به عمان و دریای آزاد راه می‌یابد و می‌تواند اولین مسیر جایگزین کانال سوئز باشد. با اجرای کامل پروژه، راهی میانبر و ایمن و جایگزین برای کشورهای منطقه و اپراتورهای بزرگ بین‌المللی به وجود آمده و ایران به هاب ارتباطی منطقه تبدیل خواهد شد.

 

 

اعضای تشکیل دهنده کنسرسیوم بزرگراه ارتباطی ایران-اروپا شامل «ودافون»، «روس‌تلکام»، «عمان‌تل»، «شرکت ارتباطات زیرساخت» (به نمایندگی از «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران») بوده و از این خط به صورت کابلی و بی‌سیم بهره‌برداری می‌کنند. بیشترین سهم در این کنسرسیوم متعلق به ایران بوده و بالاترین مسافت مسیر پروژه توسط ایران عملیاتی شده است. این طرح ارتباطی می‌تواند با تاخیرِ ۹۸ میلی‌ثانیه بین دو سر این خط ارتباط را برقرار سازد.

بزرگراه ارتباطی ایران-اروپا در فاز اولیه، با انتقال ۵۴۰ گیگابیت بر ثانیه پهنای باند کارش را در پنجم خرداد ۱۳۹۲ آغاز کرد و اینگونه اعلام شد که در فازهای بعدی به ظرفیت ۳.۲ ترابیت و در نهایت به ظرفیت اسمی خود یعنی ۶.۴ ترابیت خواهد رسید. بر اساس آمارهای ارائه شده تا خرداد ماه سال ۱۳۹۳ اینگونه اعلام شده بود که از طریق این پروژه ظرفیتی معادل ۱۵۰ گیگابیت بر ثانیه از مسیر ایران و از طریق بزرگراه ارتباطی آسیا - اروپا منتقل می‌شود.

یک سال پس از افتتاح این طرح در سال ۱۳۹۳ وزیر ارتباطات از چهار برابر شدن حجم انتقال داده‌های کشورها از این طریق یاد کرد و گفت: با پیشرفت‌های صورت‌گرفته حجم مبادلات از طریق این راه ارتباطی تا چهار برابر افزایش خواهد داشت.

همچنین این بزرگراه ارتباطی در نهایت با قدرت انتقال ۲۵ ترابایت ترافیک مخابراتی، به عنوان جایگزین اصلی کابل‌های دریای مدیترانه، می‌تواند نقش مهمی در ترانزیت ترافیک مخابراتی اروپا آسیا داشته باشد. علاوه بر تبدیل ایران به عنوان هاب ارتباطی منطقه، یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای اجرای پروژه  EPEG، درآمدزایی است که به واسطه ترانزیت ارتباط میان ایران و اروپا برای کشور محقق می‌شود. از دیگر مزایای اجرای این پروژه می‌توان به اشتغال زایی در حوزه ارتباطات و پایداری بیش از پیش ارتباطات و کاهش هزینه‌ها درون کشور اشاره کرد.

منبع خبر : ایسنا
تلگرام ما

اول خبر | خبر امروز
تعداد بازديد : 380
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.