امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1396/03/09 - 13:26
كد :235237

سامانه شناسه کالا رونمایی شد

سامانه شناسه کالا امروز در مراسمی با حضور یدالله صادقی معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

یداله صادقی تصریح کرد : در وزارت صنعت ، معدن و تجارت “ستاد ملی” متشکل از دستگاه‌هایی که در آیین‌نامه‌های اجرایی (ماده ۱۳) ایجاد شناسنامه،  شناسه و کد رهگیری برای کالاهای گروه هدف تشکیل شده است.

صادقی با بیان اینکه باید واردکننده  به سایت سامانه جامع تجارت مراجعه ‌کند و طبق دستورالعمل اقدام نماید ، افزود :  وقتی کالاها در سیستم نصب شناسه وارد شدند ، متعاقب آن شناسه رهگیری روی کالا پیاده می‌شود که امکان رصد در سطح بازار دارد و امکان ممیزی کالاهایی که به شکل قانونی تولید یا وارد شده فراهم می‌گردد.

وی افزود:  ۱۰ کارگروه در گروه‌های کالایی مختلف ۱۱ دستورالعمل را حاوی قواعد کسب و کار برای ایجاد شناسنامه و تولید شناسه  ایجاد کردند .

وی گفت : تمام دستگاه‌هایی که در ارتباط با ترخیص ، انبار ،تولید و واردات کالا دخیل هستند و در این کمیته‌های کاری قواعد را بررسی کرده و این قواعد تبدیل به دستورالعمل مشخص شده و از زمانی که وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعلام می‌کند، تولید و ورود کالا باید با شناسه باشند و این امکان از طریق سیستم سامانه‌ای انجام خواهد شد.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی تصریح کرد: صرف بکارگیری شناسه رهگیری تمام مباحث مربوط به قاچاق کالا را برطرف نمی‌کند این سامانه با مشارکت و ارتباط با سامانه‌هایی که در ارتباط با مواد ۵ و ۶ قانون است ، ادامه اقدامات لازم مربوط به ثبت اطلاعات  انجام می‌گردد.

به گفته صادقی :  بر اساس  این سیستم جامع ، تجارت هم شفاف‌تر می شود و هم زمینه لازم فراهم می گردد  که بعد از اینکه در سامانه بیمه و حمل و نقل هم اطلاعات کالا را درج شد ، کالا به  انباری می‌رود که دارای شناسه است. (سامانه جامع انبارها)

وی افزود : تمام مراکزی که محل دپو و نگهداری کالا هستند شناسه انبار دریافت می‌کنند و همه کالاهای تولید داخل و وارداتی به هر جا می‌روند باید دارای شناسه باشند و این شناسه و کد رهگیری مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهد که به شفافیت گردش کالا تولید و توزیع کمک می‌کند و در کنترل قاچاق مؤثر است.

صادقی خاطر نشان کرد : کالاهایی برای شناسه دار شدن در سه گروه الف، ب و ج دسته‌بندی شده اند که شامل: دسته اول گروه کالایی دارو، مکمل‌های دارویی، ملزومات، فرآورده‌های بهداشتی و فراورده‌های دامی ، آرایشی   است که از  ابتدای خرداد  ماه باید دارای شناسه باشند دسته دوم گروه  لوازم خانگی، یخچال فریزر، لباسشویی، جاروبرقی، ظرفشویی، فرآورده‌های نفتی، طلا و شمش و مصنوعات، منسوجات و پوشاک، گوشت سفید و قرمز که از انتهای خرداد ماه باید  شناسه رهگیری را براساس دستورالعمل و سامانه جامع تجارت داشته باشند و دسته سوم شامل گروه کالایی  کود شیمایی، سموم بذرها، گندم و جوو برنج است که ورود این کالاها نیز براساس این دستورالعمل‌هاست .

وی گفت : در راستای اجرای وظایف محوله در حوزه مواد   ۵ و ۶ و ۱۳  قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام به طراحی و راه اندازی ۴ سامانه جامع تجارت ، سامانه جامع انبارها، سامانه شناسه کالا و سامانه شناسه رهگیری شده است.

به گفته صادقی، کاربران با استفاده از اطلاعات مندرج در راهنمای سامانه شناسه کالا می توانند طی فرآیند مشخصی ثبت نام کنند و برای استفاده از این سامانه ثبت نام کاربر ابتدا اطلاعات مربوط به احراز صلاحیت ( دارا بودن کارت بازرگانی ،شناسه صنفی و شماره ملی شرکت) را ثبت نمایند .

وی افزود : کاربران بعد از ورود به سامانه باید مشخص کنند که آیا کالای وارداتی از مبدا ء GTIN   دارد و یا اینکه کاربر خودش GTIN  دریافت کرده است.

و ی در ادامه با تشریح این مطلب گفت : گزینه دوم این است که کالای وارداتی GTIN  ندارد و باید از مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران ( IranGS1)  ایران کد  دریافت کند و یا از شناسه داخلی سامانه استفاده کند و سپس مساله این است که  کالا  چه GTIN  داشته باشد یا از شناسه داخلی استفاده کند باید شناسنامه کالا را تشکیل دهد.

 

 

انتهای پیام/ز

تلگرام ما

اول خبر | خبر امروز
تعداد بازديد : 576
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.