امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : خبر برتر 1
تاريخ انتشار : 1394/08/26 - 09:48 كد :50757
تغییر ذائقه مردم مصداق بارز نفوذ اقتصادی/ دولت به جای واردات کالاهای مصرفی به فکر ورود تکنولوژی باشد
واردات، مصرف گرایی، تغییر ذائقه مردم از جمله مواردی است که از دیدگاه نمایندگان مجلس باید در بستر «نفوذ» مورد بررسی قرار بگیرد

به گزارش «رازق» وقتی بنگاه های اقتصادی یک کشور، در کشور دیگر فعال باشند، تاثیراتی در اقتصاد آن کشور خواهند داشت. در گذشته مصداق این نفوذ بیشتر در حضور کشورهای استعمارگر در گمرکات و وضع تعرفه های گمرکی به نفع کالاهای خارجی دیده می شد به طور مثال معاهدات مربوط به دوران صفویه با پرتغالی ها، یا در دوره قاچار در معاهده ترکمنچای و گلستان این مسئله کاملا مشخص است و حق تعیین حقوق گمرکی و مالیات به کشورهای دیگر واگذار شده است و در نتیجه کالاهای داخلی به شدت صدمه دیده و توان رقابت با کالاهای خارجی را از دست دادند.

از این رو حضور و فعالیت شرکت های خارجی در کشور و به خصوص شرکت هایی که به آمریکا وابسته هستند باید موشکفانه مورد بررسی قرار بگیرند و جهت‌گیری‌های کشورهای مختلف از جمله آمریکا در همکاری با ایران شناسایی و مورد ارزیابی قرار گیرد زیرا اقتصاد کشور در وضعیت کنونی نباید در تأمین کالاهای اساسی، فناوری و تکنولوژی و حتی ابزارهای اقتصادی تحت نفوذ کشور دیگری باشد چرا که در این صورت منجر به افزایش وابستگی می شود و با قطع همکاری‌ها آسیب های جدی به کشور وارد خواهد شد

مصرف گرایی، اشتباه اساسی در مدیریت اقتصاد کشور

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار «رازق»، در مورد ورود شرکت های وابسته به فروشگاه های بزرگ آمریکا به کشور، اظهار کرد: شاید برند این شرکت ها به کشور های دیگر  تعلق داشته باشد ولی وقتی که عمق ماجرا مورد بررسی قرار می گیرد این قبیل شرکت ها به آمریکا وابستگی دارند و از سوی آنها تغذیه می شوند.

وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: بیش از 36 سال از عمر با برکت نظام جمهوری اسلامی در کشور می گذرد و در این سال ها کالاهای آمریکایی با تنوع های ساختاری مختلف از سوی ملت ایران و مسئولان تحریم بوده است و نباید بواسطه برجام این سد شکسته شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه مشکل فعالیت فست فود ها با برند بین المللی در کشور نیست، اضافه کرد: مشکل در این رابطه ورود سرمایه است و داستان مصرف گرایی با ورود کالاهای مصرفی خارجی به درون کشور دوباره در بدنه اقتصاد تکرار می شود که یک اشتباه اساسی در مدیریت اقتصاد کشور تلقی خواهد شد.

دولت به جای واردات کالاهای مصرفی به فکر ورود تکنولوژی باشد

قادری با اشاره به اینکه باید جلوی واردات کالاهای مصرفی را به درون کشور گرفت، ابراز کرد: دولت به جای اینگونه برنامه ها که مصرف گرایی را دامن می زند به فکر ورود تکنولوژی در مجاری اقتصادی و سیاست های بین المللی و تجاری با دنیا باشد.

وی در خاتمه اظهار کرد: اینگونه سیاست ها مانند فعالیت شرکت های فست فود وابسته به آمریکا نماد تجمل گرایی است و با اعمال اینگونه سیاست ها مشکلی حل نمی شود.

تغییر ذائقه مردم مصداق بارز نفوذ اقتصادی است

محمد کوثری نماینده مردم تهران در مجلس نیز با اشاره به خطراتی که از فعالیت شرکت های خارجی وابسته به آمریکا ناشی می شود، اظهار کرد: اینگونه فعالیت ها مصداق بارز نفوذ اقتصادی است و نفوذ آشکار تلقی می شود.

وی افزود: می خواهند ذائقه مردم را تغییر دهند و نفوذ اقتصادی تلقی می شود و و دستگاه های اطلاعاتی با دقت باید با این موضوع برخورد کنند.

ورود شرکت هایی با برند آمریکایی باید در بستر «نفوذ» بررسی شود

منضور حقیقت پورنائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست های خارجی مجلس در مورد فعالیت شرکت های وابسته به آمریکا و برندهای وابسته به آن در کشور گفت: برجام و توافق هسته ای طبق بیانات و فرمایشات ارزشمند مقام معظم رهبری، تنها حول محور هسته ای و موضوع غنی سازی در ایران اسلامی است.

وی افزود: مشکل ما صرفا فعالیت شرکت های فست فود آمریکایی  نیست بلکه این ماجرا را باید در بستر «نفوذ» که بارها و بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و ایشان در این رابطه هشدار داده اند مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

نفوذ شگرد جدید دشمن بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، اضافه کرد: نفوذ، شگرد جدید دشمن بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است و این توطئه در حوزه های مختلف شاخ و برگ زیادی دارد.

حقیقت پور در خاتمه اظهار کرد: 9 بند مقام معظم رهبری در قالب گزارش نهایی کمیته بررسی برجام هم قرار گرفته است و با اجرای آن می توان نفوذ را خنثی کرد و دولت هم باید در این راستا مراقبت های لازم را بعمل آورد.

انتهای پیام/م

تعداد بازديد : 695
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.