به گزارش خبرنگار سایت خبری «رازق» دولت تدبیر و امید با تدابیر ویزه خود تنها در تشکیل ستاد های مختلف خوب عمل کرده است بدون اینکه این ستاد ها نتیجه عملی در پی داشنه باشد همچنین وام خورویی که تعیین شده بود باید افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو را منجر می شد.
بعد از اینکه نامه چهار وزیر اقتصادی دولت برای خروج از رکود مطرح شد دولت در اقدامی سریع تشکیل به ستادی برای تعیین سیاست های خروج از رکود کرد که این ستاد بر نامه هایی هم برای این موضوع ارایه داد.
دولت یازدهم یکی از رکوردداران تدوین بسته های سیاستی در حوزه اقتصاد است. تیم اقتصادی این دولت طی بیش از 750 روزی که از عمرش می گذرد حداقل سه بسته در حوزه های مختلف تدوین کرده است اما تاکنون در اجرای برنامه های خویش موفق نبوده است.
به طور مثال در بخش اعطای تسهیلات بخش خودرو، دولت وعده داده بود تا برای خروج از رکود بازار خودرو این تسهیلات را در مدت شش ماه برای متقاصیان خرید خودرو در نظر بگیرد اما پس از شش روز ادامه این طرح را متوقف کرد در اظهار نظری متفاوت با اظهار نظرهای قبلی اش اعلام کرد وظیفه ای برای فروش خودورهای آتی خودروسازان ندارد گویا این وام تنها برای خالی شدن پارکینگ های خودرو سازان در نظر گرفته شده بود.
این در حالی است که رونق بازار مسکن که به طور مستقیم با ۱۵۰شغل ارتباط دارد، میتواند صنایع زیادی را از رکود خارج کند و از بازارهای مهمی است که ساماندهی آن سهم عمدهای در خروج از رکود اقتصادی فراهم می کند.
نادر قاضی پور در گفت وگو با «رازق« با اعلام ارزیابی خود از سیاست های دولت برای خروج از رکود، اظهار کرد: هنوز رکودی از بین نرفته که بتوان ارزیابی از آن ارایه نمود و رکود همچنان بر اقتصاد و صنعت کشور سایه انداخته است.
وی با اشاره به بسته دوم خروج از رکود دولت، بیان کرد: تخصیص وام و تسهیلات به بخش های خودرو و لوازم خانگی تاثیر چندانی برای خروج از رکود ندارد اما از آنجا که حدود 30 درصد از اقتصاد کشور بسته به مسکن است بهتر بود طرحی برای خروج از رکود این بخش در نظر گرفته می شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ادامه داد: تا زمانی که رکود در این حوزه از اقتصاد برطرف نشود خروج از رکود سایر بخش ها هم می توان گفت نشدنی است.
قاضی پور در ادامه این مطلب تصریح کرد: وام 25 میلیونی خودرو از آنجایی که در بخش حمایت از تولید در نظر گرفته شده میتوان آن را مثبت تلقی کرد اما به شرطی که خودرو سازان هم در قبال اینگونه حمایت ها کیفیت خود را بالا ببرند و قیمت شان را نیز کاهش دهند و در بخش خدمات پس از فروششان نیز مشنری مداری را سر لوحه اعمال خود قرار دهند.
وی در پایان عنوان کرد: با این وجود هنوز شواهدی مبنی بر اینکه خودرو سازان با اختصاص این تسهیلات به بخش خودرو کیفیت را افزایش و قیمت را کاهش دهند وجود ندارد اما در کل باید این پول به بخش تولید تزریق شود و خودرو سازان این پول را در بخش هزینه های زاید خود استفاده نکنند. |