امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : آخرین خبر
تاريخ انتشار : 1394/09/29 - 18:39 كد :83710
پشت پرده اعطای وام 25 میلیونی خرید خودرو چه بود؟
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت جزئیاتی از مناقشات این وزارتخانه با بانک مرکزی در خصوص وام ۲۵میلیون تومانی خودرو را بازگو کرد.

به گزارش سایت خبری «رازق» مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگویی به بیان جزئیات مذاکرات در دولت برای پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودرو پرداخت و گفت: بعد از اینکه سیاستگذاران اقتصادی تصمیم گرفتند که با اجرای طرحهای جدید تحرکی در اقتصاد ایجاد کنند، برنامه ریزی‌ها در بخش صنعت نیز انجام شد. بانک مرکزی سه طرح را برای ایجاد تحرک در بازار در دستور کار قرار داد؛ یکی از این سه طرح مربوط به بخش خودرو است.

وی گفت: در حال حاضر نسبت به تولید سال گذشته حدود 350هزار دستگاه عقب هستیم. این کمبود در فروش خودرو، قطعه سازان را هم با چالش مواجه ساخته چراکه اگر خودروسازان پولی برای پرداخت به قطعه سازان نداشته باشند، صنعت قطعه سازی با چالش مواجه خواهد شد. اشتغال این بخش 600هزار نفر برآورد می‌شود، به همین دلیل با وجود اشکالاتی که در این صنعت وجود دارد، نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود و باید از آن دفاع کرد.

خسروتاج افزود: در جریان اجرای سیاست‌های جدید و بنا بر آنچه در جلسات آقای سیف و همکارانشان در بانک مرکزی مطرح کردند، تعداد 100هزار فقره وام برای پرداخت در بخش خودرو متقبل شدند و اعلام کردند که بیش از این نمی‌توانند تأمین اعتبار کنند اما آقای نعمت‌زاده با توجه به شرایط فعلی صنعت و رسیدن به سطح تولید سال گذشته نظرشان روی 350هزار وام خودرو بود.

وی افزود: در ایام بررسی در نهایت تصمیم گرفته شد که فعلاً از عدد و رقم صحبت نشود تا کار اجرا آغاز شود و بر مبنای استقبال مردم نسبت به این موضوع، تصمیم گیری شود. قرار بر این شد که سقفی در این زمینه اعلام نشود چراکه تجربه داشتیم که در صورت اعلام سقف ممکن است صف تشکیل شود و تجمع شکل بگیرد اما برخی از همکاران در بانک مرکزی به 4 بانک عامل بخشنامه فرستادند و سهم 25هزارتایی را برای هر کدام تعیین کردند.

قائم‌مقام وزیر صنعت گفت: اعلام سقف دردسرهایی دارد که قبلاً در برنامه‌های توزیع کالایی و یا فروش سکه در بانک‌ها تجربه شده بود، به همین دلیل قرار شده بود بدون اعلام سقف، کار آغاز شود و بعد از رصد اوضاع تصمیم گیری شود، بخشنامه به بانک‌ها سقف را مشخص کرده بود.

به‌گفته وی، شرایط دیگری که در نظر گرفته شد این بود که هر نفر تنها یک خودرو می‌تواند در این طرح خریداری کند اما از آنجا که مطمئن نبودیم استقبال خوبی از طرح بشود منعی برای اینکه تمام اعضای خانواده، خودرو را خریداری کنند، گذاشته نشد. با توجه به شرایطی که در فضای کسب و کار خودرو وجود داشت، تردید وجود داشت که چنین استقبالی شود اما پرداخت نقدی 20درصدی و کارمزد نسبتاً پایین برای آن موجب شد تا مورد استقبال قرار گیرد.

خسروتاج با اشاره به اینکه طی 5 روز این ظرفیت تکمیل شد، گفت: در این فاصله بانک مرکزی اطلاعیه‌هایی را برای توقف طرح صادر کرد. این موضوع به آقای نعمت‌زاده هم اطلاع داده شد اما ایشان سقف 100هزار وام را از ابتدا قبول نداشت و به‌دنبال فرصتی بود تا در جلسه‌ای با رئیس جمهور موضوع را مطرح کند و بگوید که معلوم نیست با این وضعیت نرخ رشد سال گذشته حفظ شود اما آقای سیف هم نگران بالاتر رفتن تعداد بودند، به همین دلیل اطلاعیه توقف را صادر کردند.

وی افزود: جلسه‌ای هم به‌همراه خودروسازان در بانک مرکزی داشتیم که مقرر شد دیگر ثبت‌نامی صورت نگیرد اما از آنجا که 130هزار نفر برای خرید خودرو ثبت نام کرده بودند، آقای نعمت‌زاده به خودروسازان گفتند که باید به تعهد خود عمل کنند.

انتهای پیام/ر

تعداد بازديد : 530
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.