امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1394/08/28 - 14:56 كد :50959
متقاضیان در صف کارت اعتباری خرید کالا هم می‌مانند؟
در حالی که گفته می‌شود ثبت‌نام برای دریافت کارت اعتباری خرید کالا از هفته آینده آغاز خواهد شد، هنوز مشخص نیست که بانک مرکزی چه میزان اعتبار برای صدور این کارت‌ها در نظر گرفته و مسئولان وزارت صنعت نیز از پاسخ به موضوع طفره می‌روند.

به گزارش سایت خبری«رازق» با ایجاد رکود در بخش لوازم خانگی و کالاهای بادوام، دولت بر آن شد با اجرای طرحی تقاضا را تحریک و تا حدودی این بخش را از رکود خارج کند که در این راستا طرح ارائه کارت اعتباری خرید کالا تا سقف 10 میلیون تومان مطرح شد و قرار است در فاز اول، کارمندان و حقوق بگیران بتوانند از این تسهیلات در اقساط 18 ماهه با نرخ سود 12 درصد استفاده کنند.

 

با توجه به اطلاعات اعلام شده، فهرست کالاها و برندها تاکنون در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته و این بانک در حال به روزرسانی سیستم بانکی و دستگاه‌های پوز نمایندگی‌های فروش این کالاهاست. البته قرار است بقیه تولیدکنندگان نیز بتوانند در هر زمانی که تمایل داشتند با رعایت برخی شرایط به این فهرست اضافه شوند و هر دو هفته یکبار این فهرست تکمیل شود.

 

در این رابطه حبیب‌الله انصاری - دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی - پیش‌بینی کرده است که حدود 10 میلیون نفر از این طرح استقبال کنند و این در حالی است که مشخص نیست اصولا بانک مرکزی منابع برای تامین مالی اعتبار 10 میلیون کارت اعتباری را دارد یا خیر، چراکه با فرض میانگین پنج میلیون تومان اعتبار برای هر کارت، این طرح برای 10 میلیون نفر نیازمند 50 هزار میلیارد تومان اعتبار است!

این در حالی است که گفته فولادگر – رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی – مجموع اعتبار بانک مرکزی برای سه طرح خودرو، خرید دین و کالا تنها 950 میبلیارد تومان است که تاکنون 2500 میلیارد تومان آن برای تسهیلات خودرو هزینه شده است، به این ترتیب حتی اگر استقبال 10 میلیون نفری از این طرح شود، بانک مرکزی توان تامین منابع آن را نخواهد داشت.

در عین حال از سوی میرمحمد صادقی – مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی – اعلام شده که احتمال دارد پس از یک سال با خروج بانک مرکزی، این طرح توسط خود بانک‌ها ادامه پیدا کند و از سوی دیگر اعتبار این کارت‌ها تا دو دوره چرخشی است و در صورت پرداخت بدهی‌ها توسط فرد استفاده کننده از کارت، این مبلغ دوباره در کارت شارژ می‌شود.

به این ترتیب ممکن است بخشی از این اعتبار از طریق پرداخت اقساط به بانک مرکزی تامین شود؛ هرچند که مشخص نیست که بانک مرکزی مبالغ بازگشتی را دوباره در این طرح مصرف خواهد کرد یا این موضوع فقط برای یک دوره است، از سوی دیگر با توجه به کمبود منابع مالی، آیا بانک‌ها تمایلی به ادامه این طرح به تنهایی دارند یا خیر؟

 

موضوعی که نمی‌توان آن را کتمان کرد این است که قطعا برای این طرح نیز سقف اعتبارات خاصی در نظر گرفته شده و نامحدود نیست، اما کماکان مسئولان مربوطه از اعلام این رقم سر باز می‌زنند.

در این راستا عباس هاشمی – مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت – نیز پرسش خبرنگار ایسنا را بی پاسخ گذاشت و تاکید کرد که قرار است همه موارد در رابطه با این طرح از سوی روابط عمومی، اطلاع‌رسانی شود و به صورت فردی اظهار نظری نشود.

حال آنکه تاکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی، مبلغی را به صورت رسمی به عنوان اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح اعلام نکرده‌اند و ممکن است در صورت استقبال زیاد از این طرح، مانند خودرو برخی افراد از دسترسی به این کارت نیز جا بمانند.

 

انتهای پیام/ر

منبع خبر : ایسنا
تعداد بازديد : 504
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.