امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : آخرین خبر
تاريخ انتشار : 1394/10/02 - 17:14 كد :84043
افتخاری که آلودگی هوا را به ارمغان آورد!
آمارها نشان می‌دهد سیاست تک‎‌نرخی کردن بنزین در سال 94، مصرف سوخت و در نتیجه تولید آلاینده‌ها را به‌ویژه در کلان‌شهرها افزایش داده است.

به گزارش سایت خبری «رازق» چند روز پیش از پایان مهلت استفاده از سهمیه بنزین ‌700 تومانی، سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از تک‌نرخی شدن بنزین به‌عنوان موفقیتی مهم در کارنامۀ این شرکت به منظور کاهش مصرف سوخت در کشور یاد کرد.

 
این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی و اظهارنظرهای مسئولان این شرکت، پس از تک‌نرخی شدن بنزین مصرف آن در سال جاری افزایش پیدا کرده است؛ به طوری که طبق آمار اعلام شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی میزان مصرف سوخت در ماه‌های خرداد و تیر سال جاری(زمان حذف بنزین 400 تومانی) نسبت به سال گذشته به‌ترتیب 5% و 4.5% افزایش داشته است و میانگین مصرف بنزین نیز در 5 ماهۀ اول سال 3.3% رشد نشان می‌دهد.  
 
در این شرایط افزایش مصرف بنزین علاوه بر بی تاثیر بودن تک نرخی شدن قیمت  بنزین در میزان مصرف آن روی دیگری نیز دارد و آن افزایش میزان آلایندگی هوا به‌ویژه کلان‌شهرهاست.
 
سیدحمیدرضا قریشی کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: افزایش مصرف بنزین در سال 94 در حالی رخ داده است که قیمت آن در خردادماه افزایش یافت. این امر نشان می‌دهد «افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای» نتوانسته است مصرف سوخت را کاهش دهد.
 
وی تصریح کرد: دولت می‌توانست به‌جای گران‌ کردن بنزین 700 تومانی و تحمیل فشار به خانواده‌های کم‌مصرف‌تر، صرفاً بنزین آزاد را به قیمت تمام‌شده، یعنی 2000 تومان بر هر لیتر (با احتساب مالیات و هزینه‌های بارگیری، ذخیره‌سازی، انتقال و توزیع) عرضه کند. با این اقدام خانوارهای پرمصرف‌تر که معمولاً 2، 3 و یا حتی 4 وسیلۀ نقلیۀ شخصی در اختیار دارند در کانون افزایش قیمت قرار می‌گرفتند و رفتار خود را اصلاح می‌کردند.
 
کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد: در این صورت افزایش قیمت می‌توانست موجب کاهش استفاده از خودروی شخصی، کاهش ترافیک و در نهایت، کاهش مصرف بنزین و میزان آلاینده‌های هوا شود. اصرار شرکت پخش فراورده‌های نفتی بر عرضۀ تک‌نرخی بنزین در حالی است که نظام دونرخی عرضۀ گازوئیل هم‌اکنون به‌خوبی توسط این شرکت در حال اجراست و به عنوان مکمل طرح اختصاص سوخت بر اساس عملکرد، در محدود کردن مصارف خارج از شبکۀ گازوئیل نقش موثر ایفا می‌کند.
 
کاهش دما در فصل سرما و بروز پدیدۀ وارونگی هوا لزوم توجه به قیمت‌گذاری هوشمند سوخت و کاهش تولید آلاینده‌ها را بیشتر می‌کند. در این شرایط لازم است افرادی که چند برابر سایر مردم، بنزین مصرف می‌کنند با هزینه‌های بیشتری روبه‌رو شوند تا هزینۀ آلوده کردن هوا و افزایش ترافیک را بپردازند. این در حالی است که به‌دلیل اجرای سیاست‌ تک‌نرخی کردن بنزین، مشترکین پرمصرف و کم‌مصرف قیمت یکسانی برای سوخت پرداخت می‌کنند. حال جای این سوال باقی است که آیا می‌توان عرضۀ تک‌نرخی بنزین را از نقاط برجستۀ کارنامۀ شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران برشمرد و به آن افتخار کرد!
 
 
انتهای پیام/ر
منبع خبر : باشگاه خبرنگاران
تعداد بازديد : 394
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.