امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اقتصادی
تاريخ انتشار : 1394/09/23 - 11:17 كد :62857
مشکل صنعت خودرو وام نیست
بازار خودرو تکان نخورده، فروش کارخانجات خودروساز بهبود نیافته و حتی تعادل قیمت برخی خودروهای پرتقاضا در بازار برهم خورده و افزایش یافته است.

به گزارش سایت خبری «رازق»، در حالی که تسهیلات 25 میلیون تومانی به صنعت خودرو اختصاص یافته و مردم با استفاده از آن بیش از یکصد هزار خودرو خریداری کرده‌اند و بیش از 2500 میلیارد تومان پول از کیسه خزانه به صنعت خودرو تقدیم شد، اما نگاهی به دستاوردهای این وام نشان می‌دهد بازار خودرو تکان نخورده، فروش کارخانجات خودروساز بهبود نیافته و حتی تعادل قیمت برخی خودروهای پرتقاضا در بازار برهم خورده و افزایش یافته است.

از سوی دیگر پس از پایان اعطای وام، مردم به طور عادی و اصطلاحا نقدی حاضر به خرید خودرو نیستند و در انتظارند تا باز هم طرحی یا وامی از سوی دولت اعلام شود تا برای خرید خودرو اقدام کنند. تمام این موضوعات نشان می‌دهد اعطای وام خرید خودرو که با هدف رونق بخشیدن به صنعت و بازار خودرو به عنوان صنعت پیشران در اقتصاد ملی طراحی شده بود، عملا نتیجه‌ای جز خالی کردن کوتاه‌مدت انبار خودروسازان بر جا نگذاشته است؛ همچنین باعث نشده تا اقدام جدی و موثر برای ارتقای کیفی و کاهش قیمت خودرو از سوی خودروسازان انجام شود. بنابراین اگر بار دیگر انبار خودروسازان پر شود، می‌توان انتظار داشت بحران به این صنعت بازگردد.

همه اینها نمایانگر این است که مشکل صنعت خودرو وام نبوده، نیست و نخواهد بود. تصمیم‌های اشتباه و غیرعملی در اقتصاد ایران کم نیستند و وام خودرو هم یکی از آنهاست.

واقعیت این است که با ورود خودروهای خارجی به ایران، مردم گرایش بیشتری به استفاده از این خودروها پیدا کرده‌اند. علت این است که خودروهای تولید داخل به دلیل همکاری نکردن مستقیم با همتایان پیشرفته خارجی که انگشت‌شمار هستند، از کیفیت و فناوری مناسب برخوردار نیستند و تا زمانی که فناوری به صنعت خودرو تزریق نشود و کیفیت و قیمت بهبود نیابد، سایه رکود بر این صنعت سنگینی خواهد کرد و بسته‌های خروج از رکود نیز کاری از پیش نخواهد برد. زیرا فناوری تولید خودرو در جهان در انحصار تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌هاست که بعضا دارای تولید سالانه بیش از شش میلیون دستگاه در سال هستند. بنابراین خودروسازان ایرانی به علت در اختیار نداشتن فناوری اصولا پویا نبوده و عملا در حد مونتاژکار باقی مانده‌اند.

برای تولید خودروی پژو 206 در ایران که به‌روز هم نیست، باید هزینه‌ای حدود 3000 یورو را برای هر دستگاه تحمل کنیم؛ به طوری که بر پایه آمار منتشره توسط گمرک ایران، واردات قطعات این خودرو در هفت ماهه سال جاری در رده ده کالای اول وارداتی به کشور بوده است.

بنابراین باید خودروسازان را به سوی بهبود کیفی و فناوری محصولاتشان هدایت کنیم که در این صورت رونق به طور خودکار به صنعت و بازار خودروی کشور بازخواهد گشت.

 

انتهای پیام/ز

منبع خبر : جام جم
تعداد بازديد : 419
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.