امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1394/09/02 - 12:29 كد :51184
تنها ۹ میلیون دلار از یک میلیارد دلار پوشاک چینی به مقصد ایران رسمی وارد می‌شود
از یک میلیارد دلار پوشاکی که در چین به مقصد ایران برای صادرات ثبت شده، بین ۸ تا ۹ میلیون دلار به صورت رسمی و بقیه به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود.

به گزارش «رازق»، یک مقام آگاه گفت: سال گذشته تعرفه‌های تکراری واردات بین 15 تا 20 درصد کاهش یافت و در بخش پوشاک، عمده پوشاک خارجی در کشور به صورت قاچاقی وارد شده است.

وی افزود: در سال 2014 در بخش پوشاک یک میلیارد دلار تعرفه صادرات پوشاک چین به ایران ثبت شده بود در حالی که در همان سال بین 8 تا 9 میلیون دلار پوشاک به صورت رسمی از چین وارد شده بود و عمده پوشاک به ایران به صورت قاچاق واردات می‌شود.

وی افزود: واردات غیر رسمی پوشاک علاوه بر اینکه به تولید و اشتغال داخلی لطمه می‌زند، باعث نفوذ فرهنگی و از بین بردن فرهنگ داخلی در بخش پوشاک می‌شود.

براساس گفته خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت، قاچاق پوشاک در بخش فرصت‌های شغلی 288 هزار و در بخش صنفی 250 هزار شغل را از بین می‌برند، یعنی سالانه 530 هزار شغل به خاطر واردات قاچاقی پوشاک از بین می‌رود.

همچنین مقام آگاه گفت: بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک و نساجی به خاطر تعطیلی کارگاه تبدیل به پیک موتوری شده و بخشی از آنها در تصادفات از بین رفته‌اند.

وی گفت: برای مبارزه با قاچاق، یک پیوست فرهنگی تهیه می‌شود که در آن وظایف رسانه‌ها نیز مشخص خواهد شد.

وی افزود: واردات پوشاک دست دوم خارجی هم معضل مهمی است که به گفته کارشناسان با هیچ موادی امکان گندزدایی این البسه دست دوم وجود ندارد، اما برخی بازارهای مرزی محل فروش لباس دست دوم خارجی است.

این مقام آگاه گفت: در واردات قاچاقی مشروبات الکلی گفته می‌شود، محموله را بعد از وارد کردن، فروختن و سود بردن بهای آن را به فروشنده بپردازند یعنی هیچ تجارتی با این اطمینان نسبت به خریدار انجام نمی‌شود.

به گزارش فارس، علت اینکه پوشاک خارجی به صورت ارزان وارد کشور می‌شود این است است که در کشورهای دیگر مانند چین قیمت ابتدای فصل و انتهای فصل بسیار متفاوت است و وارد کنندگان پوشاک در زمان ارزانی پوشاک آن را خریداری کرده و به صورت قاچاق وارد ایران می‌کنند و چون در ایران فرهنگ مد پوشی و برندپوشی نیست، بنابراین کالای بسیار ارزان تهیه شده را به نام خارجی و با قیمت بالا به فروش می‌رسانند.

در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش کیفیت پوشاک داخلی علاوه بر همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به ایجاد و حمایت از کارگاه‌های بزرگ تولید پوشاک با اولویت طراحی و تولید مد جدید همکاری می‌کند تا نظارت بر تولید و توزیع پوشاک بهتر انجام شود.

یک مقام آگاه در این زمینه گفت: یکی از مشکلات صنعت پوشاک علاوه بر قاچاق بحث مالیات بر ارزش افزوده است که از مراحل تولید پوشاک هم گرفته می‌شود.

وی افزود: مشکلات بیمه تامین اجتماعی و فرسوده بودن ماشین آلات تولیدی نیز در تولید پوشاک داخلی به چشم می‌خورد.

