به گزارش سایت خبری«رازق»، خرید و فروش شماره تلفنها و شماره پلاکهای خاص گویا تبدیل به تجارت این روزهای اعراب ثروتمند حاشیه خلیج فارس بخصوص اماراتیها شده است.
پرداخت مبالغ گزاف برای شماره تلفنها و شماره پلاکهای خاص به نظر میرسد که دیگر نه یک تجارت بلکه بازی جدیدی را برای میلیاردرهای اماراتی رقم زده است.
"سعید الخوری" تاجر جوان اماراتی در سال 2008 مبلغ باورنکردنی 14.2 میلیون دلار برای پلاک خودرویی که رقم آن "1" بود پرداخت کرد.
مزایده فروش گران قیمت ترین پلاک جهان "1" در ابوظبی
این خرید میلیاردی از سال 2008 تاکنون همچنان در مزایدههای خرید پلاک رکوردار است، چرا که قیمت پلاک خودرو 10 برابر قیمت خود خودرو (1.4 میلیون دلار) خریداری شد.
هرچند که پرداخت این هزینه برای خرید شمارههای خاص (موبایل و پلاک خودرو) بسیار سنگین است اما به نظر میرسد که این ولخرجیهای میلیاردی به بخشی از زندگی عادی اماراتیها تبدیل شده است.
گزارشها حاکی از آن است که تعداد برگزاری مزایدههای مربوط به نهادهای حمل و نقل و مخابرات امارات رو به افزایش است و در طول سال چندین مرتبه انجام میشود.
تحلیلگران معقدند که این مزایدههای میلیاردی تبدیل به نمادی برای ثروتمندان شده است.
حتی گفته میشود که مقامات دولتی و حکومتی نیز در پشت پرده این مزایدههای میلیون دلاری هستند. به گفته برخی منابع، حاکم دبی نیز در خرید پلاک 14 میلیون دلاری که توسط "سعید الخوری" صورت گرفت، مشارکت داشت.
برخی از ثروتمند اماراتی معتقدند که این شمارهها را میخرند تا روزی به قیمت بالاتری بفروشند و از این طریق به تجارت بپردازند.
در مزایده پلاک خودروی اماراتیها نکاتی نیز جالب توجه است؛ به عنوان مثال شمارههایی که عدد 0 در آنها وجود دارد (مانند 20 و 30) و پلاکهایی که در آنها مدل خودرو هم درج شده است (مانند مرسدس G 65 با شماره پلاک G 65 ) طرفداران بیشتری دارند.
از پلاک خودرو که بگذریم اماراتیها در خرید شماره موبایلهای گران قیمت هم رکوردارند. به طوری که گران قیمت ترین شماره (2222222 052) توسط شخصی به نام "محمد هلال" در آوریل سال 2015 به قیمت 2.2 میلیون دلار خریداری شد.
"هلال" پس از خرید خود گفت: "من قصد خرید این شماره را نداشتم و فقط میخواستم در مزایده حضور داشته باشم"!
چرا؟
یکی از اساتید جامعه شناسی دلیل این نوع اقدامات اعراب و بخصوص اماراتیها را نوعی اختلالات روانی میداند و معتقد است: "ثروت بیش از حد و نیاز به هویت اجتماعی دو موضوعی که از این نوع رفتار ثروتمندان حاصل میشود.
اساسا شهروندان و اتباع چنین جوامعی خود را در مقایسه با خارجیها تحت فشار میبینند و برای مطرح کردن خود و داشتن هویت اجتماعی از بیشترین توانایی که دارند (ثروت) استفاده میکنند.
آنها معتقدند: ما چیزهایی را به دست میآوریم که دیگران نمیتوانند داشته باشند."
به هر حال ولخرجیهای از این دست که در دنیای برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس فراگیر شده است، به نظر میرسد دیگر نه تنها جنبه تجارت و کسب و کار ندارد بلکه به نوعی بازی و سرگرمی تبدیل شده است!
انتهای پیام/ز |