به گزارش «رازق» در حالی که تسهیلات ۲۵میلیون تومانی به صنعت خودرو اختصاص یافته و مردم با استفاده از آن بیش از یکصد هزار خودرو خریداری کردهاند اما نگاهی به دستاوردهای این وام نشان میدهد بازار خودرو رونق نگرفته، فروش کارخانجات خودروساز بهبود نیافته و حتی تعادل قیمت برخی خودروهای پرتقاضا در بازار برهم خورده و افزایش یافته است.
اعطای وام خرید خودرو که با هدف رونق بخشیدن به صنعت و بازار خودرو به عنوان صنعت پیشران در اقتصاد ملی طراحی شده بود، عملا نتیجهای جز خالی کردن کوتاهمدت انبار خودروسازان بر جا نگذاشته است؛ همچنین اقدام جدی و موثری برای ارتقای کیفی و کاهش قیمت خودرو از سوی خودروسازان انجام نمی شود، بنابراین اگر بار دیگر انبار خودروسازان پر شود، میتوان انتظار داشت بحران به این صنعت بازگردد.
غلامحسین قاسمیان رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل در گفت و گو با خبرنگار «رازق»، اظهار کرد: بازار خودرو همچنان در رکود به سر می برد و وام 25 میلیون تومانی دولت هم نتوانست یخ این بازار را آب کند.
وی با بیان اینکه طبق ماه های گذشته نقطه روشنی در بهبود بازار خودرو دیده نمی شود، افزود: قیمت خودرو در بازار ثابت است و تغییر چندانی نداشته و اخیرا قیمت برخی خودروهای داخلی افزایش هم داشته است.
رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل با بیان اینکه وام 25 میلیونی مستقیما به جیب خودروسازان رفت، تصریح کرد: این وام در حال حاضر تنها برای خودروسازان به صرفه بوده و عملا در بهبود اوضاع بازار نقشی نداشته است.
قاسمیان ادامه داد: از ابتدای این طرح نیز پیش بینی می کردیم تاثیر چندانی در بازار ایجاد نخواهد شد مگر اینکه مدت ارایه تسهیلات طولانی شود اما برخلاف آن، دولت وعده 6 ماهه ارایه تسهیلات را در 6 روز تمام کرد که شاید بسیاری از مردم فرصت اقدام به خرید را نیز از دست دادند.
رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل به پیشنهاد خود در خصوص وام اعطا شده اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ما این بود وام مذکور برای خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزینی آن با خودروهای جدید پرداخت شود بدین صورت پلاک ها نیز افزایش پیدا نمی کرد.
وی افزود: با این شرایط می توان گفت دولت در پی خارج کردن خودرو از انبار خودروسازان بود که با فروش 110 هزار دستگاه خودرو این امر تا حدودی محقق شد اما هیچ شوکی در بازار ایجاد نشد و عرضه و تقاضا همچنان در ثبات به سر می برد.
این مطلب نشان می دهد که مشکل بازار خودرو ایران با وام حل نمی شود بلکه باید تدابیر دیگر برای خروج از رکود این بازار اندیشید.
یکی از اساسی ترین مشکلات صنعت خودرو عدم کیفیت مناسب آن به شمار می رود و شاید همین امر موجب شده مردم تمایلی به خرید خودروهای داخلی نداشته باشند و در انتظار ورود خودروهای خارجی باشند که اگر اینگونه باشد مسلما صنعت خودرو همچنان با رکود دست و پنجه نرم خواهد کرد.
دومین مساله بحث پایین بودن قدرت خرید مردم است که توان آن ها برای اقدام به خرید خودرو را کاهش داده است، بنابراین بالا بودن قیمت خودرو و از طرفی پایین بودن کیفیت آنها دو عامل مهم، اساسی و مؤثر در رکود فعلی بازار خودرو است که نیازمند برنامه ریزی مناسب برای خروج از این شرایط است.
انتهای پیام/ر |