امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : خبر برتر 2
تاريخ انتشار : 1396/04/10 - 11:45
كد :255910

"اخبار و تحلیل‌های اقتصادی"

اخبارهای اقتصادی را خلاصه بخوانید

افزایش قیمت روغن نباتی / ایران مقام اول صادرات پسته را به آمریکا واگذار کرد / ایران در سازمان تجارت جهانی عضویت ندارد / کاهش قدرت خرید مردم برای خانه نو ساز /2.5 میلیون خانه خالی در کشور / افزایش 10درصدی نرخ کرایه تاکسی / افزایش 15 درصدی بلیت اتوبوس و مترو

*افزایش قیمت روغن نباتی

داریوش محمودی دبیر انجمن روغن نباتی اظهار کرد: با توجه به درخواست انجمن روغن نباتی برای افزایش قیمت روغن از سازمان حمایت، در حال انجام‌ امور مورد نیاز برای افزایش نرخ این محصول هستیم.

وی افزود: انجمن روغن نباتی درخواست افزایش 20 درصد روغن نباتی را با توجه به بالا رفتن نرخ ارز (مورد نیاز برای واردات مواد اولیه) و دستمزد و سایر هزینه‌ها پیشنهاد داده است اما میزان افزایش روغن در سال جاری باید توسط سازمان حمایت بررسی شود و ممکن است نرخ نهایی بیشتر یا کمتر از محاسبات انجمن باشد.

وی در واکنش به اطلاعیه اخیر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان کنندگان و تولیدکنندگان درباره "لزوم توجه مردم به مشخصات مندرج بر روی بسته‌بندی بندی قوطی‌های روغن نباتی" برای جلوگیری از کم‌فروشی و گران فروشی تصریح کرد: این اتفاقات به‌صورت موردی است و با تناژ این صنعت همخوانی ندارد.

محمودی گفت: حرف‌هایی مبنی بر گران‌فروشی در قاموس صنعت روغن نباتی کشور جایگاهی ندارد.

بنابراین گزارش، علیرضا رستمی مدیر کل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این باره اظهار داشت: براساس اخبار منتشر شده و اطلاعات واصله مبنی بر کاهش وزن و تثبیت قیمت و به عبارتی گرانفروشی در حوزه روغن نباتی ، لازم است مصرف کنندگان به منظور جلوگیری از گرانفروشی، نسبت به مشخصات مندرج بر روی بسته بندی قوطی‌های روغن نباتی توجه کنند.

گفتنی است، دبیر انجمن روغن نباتی ایران پیش از این و قبل از آغاز ماه مبارک رمضان نیز گفته بود: بر اساس پیگیری‌های انجام‌شده به‌دنبال افزایش قیمت روغن نباتی بعد از پایان ماه رمضان با اخذ مجوزهای قانونی هستیم اما در این ایام برای همرامی با مردم افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

 

*ایران مقام اول صادرات پسته را به آمریکا واگذار کرد / ایران در سازمان تجارت جهانی عضویت ندارد

پسته ایرانی به لحاظ طعم و کیفیت در بازارهای جهانی مشتریان بسیاری دارد اما در سال‌های اخیر عوامل گوناگونی مانند رقبای جدید، کاهش تولید و افزایش قیمت سهم ایران را در تولید پسته کاهش یافته است.

لازم به ذکر است که رقابت در بازار جهانی پسته روز به روز در حال افزایش است با این حال حفظ و تقویت بازار جهانی پسته امری ضروری و مهم تلقی می‌شود.

براساس آمارها صادرات پسته ایرانی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ سهم ۲,۲ درصدی از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

از طرفی، این محصول، به عنوان یکی از منابع مهم درآمدهای ارزی در نظر گرفته می شود و نقش مهمی در کاهش وابستگی بودجه عمومی دولت به درآمدهای نفتی دارد و ندانستن شرایط تجارت جهانی و عوامل موثر بر صادرات کالا و خدمات، از موضوعات اساسی در صادرات پسته می باشد.

در این میان آمار گمرک در سال 95، حاکی از آن است که بیش از 69 هزار و 154 تن پسته تازه، خشک کرده، پسته با پوست و بدون پوست همچنین خلال پسته به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

لازم به ذکر است که براساس صادرات این حجم پسته، درآمد 636 میلیون و 284 هزار و 381 دلاری نصیب کشور شده است.

همچنین ارزش ریالی این میزان صادرات، بالغ بر 2 هزار و 45 میلیارد و 445 میلیون و 35 هزار و 696 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

براساس این گزارش در سال 95، بیش از 64 کشور جهان پذیرای پسته ایرانی بوده اند که از جمله آنها می‌توان به کشورهای ایالات متحده آمریکا، آلمان، اوکراین، قطر، شیلی، استرالیا، انگلستان، ایتالیا و فرانسه را نام برد.

در همین راستا علی نظری دبیر انجمن پسته ایران در رابطه با رتبه کشور در صادرات پسته خاطرنشان کرد: ایران در تولید و صادرات پسته در جهان مقام دوم را دارد و این درحالی است که سال‌های گذشته ایران مقام اول را به خود اختصاص داده بود، اما آمریکا با افزایش تولید و تجهیزات مکانیزه توانسته است رتبه اول را نصیب خود کند.

