تاريخ انتشار : 1396/02/24 - 17:18
كد :233558
مدیرعامل شرکت تعطیل شده ایپاکو :
مافیای حاکم بر صنعت خودرو فاجعه است/ ظرفیت تولید خودرو دو نیم میلیون در سال اما تولید فعلی نصف این عدد است
مدیرعامل شرکت دقت خودرو در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل تحریم این محدودیت ها بوجود آمده است، عنوان کرد: خیر؛ هر کس تحریم را عامل رکود و عدم پیشرفت صنعت خودرو می داند یک افسانه و خیال بافی است.
در خصوص آخرین وضعیت واحدهای تولیدی کشور که در چهار سال گذشته تعطیل شد، اظهار داشت: در بین این مجموعه ها، شرکت های قطعه ساز هم وجود دارد، علت هم این است که در ایران شرکت های خودرو ساز خودروهایی را تولید می کنند که متعلق به دهه های 1970 تا 1990 اروپا و آسیاست. من از شما سوال می کنم خودرویی که در ایران فقط تولید می شود استانداردهای روز جهان را ندارد و تنها کشورهای اطراف ما در برخی موارد خودروها را از ما می خرند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: بسیاری از قطعات که جنبه عمومی دارد و می توان تولید و صادر کرد را هم متاسفانه از چین وارد می کنند؛ آمار گمرکات را بررسی کنید مشاهده می کنید که قطعات پر مصرف که همه خودروها دارند محصول چین با برندهای اروپایی و کارخانه ای می باشد.
مدیرعامل شرکت دقت خودرو در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل تحریم این محدودیت ها بوجود آمده است، عنوان کرد: خیر؛ هر کس تحریم را عامل رکود و عدم پیشرفت صنعت خودرو می داند یک افسانه و خیال بافی است؛ تحریم داخلی و مافیای حاکم بر صنعت خودرو این بلا را سر صنعت خودرو و قطعه سازی کشور آورد که با یک حساب سر انگشتی عمق فاجعه را می توان بررسی کرد؛ ظرفیت تولید خودرو در کشور حدود 000/500/2 در سال ولی تولید نصف این عدد است؛ خودرو موجود در کشور حدود بیست میلیون دستگاه توان قطعه سازی داخلی کشور برای این 2 جواب می دهد.
وی خاطرنشان کرد: حرف بنده این است قیمت دلار تغییر نکرده است و چهار سال است ثابت است مرزها کنترل نمی شود، بسیاری از کالاها با قاچاق یا از طریق گمرکات بصورت مونتاژ نشده وارد کشور می شود . کالای وارداتی چهار سال قیمت ثابتی دارد. در ایران حداقل در همین چهار سال پنجاه درصد قیمت تمام شده بالا رفته و حساب و کتاب آن معادله بسیار ساده ای می باشد . چگونه یک تولید کننده با واردات رقابت نماید مخصوصا وارداتی که مالیات و ارزش افزوده نمی پردازد و از کارت بازرگانی یک بار مصرف استفاده می کند، جهت اطلاع در قیمت تمام شده تولید داخل سود بانکی حداقل 25% عوارض و ارزش افزوده 9% مالیات وجود دارد.
نصیری در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: حال به نظر شما تحریم داخلی یا تحریم خارجی و مافیای داخلی یا دشمن خارجی این حال و روز را برای صنعت پیش آورده است. آیا می دانید باید برای تامین مواد اولیه یک تولید کننده اگر از ارز آزاد استفاده کند و کارمزد انتقال صرافی از حواله بانکی ارزان تر می شود و سهل تر می تواند خرید کند. با توجه به این مهم که بانک ها هم از طریق صرافی های خودشان پول انتقال می دهند و هنوز از گشایش اعتبار و ال سی خبری نیست .
انتهای پیام/ز