امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اقتصادی
تاريخ انتشار : 1394/09/23 - 15:16 كد :62903
فاصله ۱۰ کیلوگرمی مصرف سرانه ماهی در ایران با متوسط مصرف جهانی
رئیس موسسات تحقیقات شیلات با بیان اینکه سرانه ماهی و انواع آبزیان در ایران ۹.۲ کیلوگرم است، گفت: فاصله آن با متوسط مصرف جهانی، ۱۰ کیلوگرم است و برای جمعیت ۸۰ میلیونی نیاز به ۸۰۰ هزار تن تولید است.

به گزارش سایت خبری«رازق»، محمد پورکاظمی رئیس مؤسسه تحقیقات شیلاتی امروز در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی آبزی‌پروری، در جمع خبرنگاران درمورد پرورش ماهیان خاویاری و وضعیت ماهیان خاویاری در دریا اظهار داشت: ذخایر ماهیان خاویاری ایران در دریای خزر، با 4 کشور دیگر مشترک است که کل ذخایر به‌علت صید بی‌رویه، قاچاق و تخریب زیستگاه‌ها به پایین‌ترین حد رسیده و تجارت جهانی آن توسط 5 کشور حاشیه خزر داوطلبانه منع شده است.

وی ادامه داد: در این راستا وظایف تحقیقات، انجام مطالعات است تا در شرایط عدم صید تجاری وضعیت صید ذخایر و چگونگی آن ارزیابی شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلاتی اظهار داشت: با توجه به اینکه مولد ماهیان خاویاری در دریای خزر کاهش یافته، میزان تولید بچه‌ماهی از سوی سازمان شیلات هم کاهش یافته است، به‌طوری‌که بین 2.5 تا 3 میلیون بچه‌ماهی خاویاری 2 تا 3 گرمی در دریا رهاسازی می‌شود.

پورکاظمی تصریح کرد: البته زمانی می‌توانیم از شرایط بچه‌ماهی‌های رهاشده در دریا مطمئن شویم که این ماهی‌ها توسط صیادان دیگر صید نشوند و تا زمانی که صید قاچاق آن توسط صیادان دیگر کشورها متوقف نشود، بسیاری از برنامه‌ها به هدف نمی‌رسد.

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلاتی بیان داشت: در کنار این وضع ناچاریم مثل سایر گونه‌های ماهی، آن را در شرایط محصور بومی‌سازی کنیم.

وی تصریح کرد: گونه‌های خزر که گونه‌های بومی است تا کنون در شرایط استخر بومی کرده‌ایم و نسل دوم و سوم آن را به‌دست آورده‌ایم، همچنین دورگه‌هایی را مثل دورگه تاس‌ماهی ایرانی و فیل‌ماهی تولید کرده‌ایم.

پورکاظمی بیان داشت: همچنین گونه جدید تاس‌ماهی سیبری که با همکاری سازمان شیلات وارد کشور شد، بیوتکنیک تولید خاویار آن را به‌دست آورده‌ایم که در عرض 5 سال به خاویار می‌رسد.

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلاتی گفت: درمورد پرورش ماهی در قفس، مطالعاتی را در دریای خزر آغاز و محل‌یابی و امکان‌سنجی و شرایط مناسبی که قفس‌ها بتوانند مستقر شوند، با همکاری شیلات انجام داده‌ایم و عوامل تهدیدزای آن را شناسایی کرده‌ایم.

وی بیان داشت: با توجه به بحران آب در کشور و محدودیت آب شیرین و تغییرات اقلیم در آینده سیاست‌های مجموعه تحقیقات شیلات، هماهنگی با سازمان شیلات و وزارت جهاد است تا رویکرد پرورش آبزیان را به سمت آب شور هدایت کنیم.

پورکاظمی تصریح کرد: رشد صنعت آبزی‌پروری در دنیا بالاترین رشد در بین محصولات کشاورزی در جهان را دارد و مطمئناً این رشد در ایران هم اتفاق می‌افتد.

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلاتی افزود: برنامه اصلی ما در برنامه ششم توسعه پرورش ماهی در قفس و اصلاح نژاد گونه‌های سریع‌الرشد و گونه‌های بومی است.

وی بیان داشت: میزان مصرف سرانه ماهی و آبزیان در ایران 9.2 کیلوگرم و فاصله آن با متوسط جهانی 10 کیلوگرم است و برای جمعیت 80 میلیونی ایران نیاز به 800 هزار تن تولید است.

پورکاظمی گفت: تحقق این امر با توجه به محدودیت ذخایر در دریای خزر و جنوب کشور، مطمئناً توسعه آبزی‌پروری به‌ویژه پرورش ماهی در قفس با عنایت به بحران آب است.

در این کنگره تعداد 483 مقاله پذیرفته شده که تعداد 181 مقاله به‌صورت سخنرانی و 300 مقاله به‌صورت پوستر در 16 بخش ارائه می‌شود.

انتهای پیام/ز

منبع خبر : فارس
برچسب ها : مصرف ماهی ، شیات ، سرانه جهانی 
تعداد بازديد : 466
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.