امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1394/09/22 - 17:05 كد :62760
دولت به پیشنهادات تولیدکنندگان برای رونق صادرات کم توجه است / بازار همچنان با رکود مواجه است
آفاق، تولید کننده موفق و دبیر انجمن کفش تبریز گفت: مشکل اصلی رکود حاکم بر کل بازار است که باعث شده همکاران در بحث نقدینگی به مشکل بربخورند. وی همچنین تصریح کرد: حمایت های دولتی باید هدف دار و کارشناسی شده باشد.

به گزارش سایت خبری «رازق»صنعت کفش تبریز یکی از مهمترین مزیت های ویژه اقتصادی آذربایجان شرقی است. در مقطعی طی سالهای اخیر مشکلات مختلفی در این حوزه وجود داشت اما با این همه نمی توان از داشته های بسیار این صنعت برای ایجاد ارزش افزوده به خصوص با به کار بستن راهکارهایی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی چشم پوشی کرد.

ائل در گفتگو با آفاق، دبیر انجمن کفش تبریز و یکی از تولید کنندگان موفق این عرصه به بررسی مشکلات و مسائل این صنعت و نیز ظرفیت ها و فرصت هایی چون صادرات پرداخته است که مشروح آن بدین شرح است:

صنعتکفش تبریز در سالهای اخیر به خصوص با ورود کفش های چینی به بازارا داخلی با تهدید اقتصادی روبرو شده و گردش مالی مناسبی نداشت. در دوره فعلی وضعیت چطور است؟ آیا بهبودی در شرایط ایجاد شده است؟

صنعت کفش تبریز مثل صنعت های دیگر در نوسان بوده و یکی از دوره های مشکل دار این صنعت، ورود کفش های چینی به این صنعت بود که باعث اختلال در مسائل اقتصادی بود و موضوع دوم دخیل در گردش مالی، رکود اقتصادی در بازار است که بازاریان را از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه ساخته است.

توجه ویژه تولیدکنندگان کفش تبریز به مولفه کیفیت 

کفش تبریز در کل ایران به نام و خوش آوازه است. حدود 7 سال پیش مجموعه ای به نام "انجمن کفش تبریز" با حضور همکاران تشکیل شده و از مهمترین اهداف تشکیل این انجمن، گام برداشتن به سوی توسعه صنعت شهر تبریز بوده که بعد از تشکیل انجمن، مشکلات این صنف پیگیری شده و مشکلات قبلی مرتفع شده اند و حرکت های مفیدی در مسائل آموزشی، تورهای صنعتی، چاپ نشریه و انتشار اخبار در راستای رشد صنعت به کار گرفته شده است و تاثیر مثبتی داشته و باعث شده کفش تبریز نسبت به سالهای گذشته از نظر کیفیت رشد 50 درصدی داشته از نظر کمیت نیز کفش تبریز بیش از 50 درصد کفش چرمی ایرانی را تولید می کند.

Image title

 

بازار همچنان با رکود مواجه است

همانگونه که در صنایع دیگر مشکلاتی وجود دارد، صنعت کفش نیز مستثنا از این مشکلات نیست  و ما هنوز در بحث تکنولوژی، طراحی و نقدینگی مشکل داریم و مشکل اصلی رکود حاکم بر کل بازار است که باعث شده همکاران در بحث نقدینگی به مشکل بربخورند.

می دانیم که برندسازی یکی از مولفه های اصلی در بحث بازاریابی است. وضعیت برند سازی در صنعت کفش چگونه است؟

جهانی شدن برندهای کفش تبریز نیازمند حمایت های خاص دولتی است

جایگاه کفش در تولیدات، در بخش پوشاک قرار دارد و با توجه به شرایط جامعه باید  پوشاک از حیث نام و نشان، توجه ویژه ای شود.

موضوع برند بحث مهمی در رشد و توسعه است ولی اکنون با توجه به وضعیت موجود، حرکاتی در خصوص برند سازی انجام می شود. برای ساخت برند، مستلزم حمایت های انجمن و حمایت های خاص دولتی و حمایت های رسانه ای  هستیم که این برند به برند منطقه ای و در مراحل بعد به برند ملی و جهانی تبدیل شود در حالی که در ایران در صنعت کفش برند جهانی نداریم.

در بحث صادرات در چه وضعیتی قرار داریم، چه مشکلاتی مانع موفقیت در این زمینه شده است؟

دولت به پیشنهادات تولیدکنندگان برای رونق صادرات بی توجه است

صادرات یکی از مهمترین دغدغه های دولت و انجمن کفش تبریز است چرا که صنعت نباید راکد بماند باید سر ریز و صادرات شود و نیاز این صادرات همت صنعتگر و آماده سازی زیر ساخت ها  توسط دولت است.

چرا که با توجه به مطالعات وتحقیقات در عرصه صادراتی و قیاس آن با کشور های همجوار، ترکیه بیشترین حمایت خود را از صادرات میکند و در تمام نمایشگاه های و فعالیت های صادراتی ، با سوبسید بالا از صادر کنندگان و تولید کنندگان و فعالین صنعتی حمایت می کند تا با شرکت در نمایشگاه های اقتصادی و صادراتی در همه نقاط  جهان به فعالیت های خود بپردازند.

ما نیز در این زمینه مطالعات و تحقیقات و روند اجرایی را در اختیار معاون وزیر گذاشته ایم و با هم به تور های صنعتی رفته ایم ولی متاسفانه گوش دولت در این موارد کم شنواست و بعد از بین رفتن صنعت به فکر می افتند.

ما نیز در رابطه با توسعه صادرات پیشنهاد و طرح های استراتژیک ارائه کردیم که با اجرای این طرح ها، صادرات رونق می گیرد؛ صادرات جزو اولویت های دولت و انجمن است.