دبیر انجمن پسته ایران یکی از مشکلات سد راه صادرات پسته را این گونه بیان کرد: ایران در سازمان تجارت جهانی عضویت ندارد و صادرات پسته به کشورهای مختلف جهان به صورت فله‌ای صورت می‌گیرد و کشورهای دیگر با نام و برند خود محصولات را با ارزش افزوده به دیگر نقاط جهان صادر می‌کنند.

نظری در ادامه گفت: عضو نبودن ایران در سازمان تجارت جهانی و همچنین افزایش تولید پسته در آمریکا از عمده دلایل اُفت رتبه ایران در صادرات پسته به نقاط مختلف جهان بوده است.

با این تفاسیر باید مشکلاتی که صادرات محصولات مهمی چون پسته را کاهش می‌دهد بررسی شود و ایران که روزی به عنوان اولین صادرکننده پسته در جهان شناخته می‌شد دوباره در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

 

*کاهش قدرت خرید مردم برای خانه نو ساز /٢.٥  میلیون خانه خالی در کشور

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به برخی اخبار مبنی بر افزایش تقاضا برای خرید و فروش خانه های قدیمی ساز، گفت: کاهش قدرت خرید مردم در سال های اخیر علاوه بر دامن زدن به رکود بازار مسکن، خرید و فروش خانه های نوساز را با مشکل مواجه کرده است.

نماینده مردم در جهرم در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه ارزان تر بودن قیمت خانه های قدیمی ساز نسبت به نوساز علت اقبال بخش اعظمی از جامعه به خرید آن است، افزود: متاسفانه سبقت گرفتن قیمت مسکن از نرخ تورم بسیاری از معاملات این حوزه را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه برای ایجاد تمایل در مردم نسبت به خرید واحدهای نوساز باید قدرت خرید آن ها تقویت شود، تصریح کرد: ایجاد سازوکاری برای افزایش تولید مسکن در شرایط فعلی بهترین مکانیزمی است که می تواند بازار مسکن را به سمت رونق هدایت کند.

رضایی کوچی خروج از رکود بخش مسکن را در گرو حمایت از ساخت و ساز خواند و به خانه ملت گفت: هر چند افزایش خرید و فروش مسکن چند سال ساخت در ماه های اخیر خبر خوبی برای رونق این بازار است؛ اما باید با ارایه برخی مشوق ها از جمله تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت و ساز رونق این بازار در سایر بخش ها را نیز دنبال کنیم.

وی با اشاره به مولفه ای که می تواند تا حدودی به رشد معاملات مسکن منجر شود، افزود: متاسفانه وجود بیش از ٢.٥ میلیون خانه خالی در کشور اجازه رونق را از این بازار سلب کرده است، از این رو در جریان ایجاد رونق در این بازار باید اخذ مالیات از این نوع واحدها در دستور کار قرار بگیرد زیرا با این امر به طور حتم حجم معاملات مسکن بیشتر خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بازار مسکن در دولت دوازدهم باید با برنامه ای منسجم و وزارتخانه ای تفکیک شده به سمت رونق و خروج از رکود هدایت شود.

*افزایش 10درصدی نرخ کرایه تاکسی / افزایش 15 درصدی بلیت اتوبوس و مترو

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران ، درخصوص آخرین وضعیت افزایش نرخ کرایه‌ وسایل حمل‌ونقل عمومی با بیان اینکه سرانجام هیأت حل اختلاف وزارت کشور پس از ماه‌ها تعلل افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی در سال 96 را به شورای شهر ابلاغ کرد، گفت: هیات حل اختلاف اعلام کرده که پس از بررسی‌های متعدد با افزایش 10درصدی نرخ کرایه تاکسی و میانگین افزایش 15درصدی بلیت اتوبوس و مترو در سال 96 موافقت کرده است.

او گفت: متاسفانه شاهد تعلل در زمینه ابلاغ این مصوبه بودیم بگونه‌ای که هیات حل اختلاف در اردیبهشت ماه این تصمیم را گرفته اما در انتهای خرداد ماه ابلاغیه افزایش نرخ را به شورا و فرمانداری ارسال کردند.

عضو شورای شهر افزود: جدول افزایش نرخ کرایه مترو براساس پیمایش در جلسات شورای شهر بررسی و تصویب شده است و برهمین اساس در پی موافقت شورای حل اختلاف با افزایش حدود 15درصدی بلیت مترو، این شرکت می‌تواند در هفته جاری با فراهم کردن شرایط و اطلاع رسانی مناسب نسبت به افزایش نرخ بلیت اقدام کند.

شاکری ادامه داد: جدول افزایش نرخ کرایه اتوبوس براساس پیمایش هنوز در شورا بررسی نشده است. در بررسی‌ها مقرر شد برای کاستن از دغدغه‌های مردم و رانندگان تاکسی و اتوبوس نرخ کرایه‌ها به سمت پایین «رند» شود و برهمین اساس باید نرخ کرایه اتوبوس و تاکسی که توسط شرکت‌ و سازمان مربوطه احصاء شده در جلسات مشترک با اعضای شورای شهر که در هفته آتی خواهد بود بررسی شود.

وی افزود: افزایش نرخ کرایه تاکسی که حدود 10درصد خواهد بود نیز با احتساب شرط «رند» بودن قیمت،تنها پس از نصب برچسب به‌روی شیشه جلوی تاکسی‌ها قابل اجرا خواهد بود.

 

تعداد بازديد : 360
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.