امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1396/03/04 - 13:12
كد :234733

بر اساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ؛

"فقر" و "فاصله طبقاتی" در کدام دولت رکورد زد؟ + سند

گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار حاکی است، شاخص ضریب جینی که مهمترین شاخص ارزیابی فاصله طبقاتی و توزیع نابرابر درآمد بین فقرا و ثروتمندان است، در دولت دوم اصلاحات که خاتمی رئیس آن بود، رکورد زد تا بالاترین فقر در این دولت به ثبت برسد.

شاخص ضریب جینی یکی از شاخص‌های اصلی در تعیین میزان فاصله طبقاتی و توزیع نابرابر درآمد است که هرچه این شاخص به عدد یک نزدیک‌تر باشد، نشان می‌دهد فاصله طبقاتی بیشتر، فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شده‌اند و هرچه این عدد به صفر نزدیک شود، از توزیع برابر درآمدها حکایت دارد.

گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، طی سالهای پس از جنگ و 7 دولتی که پشت سر گذاشتیم، بالاترین ضریب جینی که از نابرابری شدید در توزیع درآمد و فقیرتر شدن فقرا حکایت دارد، در سالهای 81 و 82 یعنی دولت دوم اصلاحات به‌ریاست خاتمی ثبت شده است. در این دو سال ضریب جینی به‌ترتیب 0.4191 و 0.4156 بوده است و غیر از این دو سال طی 28 سال گذشته هیچ وقت ضریب جینی تا 0.41 افزایش نیافته بود. در دولت دوم خاتمی ، درآمد ثروتمندان به حدود 17 برابر درآمد فقرا رسیده بود که رقم بی‌سابقه‌ای است.

بنابراین گزارش، ضریب جینی که طی سالهای دولت نهم و دهم تا 0.37 هم کاهش یافته بود، مجدداً در دولت یازدهم یعنی دولت اول حسن روحانی به 0.39 در سال 94 افزایش یافته است.

حسن روحانی با حمایت هاشمی رفسنجانی و خاتمی به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است.

مستندات ضریب جینی را از گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ببینید:

انتهای پیام/ز

برچسب ها : فقر ، فاصله طبقاتی ، سند ، ضریب جینی ، رازق 
تلگرام ما

اول خبر | خبر امروز
تعداد بازديد : 470
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.