امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1396/02/17 - 16:32
كد :232781
فائو؛
مواد غذایی در بازار جهانی ارزان شد
شاخص بهای مواد غذایی فائو در ماه آوریل به رقم متوسط ۱۶۸ واحد رسید که نسبت به ماه مارس ۱.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش سایت خبری رازق؛

شاخص بهای مواد غذایی فائو در ماه آوریل به رقم متوسط 168 واحد رسید که نسبت به ماه مارس 1.8 درصد کاهش نشان می‌دهد. با این وجود رقم یاد شده هنوز هم 10 درصد بالاتر از سطح سال گذشته میلادی محاسبه شده است.

شاخص بهای شکر با 9.1 درصد افت در ماه یاد شده میلادی بیشترین کاهش را نشان داد. عرضه گسترده صادرات از برزیل و تداوم کاهش تقاضای جهانی واردات دلیل این افت قیمت گزارش شده است.

شاخص بهای روغن نباتی فائو نیز در ماه آوریل و در پی تقاضای ضعیف برای روغن پالم و نیز پیش‌بینی‌ها درباره رشد جهشی کشت و برداشت سویا در آمریکای شمالی و جنوبی، با افت 3.9 درصدی مواجه شد.

شاخص بهای مواد غذایی فائو که بر اساس شاخص وزن تجاری، بازارهای بین‌المللی را رصد می‌کند به پنج گروه کالایی اصلی شامل حبوبات و غلات، روغن‌های گیاهی، محصولات لبنی، گوشت و شکر تقسیم می‌شود.

کاهش قیمت گندم، علی‌رغم ثابت ماندن قیمت‌های بین‌المللی برنج، منجر به پایین آمدن شاخص بهای غلات به میزان 1.2 درصد شد.

بر اساس گزارش فائو، شاخص بهای لبنیات نیز در پی ورود نیمکره شمالی به فصل اوج تولید، 3.3 درصد کاهش یافت.

اما در مقابل، افزایش قیمت برخی انواع گوشت در پی تقاضای بالای داخلی در اتحادیه اروپا و افزایش صادرات به چین، رشد 1.7 درصدی نشان داد.

فائو پیش‌بینی‌هایش درباره تولید جهانی غلات در سال 2017 را بروزرسانی کرده و اعلام داشت که حتی با وجود رشد یک درصدی مصرف، تولید این محصولات از سال 2016 احتمالا با افت سالیانه 0.4 درصدی مواجه بوده است.

بر اساس  این گزارش پیش‌بینی‌های جدید که در «گزارش عرضه و تقاضای غلات» منتشر شدند حاکی از کاهش نسبت ذخایر-به-مصرف در سال 18/2017 به 25.8 درصد است، که اگرچه از منظر تاریخی رقمی بالا و دلگرم کننده است اما اندکی از سطح فصل جاری پایین‌تر است.

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد تولید جهانی غلات نسبت به ماه آوریل افزایش داشته است. برزیل ظاهرا از برداشت بیش از انتظار ذرت برخوردار بوده و تولید جهانی این محصول به هزار و 54 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

تخمین تولید جهانی برنج در رقم 506 میلیون تن ثابت مانده و پیش‌بینی برای گندم – 740 میلیون تن – نیز بدون تغییر باقی ماند، زیرا حجم پایین‌تر و مورد انتظار برداشت‌ها در استرالیا، کانادا، فدراسیون روسیه و آمریکا توسط افزایش احتمالی سطح زیر کشت در اتحادیه اروپا، هند و مراکش جبران می‌شوند.

در حوزه مصرف نیز انتظار می‌رود در سال 18/2017، تولید انبوه ذرت و دیگر دانه‌های درشت منجر به افزایش مصرف این محصول برای تغذیه دام در چین و آمریکای جنوبی شود. از طرف دیگر، انتظار می‌رود مصرف برنج نیز با توجه به افزایش مصرف غذا 1.2 درصد بالاتر برود.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که انبارهای جهانی در پایان فصل زراعی 2018 تقریبا هم‌سطح با ابتدای سال خواهد بود، اگرچه ترکیب این انبارها تاحدودی در حال تغییر هستند. انبارهای گندم 3.3 درصد رشد داشته و به رکورد جدید 247.6 میلیون تن دست خواهند یافت. چین که دلیل اصلی این افزایش است از سوی دیگر ذخایر دانه‌های درشت خود را به میزان 20.5 میلیون تن کاهش می‌دهد.

تجارت بین‌المللی گندم و دانه‌های درشت از منظر وزن و حجم کاهش داشته اما تقاضای قوی در خاور نزدیک و آفریقا عامل افزایش تجارت برنج خواهد بود.

انتهای پیام/ز

تلگرام ما

اول خبر | خبر امروز
تعداد بازديد : 450
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.