امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : خبر برتر 1
تاريخ انتشار : 1394/11/13 - 09:09 كد :88297
لزوم شفاف سازی قرارداهای 40 میلیارد یورویی روحانی/ پژو در بازار ایران چه می خواهد؟!
در حالی که رسانه های خارجی از قرارداهای 40 میلیارد یورویی رییس جمهور در اروپا به وجد آمده اند لزوم شفاف سازی و بیان جزییات این قرارداها بیش از پیش به چشم می خورد این نکته از این جهت حایز اهمیت است که حتی اکثر نمایندگان مجلس نیز از کیفیت این قرارداها اظهار بی اطلاعی می کنند.

به گزارش «رازق»، یکی از اصلی ترین معضلات صنعت خودروی کشور به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این حوزه انحصاری بودن بازار خودرو است.

پس از اجرای برجام خبرهایی حاکی از قرار داد مجدد شرکت پژو با ایران خودرو شنیده شد کما اینکه پژو در قرار دادهای قبلی خود با ایران به وعده های خود عمل نکرده بود و باعث بروز برخی اشکالات در این صنعت شده بود.

علاوه بر این طی سال های قبل این شرکت اجازه ورود ایران در بومی سازی و دخالت در ساخت قطعات این خودرو را نداده بود، طوری که پژو 206sd که ساخته دست و طراحی مهندسان ایرانی بود، ایران خودرو نتوانست این خودرو را با مارک شرکت خود و یا حتی برندی از خود به بازار عرضه کند.

چنین رفتاری از این نشان از این دارد که می خواهد ایران تنها بازار مصرف این شرکت باشد و حق دخل و تصرفی در تکنولوژی و ساخت این خودرو نداشته باشد.

با اینحال پس از انعقاد قرار داد قرارداد 400 میلیون یوروییایران خودرو با پژو قرار است تا چند ماه آینده 3 مدل از خودرو های این شرکت که ساخته حداقل 4 یا 5 سال پیش است به ایران وارد شود اما هنوز معلوم نیست که آیا تنها ایران باید در مونتاژ این خودرو ها با این شرکت شریک باشد یا در زیر ساخت ها هم می تواند دخل و تصرف داشته باشد.

البته برخی از اخبار حاکی از این است که ایران نیز تا حدود 40 درصد می تواند در ساخت قطعات و تکنولوژی این خودرو ها دخیل باشد و حق دخل و تصرف داشته باشد.

اما نکته این است که بعد از سفر رییس جمهور به اروپا و انعقاد قراردادهایی به ارزش 40 میلیارد یورو نه تنها مردم حتی نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان ملت در هیأتی قانونگذار و نظارتی از کیفیت قرارداهای بسته شده اظهار بی اطلاعی می کنند.

غلامحسین شیری در گفت وگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به قراردادهای منعقدشده بین شرکت ایران خودرو و پژو با توجه به سابقه ای که پژو در ایران دارد، اظهار کرد: کاری به قرار دادهای خاص شرکت پژو ندارم اما در کل می توان دراین باره گفت اگر قرار داد هایی که پس از برجام در این صنعت منعقد شده به محقق شدن تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی که مد نظر مقام معظم رهبری نیز هست کمک کند می تواند در نوسازی صنعت خودرو و همچنین تولیدات صادرات محور مفید واقع شود.

وی افزود: اگر این قرار داد ها بیشتر جنبه مونتاژ کاری و صرفا مصرف کالاهای خارجی بدون ارزش افزوده باشد به اقتصاد کشور ضرر خواهد زد.

عضو کمیسون اقتصادی مجلس با اشاره به عملکرد شرکت های خودرو سازی کشور، عنوان کرد: در حال حاضر عملکرد دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران قابل قبول نیست چرا که کیفت محصولات تولیدی این شرکت ها هر روز کاهش می یابد و قیمت آنها افزایش پیدا می کند در حالی که این رابطه باید بالعکس باشد و محصولات تولیدی آنها قیمتی مناسب با کیفت قابل قبول داشته باشد.

شیری ادامه داد: تولیدات ما باید شرایطی را پیش بگیرند که علاوه بر تولید کالاهای با کیفیت مصرفی خود در بازار های جهانی هم حرف برای گفتن داشته باشیم و بتوانیم محصولات خود را به سایر کشور ها صادر کنیم.

وی با بیان اینکه هنوز جزییات قرارداد های بسته شده پسابرجام زیاد مشخص نیست، افزود:  جزییات این قرارداد ها را دولتمردان باید در رسانه شفاف سازی کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، ادامه داد: در حالت کلی اگر این قرارداد ها تنها منجر به وارادات کالا نشوند و باعث شود تا تکنولوژی و نحوه ساخت آنها نیز به کشور وارد شود می تواند بسیار مفید واقع شود و آرمان هایی که در زمینه اقتصاد مقاومتی وجود دارد به حقیقت بپیوندند.

وی با بیان چشم انداز خود از صنعت خودرو سازی کشور اظهار کرد: اگر تولیدات خودرو در کشور علاوه بر ظاهری مناسب و دارا بودن تکنولوژی روز امنیت مناسب را نیز برای مردم فراهم آورد می توان گفت آینده روشنی در انتظار خودرو خواهد بود اما اگر خلاف چنین چیزی باشد خودرو سازی تنها به صنعت سرهم بندی تبدیل شود مثل همین الان نارصایتی مردم را به دنبال خواهد داشت و ما نیز مطمینا دنبال چنین چیزی نخواهیم بود.

عضو کمیسیون اقتصادی در پایان با اشاره به اینکه ما به عنوان خادم مردم در کمیسیون اقتصادی مجلس آماده همکاری با خودرو سازان، طراحان خودرو و قطعه سازان برای هرگونه بهبود کیفیت این محصول هستیم، عنوان کرد: خواهش ما از تولید کنندگان و طراحان این است که با طرح ها و ایده های نو در کنار کیفیت بالا به صنعت خودرو سازی کشور کمک کنند و شرایط تولید خود را بهبود ببخشند تا هم مصرف کنندگان داخلی از کیفیت های مطلوب راضی باشند و هم بتوانیم بازار های جهانی را تسخیر کنیم.

انتهای پیام/ر

تعداد بازديد : 534
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.