امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1396/02/19 - 00:33
كد :232934

عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی:

فقط صنعت پوشاک ظرفیت ایجاد ۱.۴ میلیون شغل را دارد

عضو ستاداقتصاد مقاومتی با بیان اینکه امکان ایجاد ۱.۴ میلیون شغل فقط در صنعت پوشاک کشور وجود دارد گفت:بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، سالانه بین ۹۵۵ هزار تا ۹۷۰ هزار شغل باید ایجاد شود که برای تحقق این میزان اشتغالزایی باید به نرخ رشد ۸درصد برسیم.

به گزارش سایت خبری رازق؛

علی آقامحمدی، عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی امروز در ادامه نشست خبری تشریح برنامه‌های اشتغال دولت که با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، درباره برنامه های اشتغالی دولت گفت: اگر بخواهیم شاخص های اصلی بازار کار ایران را مشاهده کنیم. یک نرخ مشارکت پایینی مشاهده می شود. نرخ مشارکت ایران حول 40 درصد است. نرخ مشارکت رو به آینده افزایش می یابد. چرا که سهم زنان در این مشارکت کم بوده است و نرخ رشد مشارکت خانم ها در اشتغال افزایش خواهد یافت. ترکیب کیفی جمعیت تغییر کرده است. جمعیتی با سواد بالا وارد اقتصاد ایران می شود.

عضو اصلی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه به دلیل افزایش جمعیت باسواد کشور، اقتصاد کشور را باید بر مبنای دانش پایه‌گذاری کنیم تا نیروی فارغ‌التحصیل نیز بتواند به بازار کار معرفی شود، گفت: ایجاد اشتغال نیازمند ظرفیت‌سازی و نهادسازی است؛ بنابراین اشتغال صرفاً با تزریق منابع قابل دستیابی نیست.

آقامحمدی با تأکید بر اینکه مهارت‌آموزی یکی از موضوعات اساسی برای جوانان به منظور ورود به بازار کار است، گفت: در حال حاضر در بخش پوشاک حدود 280 هزار نفر اشتغال دارند که یکی از ظرفیت‌های دارای اشتغال بالا در کشور محسوب می‌شود؛ به طوری که امکان اشتغالزایی برای یک میلیون و 400 هزار نفر در این بخش فراهم است.
وی افزود: برخلاف تصور برخی مبنی بر اینکه ظرفیت‌های اشتغال وجود ندارد، اما باید گفت در صنعت مانند پوشاک، ظرفیت‌های اشتغالزایی مانند کارخانجات و تولیدکنندگان به میزان کافی وجود دارد؛ مشکلی که در این حوزه برای افزایش سهم اشتغال وجود دارد، نبود تنوع و طراحی انواع پوشاک متناسب با نیاز جامعه است.
آقامحمدی گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، سالانه بین 955 هزار تا 970 هزار شغل باید ایجاد شود که برای تحقق این میزان اشتغالزایی باید نرخ 3 شاخص کشور به 8 درصد برسد؛ نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و همچنین نرخ تورم سه شاخصی هستند که تا سال پایانی برنامه ششم باشد به8 درصد برسند. اگر این سه هدفگذاری محقق شود، در جهت توسعه اشتغال حرکت کرده‌ایم.
عضو اصلی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: بر اساس مباحث مطرح شده در جلسه امروز ستاد، باید یک سوم از نرخ بیکاری فعلی برچیده شود؛ به طوری که نرخ بیکاری از12.4 درصد فعلی تا سال 1400 باید به حدود 8 درصد برسد.
وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته تا سال 1400 سالانه حدود 800 هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند که 70 درصد این افراد، فارغ‌التحصیلان هستند که حدود 560 هزار نفر را در هر سال شامل می‌شوند.

*شاغلان با وجود درآمد اما قدرت گذران زندگی ندارند

آقامحمدی گفت: موضوع دیگر، تناسب میزان درآمد با هزینه خانوار است؛ در بسیاری از مواقع هر چند طرف شاغل است اما درآمد کافی برای گذران زندگی ندارد؛ به نوعی فرد به رغم شاغل بودن، اما نمی‌تواند زندگی خود را به لحاظ معیشت اداره کند. از این رو نباید صرفاً به دنبال ایجاد یک شغل باشیم، بلکه باید بر طرح‌هایی تمرکز کنیم که درآمد افراد نیز تأمین شود.

عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی افزود: بر اساس گزارشات بانک مرکزی، در حال حاضر نرخ هزینه‌کرد درآمد ایرانیان به گونه‌ای تقسیم می‌شود که مصرف سالانه 6 درصد از خانواده‌ها بیش از 70 هزار دلار، مصرف سالانه 500 درصد خانواده‌ها بین 20 هزار تا 70 هزار دلار و سایر خانواده‌ها درآمد کمتر از 20 هزار دلار در سال دارند؛ در عین حال مصرف سالانه دهک‌های پایین جامعه کمتر از7500 دلار است.  برای توسعه ثروت در ایران فقط تا سال 2040 فرصت داریم و اگر تا آن زمان کشور به ثروت نرسد با یک جمعیت پیر فقیر مواجه می شویم.

 انتهای پیام/ز

تلگرام ما

اول خبر | خبر امروز
تعداد بازديد : 418
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.