به گزارش «رازق»، مصیب محمدیان شمالی معاون سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از افزایش شش درصدی سه قلم محصول لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر از یکم دی ماه (سهشنبه هفته جاری) خبر داد.
طی این تصمیم کلیه کارخانههای لبنی نسبت به افزایش 100 تومانی قیمت خرید هرکیلوگرم شیرخام از دامداران از تاریخ یکم دی ماه اقدام می کنند و متقابلا قیمت فرآوردههای لبنی پرمصرف (شیر، ماست و پنیر) را با افزایش حداکثر شش درصد نسبت به قیمت مصوب سال ۱۳۹۳افزایش می دهند.
علی رجبی در گفت وگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به افزایش قیمت لبنیات در چند روز آینده با بیان اینکه بازار لبنیات رونق خوبی ندارد و در رکود کامل به سر می برد، اظهار کرد: سرانه مصرف شیر در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین است یا این حال نمیدانم دولت با چه سیاستی دست به افزایش قیمت زده است چرا که مطمنا این افزایش قیمت در افت سرانه شیر بی تاثیر نیست.
وی با بیان اینکه اتحادیه به دلیل اینکه در آخربن و نزدیک ترین زنجبره ارتباط با مشتریان قرار دارد می تواند انتقال دهنده خوبی در زمینه مشکلات مردم به بالا دستی ها باشد، عنوان کرد: با وجود چنین سیستمی دولت تابحال اتحادیه را در هیچکدام از این مسائل دخیل نکرده است و حتی در زمینه افزایش قیمت پیش رو نیز با اتحادیه مشورتی نداشته است.
رییس اتحادیه فروشندگان لبنیات ادامه داد: با رخ دادن چنینی افزایش قیمتی ابتدا تولید متضرر می شود و پس از آن کارخانه های محصولات لبنی زیرا این افزایش قیمت، فروش آن ها را نیز به طور طبیعی کاهش خواهد داد.
رجبی با بیان اینکه اینطور ضرر و زیان های تولید کنندگان و توزیع کنندگان در هیچ کجا ثبت نمی شود، افزود: حتی زمانی که افراد اظهار نامه برای پرداخت مالیات پر می کنند این رکود و ضرر و زیان ها متاسفانه محاسبه نمی گردد.
وی با انتقاد از عملکرد رسانه ها در خصوص افزایش تورم انتظاری در محصولات لبنی، گفت: زمانی که هنوز هیچ افزایش قیمتی رخ نداده است رسانه ها با ایحاد جو این افزایش قیمت فضا را طوری برای جامعه آماده می کنند که گویی مردم انتظار این افزایش قیمت را دارند و کارخانه ها نیز با استقبال ار چنین فضایی محصولات خود را گران می کنند.
رییس اتحادیه فروشندگان لبنیات، افزود: به طور مثال اخبار 20:30 طی اعلام خبری از افزایش قیمت لبنیات خبر داد در حالی که در همان مقطع تنها پنیر یکی از کارخانه های محصولات لبنی 200 تومان افزایش قیمت داشت اما همان جو رسانه ای باعث شد تا پس از آن جریان سایر کارخانه ها نیز تمام محصولات خود را گران کنند.
رجبی در پایان در پاسخ به اینکه چه راهکاری برای افزایش سرانه مصرف شیر در کشور دارید، گفت: مطمینا کارگروهی که برای این کار مشخص شده است راهکارهای بسیار مناسب تری نسبت به من توزیع کننده دارد اما کاری خوبی که میتوان در این زمینه انجام داد استفاده تجربه سایر کشورهاست که با استعلام از کشورهایی که سرانه مصرف شیر آنها بالاست می توان راه آن ها را پیش گرفت.
انتهای پیام/ |