امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : آخرین خبر
تاريخ انتشار : 1396/02/31 - 20:19
كد :234282

زنگ خطری برای هنر هفتم

گرچه برخی فیلم‌های کمدی امروز سینماهای کشور، رکوردهای فروش گیشه را جابجا کرده‌اند اما با این حال نزول سطح سلیقه و ذائقه مخاطب ایرانی، هشدار و زنگ خطری است که به هیچ‌وجه نباید از آن غفلت کرد.

به گزارش سایت خبری«رازق»،سیدمحمد مهدی موسوی: اینک که این سطور را می‌خوانید به احتمال بسیار زیاد، فروش فیلم "گشت 2" در گیشه سینماهای کشور از رقم 20 میلیارد تومان نیز گذشته و "نهنگ عنبر2" نیز به رقم 7 میلیارد تومان آن هم در مدت چند هفته اخیر دست یافته است، ضمن آن که این را هم بد نیست بدانید دیگر فیلم کمدی سینماهای کشور یعنی "خوب ، بد ، جلف" هم مرز 17 میلیارد تومان را طی کرده است!

گرچه از منظر سینماداران و فیلمسازان، فروش بالای فیلم‌ها اُمیدوارکننده بوده و موجب رونق سینماها و پویایی و تداوم این صنعت در اوضاع اقتصادیِ کنونی شده و می‌شود، اما از منظری دیگر نیز باید چنین وضعیت و رخدادی را مورد تحلیل فرهنگی و جامعه شناختی قرار داد.

اینکه به راستی ذائقه فرهنگی و هنری مردم به کدام سو کشیده شده است که فیلمی مبتذل چون "گشت 2 " که متاسفانه در آن شاهد بیان الفاظ زشت و نامناسب برای خانواده‌ها هستیم، می‌تواند این چنین بفروشد و گیشه را به تسخیر خود درآورد؟!

اینکه اساساً آیا چنین مساله‌ای در ذات خود یک تهدید به شمار می‌رود یا فرصت، محل بحث است و اینکه بدانیم اوضاع فرهنگی جامعه و نوع نگاه آن‌ها به هنر هفتم در طی سال‌ها و دهه‌های اخیر از چه نقطه ای به چه نقطه دیگری رسیده است.

این که سطح سلیقه و ذائقه مردم در دهه 60 با فیلم پرفروش "عقاب‌ها" ساخته ساموئل خاچیکیان و فیلم "عروس" ساخته بهروز افخمی در دهه 70 ، به فیلم " آتش بس" تهمینه میلانی در دهه 80 و در نهایت "گشت 2" در دهه 90 سیر نزولی داشته، بی شک جای نگرانی دارد و باید کارشناسان فرهنگی و هنری با نگاهی واقع گرایانه به تحلیل چرایی این مساله بپردازند.

البته که نمی توان منکر نیاز مردم به تفریح و سرگرمی شد ،اما اصل سخن اینجاست که حقیقتاً به ازای اکران فیلم‌هایی از قبیل گشت 2 و نهنگ عنبر، قرار است چه اندوخته ای  به سبد فکری و فرهنگی عموم مردم جامعه افزوده شود؟!

به دیگر سخن، آیا نمی شود در عین برآورده کردن نیاز مخاطب به مقوله سرگرمی و تفریح و تفنن فرهنگی، فیلم‌های خوب و پرمحتوا و در عین حال جذاب ساخت که در آن‌ها نشانی از لمپنیسم و ابتذال و حرف‌های رکیک و جنسی نباشد و در درازمدت موجب ایراد آسیب به فرهنگ عمومی جامعه نشود؟!

به اذعان بسیاری از منتقدان، فیلم گشت2 ساخته سعید سهیلی، یک فیلم واقعاً سخیف و کم ارزش است که معلوم نیست چطور این قبیل فیلم‌ها اساساً مجوز اکران می‌گیرند و اینکه آیا مسؤولان سینمایی فقط باید به این دل خوش باشند که فلان فیلم فروش بالایی دارند و مردم را سرگرم می‌کند؟

در این میان هر چند فیلم "خوب، بد، جلف" به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی تا حدودی شاخصه‌های ژانر کمدی را رعایت کرده اما با این حال این فیلم نیز آن چیزی نیست که بتوان بر محتوای ارائه شده از سویش به طور کامل رضایت داد و آن را مناسب خانواده ایرانی در هر حال توصیف کرد.

شاید برخی به نگارنده، خُرده بگیرند که دلواپسیِ فرهنگی امثال شما، رنگ جمود و تحجر دارد اما چه باک از بیان و انتقال سخن حق و آن هم اینکه به هر حال سینمایی که در جامعه انقلابی قرار است محتوای فکری و فرهنگی به انبوه مخاطب خود ارائه کند، حق ندارد نسبت به این مسایل بی تفاوت باشد بلکه انتظار آن است که متولیان و در درجه اول خود سازندگان و مولفان آثار، به این دغدغه توجه جدی‌تری نشان دهند.

منبع خبر : فارس
تلگرام ما

اول خبر | خبر امروز
تعداد بازديد : 310
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.