به گزارش خبرنگار سایت خبری«رازق» آزاد سازی نرخ بلیط های هواپیما در حالی صورت گرفته که هنوز بسیاری از شرکت های هواپیمایی از خدمات فرودگاهی یارانه ای استفاده می کنند در صورتی که آزاد سازی نرخ بلیط بدین معناست که شرکت های هوایی باید به کلی به بخش خصوصی واگذار شوند و دیگر هزینه ای برای دولت نداشته باشند.
علاوه بر این برخی شنیده حاکی از آن است که بلیط هوایی تهران- مشهد که تا قبل از این آزاد سازی حدود 175 هزار تومان بود تا 500 هزار تومان افزایش داشته است.
افزایش یکباره نرخ بلیط های هواپیما تا این اندازه نشان از آن دارد که هیچ کف و سقفی برای خطوط هوایی که از خدمات دولتی استفاده می کنند وجود ندارد.
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست هنگامی که آزاد سازی در بخشی صورت می گیرد باید کیفیت خدمات شرکت های ارائه دهنده با افزایش قیمت چندین برابر شود و به قولی باید رقابت پذیری بین این شرکت ها افزایش یابد اما در کشور ما با وجود شرکت های محدود هوایی نه تنها این رقابت پذیری شکل نگرفته بلکه فضا بیشتر به سمت انحصاری شدن به نفع شرکت های هواپیمایی سوق داده شده است.
البته برنامه آزاد سازی نرخ بلیط های هواپیمایی موضوعی است که در بحث برنامه پنجم توسعه آمده است و باید اجرایی شود اما به شرطی که دولت قبل از اجرایی کردن این برنامه زیرساخت های چنین طرحی را نیز آماده کند و اینطور نباشد که تنها نرخ بلیط ها به یکباره افزایش بیابد بدون اینکه ضرر و زیان مردم در نظر گرفته نشود.
در واقع با پیش آمدن چنین شرایطی اینطور به نظر می رسد که افزایش قیمت بلیط هواپیما تنها درآمد شرکت های هواپیمایی را افزایش داده است بدون اینکه ذره تغییرات در نحوه ارایه خدمات شرکت های مذکور برای مردم داشته باشد.
ناصر عاشوری در گفتگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به اینکه مردم کشور ما از آزاد سازی هاخاطره خوشی ندارند اظهار داشت: در بحث خصوصی سازی در کشور ما معمولا به علت افزایش قدرت اختیار بخش خصوصی حقوق مردم در بسیاری از جاها نادیده گرفته می شود.
وی ادامه داد: شرکت های هوایی باید همانند بسیاری از مجموعه های دیگر مثل نظام پزشکی و یا کانون وکلا که خود نظارتی دارند طوری عمل کنند که هم خود متضرر نشوند و هم حقوق مردم را زیر پا نگذارند به طور مثال امروز بلیط هواپیما های مشهدی در برخی از آزانس های مسافرتی تا 500 هزار تومان هم به فروش رفت خب این بدان معناست نظارتی روی این نرخ گذاری ها وجود ندارد و کف و سقفی تعیین نشده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با عنوان اینکه در حال حاضر فضای بین شرکت های هواپیمایی فضایی رقابتی نیست عنوان کرد: ایجاد فضای رقابتی بین خطوط هوایی زمانی رخ می دهد که عرضه و تقاضا با هم همخوانی داشته باشد و در حال حاضر که تعداد هواپیماهای موجود در خطوط هوایی محدود است و تقاضا بسیار بالاست طبیعی است که امکان نادیده گرفتن شدن حقوق مردم وجود خواهد داشت.
عاشوری با توجه به اینکه در حال حاضر خطوط هوایی از خدمات فرودگاهی یارانه ای استفاده می کنند اما نرخ بلیط هایشان آزاد شده است خاطر نشان کرد: شرایط باید طوری شود که خطوط هوایی برای دولت هزینه ای نداشته باشند و علاوه بر اینکه نرخ های بلیط هایشان آزاد شده است باید تمام هزینه هایشان هم به عهده خودشان باشد و همچنین افزایش نرخ بلیط ها باید با نظارت ارگان هایی باشد که مسئول هستند و باید کف و سقفی برایشان تعیین شود.
انتهای پیام/پ |