امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : خبر برتر 2
تاريخ انتشار : 1396/03/07 - 04:35
كد :234998

نقش توریسم بر اقتصاد ایران؛

بررسی آثار مستقیم و غیر مستقیم گردشگری در افزایش نرخ اشتغال

امروزه صنعت گردشگری یکی از سرمایه گذاری های نوین است که اگر به آن توجه شود میتواند نقش تاثیر گذاری در اقتصادملی کشور بگذارد.

با ورود به عصر مدرن، گردشگری به صورت یک صنعت سود‌آور در آمده و مورد‌توجه بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است و کشورها دریافته اند که با سرمایه گذاری روی این صنعت میتوانند به سود سرشاری دست پیدا کنند.

ایران به دلیل تنوع آب و هوایی مناطق مختلف و وضعیت توپوگرافی زمین ، نقش موثری در جذب توریست دارد و می تواند به لحاظ جاذبه هاي گردشگري در بین 10كشور نخست جهان باشد.

امروزه صنعت گردشگری یکی از سرمایه گذاری های نوین است که اگر به آن توجه شود میتواند نقش تاثیر گذاری در اقتصادملی کشور  بگذارد. گردشگری به دلیل ارتباط گسترده با صنایع دیگر و ایجاد زمینه برای سرمایه‏گذاری‏های‏ مکمل در رشته‏های گوناگون مثل هتلداری، صنایع غذایی، حمل و نقل ، صنایع دستی و غیره سبب رونق اقتصادی و ایجاد شغل می شود. به گونه‌اي كه هم كارگران ساده بدون مهارت و هم صاحبان مهارت‌هاي گوناگون مي‌توانند در اين رشته شاغل شوند. طبق نظر بسیاری از کارشناسان این حوزه با ورود هر 10 گردشگر یک فرصت شغلی ایجاد می شود.

نکات مثبت و منفی گسترش این صنعت را در جدول زیر مشاهده می کنید:

جنبه مثبت

جنبه منفی

افزايش درآمد ارزيايجاد فرصتهاي شغلي

تورم، افزايش عمومي قيمت ها

ايجاد فرصتهاي شغلي

بيكاري فصلی

تحرك سرمايه مالي

افزايش قيمت زمين

جلب سرمايه خارجي

وابستگي به كشورهاي بيگانه

بهسازي و توسعه تاسيسات زيربنايي

 

بكارگيري توانهاي موجود محلي

 

توسعه منطقه اي

 

توسعه صادرات غيرنفتي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همان طور که مشاهده می شود مزایای این صنعت بیشتر از معایب آن است.


به طور کلی میتوان اشتغال در حوزه گردشگری را به سه قسمت تقسیم کرد:
اشتغال اولیه: اساسا این گروه در مجموعه فعالیت هایی که برای ایجاد زمینه و ورود گردشگر قبل از سفر و یا در حین سفر انجام میشود، جای می گیرد. مانند آژانس های مسافرتی و موسسات گردشگری

اشتغال ثانویه: این گروه بخش عمده ای از اشتغال را به خود اختصاص می دهد و مستلزم رفع تمام نیاز های روزمره گردشگران در کشور است. مانند حمل ونقل ، هتل داري، کشاورزی، رستوران ها و فعاليت هایی در ارائه خدمات تفريحي و غیره.

اشتغال غير مستقيم: اين نوع اشتغال که بيشتر با فعاليت هاي توليدي مرتبط است همزمان با سرمايه گذاري در گردشگري فراهم مي‌آيد. مانند فعاليت در احداث هتل ها وکليه فعاليت های قبل از آن ، توليد وسايل حمل ونقل ، ايجاد تاسيسات زيربنايي و غیره.

 

 

برای رسیدن به موفقیت در زمینه توریسم یک برنامه ریزی جامع نیاز است که در این برنامه ریزی توجه به یک سری نکات می تواند کمک قابل توجهی به بهبود این صنعت داشته باشد.

  • استفاده از ظرفیت های دانشگاهی، آموزش های کوتاه مدت و آموزش های ضمن خدمت و مستمر
  • تسهیل شرایط صدور ویزا
  • ساماندهی شبکه‌های حمل و نقل داخلی و خارجی مثلا باید پروازهای مستقیم بیشتری میان تهران و شهرهای عمده اروپایی برقرار شود.
  • فعال کردن دفاتر جذب گردشگر خارجی
  • حضور فعال بخش خصوصی قدرتمند و متناسب با استانداردهای جهانی و با هماهنگی بخش دولتی
  • حمایت مالی از کارآفرینان در حوزه صنایع دستی مانند پرداخت وامهای بلند مدت با بازپرداخت حداقل 20 ساله و بهره پایین و ایجاد مراکز فروش جهت تولیدات صنایع دستی

بر اساس برنامه چشم انداز کشور تا سال 1404 باید 20 میلیون گردشگر جذب کشور شود. با وجود تلاش های که برای جذب گردشگر صورت گرفته، هنوز وضعیت جذب گردشگر خارجی چندان مناسب نیست. در نتیجه ایران به عنوان کشوری با پتانسیل فراوان در عرصه گردشگری و دارای نرخ بیکاری نسبتا بالا، می تواند با برنامه ریزی درست در حوزه گردشگری، بر معضل بیکاری خود فائق آید.

انتهای پیام/

تلگرام ما

اول خبر | خبر امروز
تعداد بازديد : 1666
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.