این مقام آگاه گفت: واردات پوشاک از گروه 10 کالایی به گروه 9 انتقال پیدا کرد و تعرفه رسمی واردات از 150 درصد به 75 درصد کاهش پیدا کرد و در بخش تعرفه ترجیحی با ترکیه گرچه نرخ رسمی تعرفه به 40 درصد رسیده اما انتقال واردات پوشاک از کانال قاچاق به کانال رسمی با این‌حال افزایش پیدا نکرده و از کل پوشاک خارجی در کشور کمتر از 5 درصد به صورت رسمی و بقیه به صورت قاچاقی وارد می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلات در بخش پوشاک، بحث تقلب برندهای خارجی است، به گونه‌ای که بسیاری از پوشاکی که به نام برند خارجی در داخل کشور عرضه می‌شود، در واقع پوشاک تولید داخلی است که به خاطر ضعف فرهنگی مارک‌های خارجی بر پوشاک داخلی نصب می‌شود.

وی افزود: از 200 فروشگاهی که ادعا می‌کردند نماینده برند خارجی هستند در بررسی انجام شده تنها 55 شرکت قراردادی با شرکت‌های خارجی پوشاک داشتند که عمده آنها در تهران هستند اما بر تابلوهای مغازه و شرکت خود عنوان نماینده رسمی برند خارجی درج شده بود که این 55 واحد ثبت اولیه شده و قرار شد مراحل ثبت رسمی آنها انجام شود و بقیه واحدها با دریافت تذکر و یا معرفی به تعزیرات در قالب ماده 27 با آنها برخورد می‌شود.

وی گفت: از 11 میلیارد دلار تجارت پوشاک که هرساله انجام می‌شود 50 درصد مواد اولیه و بقیه ارزش مد و طراحی پوشاک است.

وی گفت: عمده کالاهای تقلبی و پوشاک به دلیل مشکل فرهنگی در داخل کشور مصرف می‌شوند در این زمینه با برخی از مغازه‌هایی که به صورت غیر واقعی به عنوان نماینده برند خارجی به عرضه پوشاک گران‌قیمت اقدام می‌کردند جریمه و پلمپ شدند.

این مقام آگاه گفت: در 6 ماه اول امسال 5 هزار و 300 مورد قاچاق پوشاک در همکاری با سازمان‌های صنعت و معدن استان‌ها تشکیل شد و مورد اخیر یک کامیون پوشاک قاچاق که در مرز گمرک بازرگان وارد کشور می‌شد، کشف و ضبط شد. همچنین برخی انبارهای قاچاق کالا در شور آباد تهران کشف و ضبط شد.

همچنین این مقام آگاه گفت: اخیراً مانتوهایی در بازار عرضه می‌شود که بدون دکمه و زیپ و یا کمربند و یک تهاجم فرهنگی و نفوذ اقتصادی و فرهنگی محسوب می‌شود که به بی‌حجابی و بد حجابی عده‌ای در جامعه منجر می‌شود.

وی گفت: برخی از فروشگاه‌های خیابان آفریقا به نام برندهای خارجی شاید یک مورد با برگ سبز گمرکی واردات پوشاک خارجی انجام داده‌اند، اما به وسیله چمدان‌های مسافری پوشاک خارجی در آنها عرضه و با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد.

وی افزود: ما دنبال شفاف‌سازی گردش پوشاک و کالاهای نساجی هستیم و از مرحله تولید، وارداتف حمل و نقل، انبار، فروش و توزیع باید شفاف شود.

این مقام آگاه افزود: متاسفانه بسیاری از کارگاه‌های تولید پوشاک تعطیل شده و تبدیل به انبار کالای قاچاق و پوشاک قاچاقی شده‌اند.

وی افزود: در تهران 1200 دکه وجود دارند که مجوز آنها توزیع مطبوعات بوده، اما در آنها همه چیز از سیگار تا سفته، آدامس، پفک، نوشابه، اب معدنی و همه چیز فروخته می‌شود.

انتهای پیام/م

منبع خبر : فارس
تعداد بازديد : 537
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.