امروز
twitter facebook telegram google plus instagram
گروه خبري : اخبار ویژه
تاريخ انتشار : 1394/11/14 - 12:29 كد :98450
پول های آزاد شده ای که در ایرباس بلوکه شدند
طبق گزارشات اخیر دولتمردان مهمترین مشکل و دغدغه کشور بیکاری است که همین موضوع این سوال را در ذهن ایجاد میکند که هزینه کرد پولهای بلوکه شده در خرید هواپیما چه میزان از دغدغه های اصلی مردم را برطرف می کند؟

به گزارش سایت خبری «رازق» خرید هواپیماهای نو از ایرباس این روزها به مهمترین اخبار اقتصادی کشور تبدیل شده است که بیش از هر خبری در رسانه ها به چشم می خورد و اشخاص مختلف هرکدام در تلاش هستند تا از مزایا یا ایرادات این خرید انبوه سخن بگویند.

طبق گزارشات اخیر دولتمردان مهمترین مشکل کشور بیکاری است و این موضوع این سوال را در ذهن ایجاد میکند که هزینه کرد پولهای بلوکه شده در خرید هواپیما چه میزان از دغدغه های اصلی مردم را برطرف می کند؟

 

این سوالی بود که نظرسنجی برنامه پایش به نحوی دیگر از مخاطبان خود پرسیده است.

در سوال نظرسنجی برنامه پایش آمده است: به نظر شما منابع ارزی آزاد شده از تحریم بهتر است صرف کدام نیاز کشور شود؟

 

1.       تجهیز بیمارستان‌ها

2.       تجهیز مدارس

3.       گسترش راه‌آهن

4.       خرید هواپیما

5.       سایر نیازهای کشور

 

 

 

 

از دید بینندگان برنامه اقتصادی پایش، خرید هواپیما آخرین اولویت برای خرج پول‌های آزاد شده از تحریم را دارد؛ بر اساس این نظر سنجی تجهیز بیمارستان‌ها 30 درصد، تجهیز مدارس 17.9 درصد، گسترش راه آهن 6.98 درصد را به خود اختصاص داده‌اند و 40.21 از مردم نیز معتقد به این بودند که پول‌های آزاد شده از تحریم‌ها باید در سایر حوزه‌های کشور هزینه شوند.

 
 
محمدرضا محسنی ثانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در همین راستا به خبرنگار اقتصادی پایگاه اطلاع رسانی "خبرنگار" گفت: طبیعتا  به علت فرسودگی هواپیماها و خطوط هوایی کشور شرکت های مختلف هواپیمایی که فعالیت حمل و نقل هواییی را بر عهده داشتند به مشکلات فراوانی میخوردند همین فرسودگی سوانح هوایی زیادی را در پی داشت و اختلالات زیادی در پروازها بوجود می آمد.
 

 

 

نماینده مردم سبزوار افزود: از فرصت اجرای برجام شرکت های مختلفی توانستند استفاده کنند و قراردادهای خوبی را بستند.شرکت های هواپیمایی خصوصی هم از ناوگان هوایی از این فرصت استفاده کردند و قرارداد بسیار خوبی با هواپیمایی ایرباس امضا کردن که به صورت اجاره فاینانس فرانسه بدون لینکه ریالی از بودجه های دولت در این زمینه صرف شود با همین قراردادها میتوانند ناوگان هوایی کشور را ارتقا بخشند و سلامت سیستم حمل و نقل را افزایش دهند.سیستم هوایی ما با 114 هواپیما تکمیل نمیشود ناوگان ما تقریبا به 500 هواپیما نیاز دارد

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خرید 114 هواپیما را جزیی از نیازهای خط هوایی کشور دانست و تاکید کرد: ورود هواپیماها نو و جدید برای خط حمل و نقل هوایی کشور قدم مبارکی است درست است که ما به تعداد بیشتری هواپیما نیاز داریم اما این خرید جزیی از نیاز کشور است اگر این خرید صورت گیرد ما هم برای تامین کامل نیازها همکاری میکنیم و اگر نیاز به همکاری با سایر کشورها برای تولید قطعات و تعمیر آنها باشد ما این کار را خواهیم کرد.اگر آنها فاینانس کنند شرکت های داخلی مسلما استقبال میکنند و موفق به کاهش عمر ناوگان هوایی کشور میشوند و از همین مسیر میتوانند با عقد این قراردادها نیازها و خدمات لازم هواپیماهای خریداری شده را بگیرند.

