امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1394/09/04 - 17:01 كد :51366
۴۰۰ بنگاه اقتصادی زیرمجموعه بانک‌هاست/ بنگاه‌داری بانک‌ها با اجرای اصل ۴۴ اوج گرفت
یک کارشناس بانکی با بیان اینکه ۴۰۰ بنگاه اقتصادی زیرمجموعه بانک‌ها هستند، گفت: بنگاه‌داری بانک‌ها از زمان اعمال اصل ۴۴ قانون اساسی کم‌کم اوج گرفت و نقطه آغاز آن هم دولت­‌ها بودند.

به گزارش سایت خبری«رازق» حیدر مستخدمین حسینی در پنجمین نشست از سلسله نشست های آسیب شناسی اقتصاد ایران در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران که با موضوع بنگاه‌داری بانک‌ها برگزار شد، با بیان اینکه تجهیز منابع و واسطه گری مالی از جمله وظایف اصلی بانک ها است، گفت: اگر اسیب شناسی نسبت به بانکداری در عرصه بین المللی داشته باشیم، این گونه دریافت خواهیم کرد که بانک ها به هیچ عنوان وارد مقوله بنگاه داری و شرکت­داری نشده اند و پای بند به وظیفه اصلی خود بوده اند.

وی افزود: در سه دهه گذشته به صورت علمی، وظیفه بانک ها تامین منابع مالی در کوتاه مدت تعریف شد و تامین مالی در دوره زمانی میان مدت و بلندمدت به بازار سرمایه که بورس نماد اصلی ان است، محول شد.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه امروز بیش از ٤٠٠ بنگاه اقتصادی، منهای بنگاه‌هایی که به لحاظ موضوعی مرتبط با بانک‌ها هستند توسط این سیستم اداره می‌شود، گفت: یکی از چالش‌های اساسی اقتصاد ایران به ویژه در سیستم بانکی، بنگاه‌داری غیر مرتبط است. پدیده‌ای که امروز حتی کشورهای جهان سوم هم با آن شدتی که در ایران وجود دارد با این پدیده مواجه نیستند.

* دولت خود پایه‌‌گذار بنگاه‌داری بانک‌ها بود

وی تصریح کرد: بنگاه‌داری بانک‌ها از زمان اعمال اصل ٤٤ قانون اساسی کم‌کم اوج گرفت و نقطه آغاز آن هم دولت­‌ها بودند. در واقع می‌توان گفت نقطه آغازین پدیده‌ای که امروز دولت درصدد حذف آن است توسط خود دولت پایه‌گذاری شد.

به گفته مستخدمین حسینی با بیان اینکه دولت‌ها در ازای پرداخت بدهی نقدی که به بانک‌ها بدهکار بوده‌اند شرکت‌های متعلقه را واگذار کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آثار بنگاه داری بانک ها در اقتصاد کشور چه بوده است، افزود: بعد از دهه 60، یک اتفاقی در تصمیم گیری در نظام بانکی رخ داد. نظام بانکی قبل از دهه 50 به سه بخش تقسیم می‌شد؛ بانک‌های تجاری، بانک‌های تخصصی و بانک‌های توسعه‌ای.

* حذف بانک‌های توسعه‌ای بعد از دهه 60 اشتباه بود

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک‌های توسعه‌ای عملا ارتباط مستقیم با بودجه داشته‌اند و وظیفه تامین منابع پروژه‌های تعریف‌شده را عهده‌دار بودند، تصریح کرد: بانک‌های تخصصی در حوزه‌های تعریف‌شده موظف به تامین وجوه بودند و بانک‌های تجاری کار تامین منابع کوتاه‌مدت را انجام می‌دادند. بعد از دهه 60 ادغام‌هایی انجام شد و طی آن بانک‌های توسعه‌ای از بین رفت.

وی ادامه داد: از آنجا که دولت بودجه لازم را برای بخش‌های تخصصی در اختیار نداشت لذا به بانک‌های تخصصی اجازه ورود به فعالیت‌های اقتصادی را داد و به این ترتیب بانک‌های تخصصی از وظیفه اصلی خود فاصله گرفتند.

مستخدمین حسینی با تاکید بر اینکه نقطه اشتباه تصمیم‌گیری یکپارچه‌سازی بانک‌ها قبل از توسعه‌یافتگی بود، گفت: با این کار تمام انتظارات عمرانی را به‌دوش بانک‌های تجاری انداختیم؛ ساخت اتوبان و ... وظیفه بانک تجاری نیست؛ پی‌ریزی ما برای نظام بانکی یک پی‌ریزی منطقی نبود.

* بانک‌های توسعه‌ای احیا شوند

این کارشناس بانکی گفت: امروز پیشنهاد مشخص من این است که با توجه به وجود پروژه‌های بسیار نیمه‌تمام عمرانی در کشور، بانک‌های توسعه‌ای مجددا احیا و از طریق بورس سهام آن عرضه شود.

انتهای پیام/ر

منبع خبر : فارس
تعداد بازديد : 483
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.