کیفی بودن محصولات یکی از مولفه های اصلی موثر در رونق صادرات است. تا چه حد توانسته اید برای اثبات خود به بازار جهانی، استاندار های جهانی را رعایت کنید؟ آیا استفاده از فناوری می تواند جایگزین صنایع دست دوز کفش یا تولید بالا شود؟

بخش بازاریابی و تولید دو بخش جدای از هم نیست و در بحث صادرات اگر تولید کننده در کشورهای دیگر سلایق را مشاهده کند، نسبت به سلاق تولید و صادر می کند و این ایجاد سلایق از سوی دولت با دادن سوبسید ها و تورهای صنعتی به تولید کنندگان، ارائه می شود و این به این معنی نیست که صادرات وجود ندارد بلکه صادرات پایدار در این زمینه وجود ندارد.

پتانسیل تولید کفش تبریز دیگر مثل قبل نیست صنایع و تولید کنندگان بسیاری در دو بخش دستدوز و صنعتی وجود دارد که در عرصه صادرات پیشگام باشد.

اگر حمایت ها شکل پیدا کند و تولید کننده و تاجر مرتبط با این صنعت وارد بازار کار شوند، می شود وارد بازار های کشور های دیگر شد و با صادرات  و فروش ارزش افزوده وارد کشور کرد؟

حمایت ها باید هدف دار و کارشناسی شده باشد. تولید کننده برای شرکت در نمایشگاه توان مالی ندارد و دولت اگر سوبسید و تفاهم نامه  بین کشوری داشته باشد، تولید کننده میتواند در راستای صدور اجناس خود قدم های موثری بر دارد.

Image title

 

می دانیم که نمایشگاه دائمی خوشه کفش تبریز در محل طبقه چهارم ساختمان شرکت پست برپا است.در زمینه استفاده مردم از کفش ایرانی به جای کفش چینی، چه اقدامات دیگری داشته اید؟ 

کفش چینی به خاطر کیفیت خوب تولید کفش ایرانی  خواهان کمتری نسبت به سابق دارد. دنیا به سمت سیستم  توزیع مدرن میرود یعنی فروشگاه های  زنجیره ای که به عنوان یک برند هستند و مردم به آنها اعتماد دارد و قیمت ها حساب شده و مهندسی شده به روی اجناس زده می شود.

باید با فراهم شدن زیر ساخت ها، کمک های دولتی و همت صنایع، به سمت فروشگاه های زنجیره ای  برویم که دولت هم از لحاظ اخذ دارایی به جای صد تولید کننده از یک فروشگاه مالیات خود را بگیرد.

در تبریز نیز این روند  به نام" خوشه کفش تبریز" اجرا می شود و دارای شعبه هایی برای عرضه است که شعبه ای هم در مشهد دایر کردیم و قصد داریم به صورت مرتب این فروشگاه ها را در تمام نقاط شهر و استان راه اندازی کنیم و میتوانیم شعبه های دیگر این فروشگاه را در کشور های همسایه تجهیز کنیم که این خود بهترین و به روزترین نوع صادرات پایدار است  و باید کیفیت اجناس بگونه ای باشد که شهروندان این جنس را انتخاب کنند و این یک امتیاز در مورد عدم واردات کفش است.

نگاهتان به عنوان یک تولید کننده موفق به بحث اقتصاد مقاومتی چگونه است؟ فکر می کنید وظایف تولیدکنندگان و تجار در این زمینه چیست؟

همه برای رسیدن کشور به چشم انداز پیشرفت وظیفه دارند

در بحث اقتصاد مقاومتی باید همه نهایت تلاش برای بهبود مملکت در سنگر های مختلف  تلاش کنند. هدف ما تثبیت جایگاه صنعت کفش در منطقه  است و هر کس اگر در واحد خود قدمی بر دارد ، مملکت به چشم انداز خود میرسد. هر کس باید به خاطر شهر و صنعتش کار کند. مملکت های پیشرفته را افراد تلاشگر تشکیل داده اند.

اکنون جنگ؛ جنگ اقتصادی است و وقتی ما اگر از لحاظ اقتصادی جلو باشیم در همه جا سر بلند هستیم. باید همه دست به دست هم در نقش های خود در راستای آبادی مملکت فعالیت کنیم و از رسانه ها انتظار میرود تولید ملی را به مصرف کننده ها معرفی کنند و در تبلیغ کالای ایرانی  تلاش کنند.

واردات آسان است اما انتقال مواد اولیه و تکنولوژی به کشور دشوار است

متاسفانه واردات کفش به کشورمان بسیار آسان است؛ ولی وارد کردن مواد اولیه و تکنولوژی و دانش فنی که در همه جای دنیا ارزان است؛ در کشور ما علی رغم اینکه بارها گفته شده است ولی با قیمت تمام شده بسیار بالایی انجام می شود. انتظار ما این است که واردات تکنولوژی و مواد اولیه تسهیل شده و هزینه گمرکی از واردات محصول خارجی گونه ای باشد که توان رقابت را از محصولات داخلی نگیرد.

ائل : متاسفانه نگاه ها به اقتصاد در کشورمان سیاسی است و صحبت ها بیشتر با اهداف سیاسی مطرح می شود. این معضل چه لطماتی به صنعت و تولید می زند؟

به آینده خوشبین هستیم

در بحث اقتصادی دولت فعلی هوشمند است و در بحث کلان همه اقتصاددان هستند و کارهای حساب شده ای انجام میشود و من هم به آینده خوشبینم.

انتهای پیام/ر

منبع خبر : ائل
تعداد بازديد : 624
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.