 

همچنین سید عبدالکریم هاشمی در خصوص هواپیماهای خریداری شده توسط دولت در دوران پسابرجام افزود: اینکه ما الان در شرایطی نیستیم که هواپیماهای خودمان را تامین کنیم امری طبیعی است در این صورت راهی جز خرید نداریم و از طرفی هم ناوگان ما فرسوده است و مشکلاتی را ایجاد میکند منتهی چون حجم خرید قابل توجه است ما هم باید از قدرت چانه زنی تا حد امکان استفاده کنیم در قبال اینکه چرخه فروش شرکت های سازنده را قعال میکنیم باید بتوانیم امتیازاتی بگیریم یعنی حداقل امتیازات مکانیکی و الکترونیکی و نیازهای عمده هواپیما.

 

 

وی گفت: کشور ما توانایی قابل توجهی در عرصه تولید ملی دارد.درست است که یادگیری تخصصی این کار و تولید قطعات بسیار زمان بر است بنابراین ما هم باید طی فرصت آموزش به نیروهای متخصص مانند چین حداقل منتاژ را در داخل داشته باشیم همچنین نوع هواپیماهایی که برای خرید انتخاب میکنبم باید به گونه ای با شرلیط فعلی کشور هماهنگی داشته باشد.

 

عبدالکریم هاشمی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درست است که ما در قبال این خرید عمده که در حال انجام است باید نهایت امتیازات را بگیریم اما اینکه  این خدمات و امتیازات تا چه حد قابل وصول است یک بحث جداست به هر حال مسئولین سازمان هواپیمایی کشور باید ورود پیدا کنند و به توضیح این مسئله که آیا ما شرایط لازم را داریم یا برای ما فراهم بوده یا خیر، ولی به هر حال حجم خرید قابل توجه است پس واقعیت ها را باید مد نظر داشته باشیم ما در دوران تحریم ها بازارهای محلی و بازارهای بین المللی را از دست دادیم لذا با این شرایط باید نهایت استفاده را ببریم.

 

نماینده مردم میناب حمایت از اقتصاد مقاومتی را لازم دانست و در خاتمه تصریح کرد: دولت باید از نیروی کار حمایت کند و ما به پیشرفت کشور امید داریم ولی ما نباید با بحث های داخلی در چهارچوب اقتصاد مقاومتی و داخلی کردن تولید نباید در همه حوزه ها به صورت غیرحرفه ای ورود پیدا کنیم و به گونه هم نباشد که تمام بازاد دست دیگران بماند این یعنی حفظ تعادل.
 

انتهای پیام/ر

منبع خبر : خبرنگار
تعداد بازديد : 422
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : *
 
متن بالا را وارد نماييد*
 
گزارش
روحانی
سکوت روزنامه دولت درباره تعطیلی، تشدید رکود و افزایبش نرخ بیکاری دو سال بعد از برجام!
22 دو راه پولدار شدن
اگر می‌خواهید پولدار شوید این توصیه‌ها را جدی بگیرید
پیشخوان روزنامه
c5a1ade9f2fd4a60b30233d28b96175c.jpg
آخرین اخبار
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات شماره1 تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
معرفی بازارچه رازق
سايت اقتصادي و بازار رازق براي حمايت از كالاي ايراني و همچنين توليدات داخلي بازارچه اينترنتي رازق را طراحي كرد تا همه توليد كننده ها بتوانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه كنند.
در بازارچه رازق تمامي صنف ها تعريف شده است و توليد كننده ها با ثبت نام در سايت و پر كردن مشخصات در صنف مورد نظر و همچنين بر روي نقشه ايران تعريف خواهند شد.
بازارچه اینترنتی رازق به عنوان اولین حامی تولیدات داخلی کشور قصد دارد بطور شبانه روز اطلاعات مورد نظر را تکمیل و همچنین نسبت به اضافه کردن دیگر صنف ها اقدام نماید.
شركت ها و توليد كنندگان برتر هم مي توانند در بهترين فضاي ممكن تبليغات خود را ارائه كنند كه قطعا بخاطر وجود همه بازاري ها و توليد كنندگان داخلي بهترين نتيجه را خواهند گرفت.